Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Skúšať adeptov na vodičské preukazy už nebudú policajti

Prešov - Vstupom Slovenska do Európskej únie (EÚ) sa zmenia aj podmienky získavania vodičských oprávnení a ich štruktúra. Aby našich vodičov a ich

vodičské oprávnenia prijímali bez výhrad, musia byť vydané podľa rovnakých kritérií ako inde v Európe.

"Nové kritériá v delení vodičských oprávnení podľa druhu vozidiel závisia od najnižšieho veku osoby, ktorá chce získať vodičské oprávnenie, celkovej hmotnosti vozidla, počtu prepravovaných osôb a objemu motora vozidla. Novinky sú pre jednotlivé druhy vodičských oprávnení rôzne," hovorí o pripravovaných zmenách predseda Združenia autoškôl SR, Andrej Buday, majiteľ jednej z prešovských autoškôl.

SkryťVypnúť reklamu

Nezanedbateľným kritériom je aj náročnosť skúšky pre získanie takéhoto oprávnenia. Tá sa všade v štátoch EÚ vykonáva v dvoch častiach. Prvá je testová skúška z pravidiel cestnej dopravy a všetkých súvislostí, ktoré vyplývajú z bezpečnosti cestnej premávky. Druhá časť pozostáva z náročnej praktickej jazdy. "Nikde v štátoch EÚ sa nevyskytuje skúška, ktorá by požadovala ústne odpovede na položené otázky. Koná sa tak v záujme objektivity. Napriek tomu si v slovenskom návrhu Ministerstvo vnútra (MV) SR neodpustilo opätovne zaradiť tento druh skúšky do navrhovaného systému skúšok," povedal A. Buday. Tvrdí, že zmenu pri získavaní vodičských oprávnení diktuje EÚ a MV SR to zmení v budúcom roku vyhláškou. Ale to, čo EÚ nediktuje, je návrh zákona Národnej rady SR, ktorý smeruje k tomu, aby vznikla nezávislá, súkromná organizácia, ktorá zabezpečí skúšky vodičov. Zákon prejde prvým čítaním v parlamente. Skúšať by mali civili. Doteraz tieto skúšky vykonávali policajti. Na nové druhy vodičských preukazov bude musieť vyhláška upraviť výcvik. Autoškoly pripravia nové vybavenie výcvikových stredísk, zväčšia vozový park, teda zvýšia sa ich investície. Tým pádom budú drahšie aj vodičské oprávnenia. "Napríklad doteraz nám stačili dva motocykle. Po novom na výcvik pribudnú ďalšie motorky a "vodičák" sa bude robiť podľa objemu a výkonu motora motocykla. Od 16 rokov na obyčajné motorky a od 21 rokov na veľké superrýchle , napríklad na Harley - Davidson. Keď sa robil jeden druh výcviku v oprávnení C alebo D, stačilo nám jedno nákladné vozidlo alebo autobus. Od budúceho roka začnú dva odstupňované výcviky. Výsledkom sa stanú dva rôzne vodičské oprávnenia, ktoré budú závisieť od technických parametrov automobilu," vysvetľuje A. Buday a dodáva "vodičské oprávnenie D1 by mali mať vodiči autobusov s kapacitou najviac pre 16 osôb, okrem vodiča. Pri vyššom počte pasažierov to bude veľký vodičský preukaz D. Vodičské oprávnenia na nákladné automobily sa rozdelia podľa hmotnosti vozidla. "Céčko" získajú vodiči len rozšírením vodičského oprávnenia na skupinu B, nie priamo."

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 727
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 150
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 505
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 164
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 251
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 354

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  4. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 894
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 008
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 787
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 057
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 665
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 651
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


12 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


10 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


5 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  4. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 894
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 008
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 787
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 057
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 665
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 651
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu