Ozbrojené sily SR 137,6 milióna korún, čo je okolo polovice všetkých nákladov na činnosť tejto jednotky v priestore určenia. Práve preprava slovenských vojenských jednotiek na zahraničné misie je problémom, s ktorým si v súčasnosti na Slovensku nevieme poradiť.
Na túto tému sa pri prvej návšteve prešovských vojenských útvarov vyjadril aj minister obrany Ivan Šimko, keď konštatoval, že naše Vzdušné sily Ozbrojených síl SR sú na solídnej úrovni zabezpečené dopravnými lietadlami: "na prepravu v európskych podmienkach". Ide však o lietadlá s kratším doletom a menšou prepravnou kapacitou. "Už nemáme lietadlá pre zámorské lety a nemáme dopravné lietadlá pre veľkú techniku," dodal I. Šimko. Nič by sa nedialo, pokiaľ by Slovensko nemalo ambície zúčastňovať sa svojimi jednotkami na rôznych zahraničných misiách v rámci spolupráce s armádami štátov NATO. Na ich prepravu do vzdialenejších oblasti si leteckú dopravu musíme objednávať. Je to účasť slovenských jednotiek v Afganistane i najčerstvejší prípad vyslania našich chemikov do Kuvajtu, kde by sa mali zúčastniť prípadného vojenského zásahu proti Iraku v spolupráci s USA.
"Sú to mimoriadne drahé služby," poznamenal I. Šimko. O vybavení armád veľkokapacitnými dopravnými lietadlami s dlhým doletom sa diskutuje aj v krajinách Severoatlantickej aliancie, pretože myšlienka zriadenia síl rýchleho nasadenia ráta s ich prepravou na miesto hocikde na zemeguli, ktorú zabezpečia vysielajúce krajiny. Dopravné lietadlá s takýmito parametrami zatiaľ nevlastní žiaden štát Visegrádskej štvorky. "Sú úvahy, že si ich niektoré štáty zamýšľajú kúpiť," uviedol I. Šimko a dodal, že na túto tému sa medzi krajinami V4 už začína diskutovať, hoci táto problematika nie je hlavným bodom rokovaní.
Autor: suš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš