vodičské oprávnenia prijímali bez výhrad, musia byť vydané podľa rovnakých kritérií ako inde v Európe.
"Nové kritériá v delení vodičských oprávnení podľa druhu vozidiel závisia od najnižšieho veku osoby, ktorá chce získať vodičské oprávnenie, celkovej hmotnosti vozidla, počtu prepravovaných osôb a objemu motora vozidla. Novinky sú pre jednotlivé druhy vodičských oprávnení rôzne," hovorí o pripravovaných zmenách predseda Združenia autoškôl SR, Andrej Buday, majiteľ jednej z prešovských autoškôl.
Nezanedbateľným kritériom je aj náročnosť skúšky pre získanie takéhoto oprávnenia. Tá sa všade v štátoch EÚ vykonáva v dvoch častiach. Prvá je testová skúška z pravidiel cestnej dopravy a všetkých súvislostí, ktoré vyplývajú z bezpečnosti cestnej premávky. Druhá časť pozostáva z náročnej praktickej jazdy. "Nikde v štátoch EÚ sa nevyskytuje skúška, ktorá by požadovala ústne odpovede na položené otázky. Koná sa tak v záujme objektivity. Napriek tomu si v slovenskom návrhu Ministerstvo vnútra (MV) SR neodpustilo opätovne zaradiť tento druh skúšky do navrhovaného systému skúšok," povedal A. Buday. Tvrdí, že zmenu pri získavaní vodičských oprávnení diktuje EÚ a MV SR to zmení v budúcom roku vyhláškou. Ale to, čo EÚ nediktuje, je návrh zákona Národnej rady SR, ktorý smeruje k tomu, aby vznikla nezávislá, súkromná organizácia, ktorá zabezpečí skúšky vodičov. Zákon prejde prvým čítaním v parlamente. Skúšať by mali civili. Doteraz tieto skúšky vykonávali policajti. Na nové druhy vodičských preukazov bude musieť vyhláška upraviť výcvik. Autoškoly pripravia nové vybavenie výcvikových stredísk, zväčšia vozový park, teda zvýšia sa ich investície. Tým pádom budú drahšie aj vodičské oprávnenia. "Napríklad doteraz nám stačili dva motocykle. Po novom na výcvik pribudnú ďalšie motorky a "vodičák" sa bude robiť podľa objemu a výkonu motora motocykla. Od 16 rokov na obyčajné motorky a od 21 rokov na veľké superrýchle , napríklad na Harley - Davidson. Keď sa robil jeden druh výcviku v oprávnení C alebo D, stačilo nám jedno nákladné vozidlo alebo autobus. Od budúceho roka začnú dva odstupňované výcviky. Výsledkom sa stanú dva rôzne vodičské oprávnenia, ktoré budú závisieť od technických parametrov automobilu," vysvetľuje A. Buday a dodáva "vodičské oprávnenie D1 by mali mať vodiči autobusov s kapacitou najviac pre 16 osôb, okrem vodiča. Pri vyššom počte pasažierov to bude veľký vodičský preukaz D. Vodičské oprávnenia na nákladné automobily sa rozdelia podľa hmotnosti vozidla. "Céčko" získajú vodiči len rozšírením vodičského oprávnenia na skupinu B, nie priamo."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš