tom poslanci na včerajšom zasadnutí mestského zastupiteľstva (MsZ).
MHD je terčom kritiky občanov už niekoľko rokov. Kritika sa zintenzívnila v septembri minulého roka, keď prevádzkovateľ MHD SAD Poprad zrušil niekoľko spojov. Aj tie, ktoré jazdia, najmä v zimných mesiacoch vynechávajú a ľudia musia stáť bezradne na zastávkach. Problémy majú najmä obyvatelia okrajových mestských častí, a to najmä tí, ktorí bývajú v Strážach a Veľkej.
Poslancom mesto zakúpi čipové karty a budú jazdiť na MHD linkách. Potom svoje poznatky predostrú kolegom a mestské zastupiteľstvo rozhodne, ako bude problém MHD riešiť. Primátor Popradu Anton Danko povedal, že varianty možného východiská sú tri: "Buď budeme MHD dotovať z mestského rozpočtu, buď založíme vlastný dopravný podnik, alebo necháme MHD tak ako je,"
Faktom je, že mesto naposledy poskytlo dotáciu SAD v roku 1997 a to asi 700-tisíc korún. Odvtedy v rozpočte peniaze na MHD nikdy neschválili. Generálny riaditeľ SAD Poprad Michal Greguška pripomenul, že problémom MHD sú hlavne financie. Tie SAD potrebuje na nákup nových autobusov. Jeden pritom stojí približne 4,5 milióna korún. "Na pätnástich linkách jazdí 15 autobusov. Ich priemerný vek je 14,5 roka. V posledných rokoch sme investovali do elektronických pokladní a čipových kariet. Aj tie nám ukázali, že nie všetky linky boli vyťažené," podotkol generálny riaditeľ. Podľa neho súčasný stav práve odzrkadľuje systematické neriešenie problémov MHD zo strany mesta.
M. Greguška taktiež povedal, že v minulom roku cestovalo MHD 774-tisíc ľudí. Z toho 410-tisíc cestujúcich úplne zadarmo. Išlo najmä o dôchodcov. Za polovičné cestovné jazdia napríklad študenti a žiaci. "Keby sme neobmedzili spoje, vznikli by nám straty, ktoré nemá kto uhradiť. Na to, aby bol spoj rentabilný potrebujeme odviezť minimálne 20 plne platiacich ľudí," konštatoval šéf SAD Poprad. Riešením podľa jeho slov nie je ani zvýšenie cien cestovného. Automaticky by klesol počet prepravených osôb, pričom tí, ktorí cestujú MHD zdarma, by cestovali ďalej a strata by sa len viac prehĺbila.
Väčšina miest v okolí MHD dotuje. Príkladom je mesto Stará Ľubovňa, ktoré aj v tomto roku schválilo pre tamojšieho prevádzkovateľa MHD Bus Karpaty 400-tisíc korún. Bus Karpaty však môže tieto prostriedky využiť len na nákup, respektíve opravu vozového parku MHD. Kompetentní v Starej Ľubovni hovoria, že MHD je potrebná hlavne pre tých, ktorí do mesta dochádzajú za prácou.
Aký bude ďalší osud MHD rozhodnú poslanci MsZ na svojej marcovej schôdzi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš