ďalšie a podľa posledných informácií sa tak rozhodli ešte tri obce. Ak im vstup schvália obecné zastupiteľstvá, v prešovskom SOÚ bude celkom 56 subjektov.
Od januára tohto roku začali vykonávať aj kompetencie na úseku stavebnej činnosti. V súčasnosti v špecializovanom stavebnom úrade pracuje 9 kvalifikovaných pracovníkov s odbornou spôsobilosťou, vrátane vedúceho Mariána Harčaríka (na obr.) a administratívneho pracovníka.
Pripomíname, že až do konca marca bude stavebný úrad pôsobiť v priestoroch Okresného úradu v Prešove. V týchto dňoch sa totiž dokončuje rekonštrukcia priestorov na prešovskej radnici, kde budú už od apríla sídliť. Ako sme sa dozvedeli, odovzdávaním kompetencií sa život nezastavil. O plynulosti prechodu svedčí fakt, že od začiatku tohto roku prijali od občanov už 368 žiadostí a stavebný úrad za toto obdobie vydal 62 vyjadrení, súhlasov a overení.
Zdalo by sa, že všetko dokonale funguje, ale na prvom tohtoročnom stretnutí mali starostovia výhrady voči návrhom vedúceho stavebného úradu v súvislosti so správnymi poplatkami. Ten totiž navrhoval, aby pracovníci vykonávali celý servis služieb a aby stavebníci platili za vykonané služby v pokladnici Mestského úradu v Prešove. Časť z nich sa podľa návrhu mala použiť aj na samotný výkon spojený s poštovným, vydávaním tlačív a podobne. To sa stretlo s tvrdým odporom starostov, ktorí argumentovali, že podľa zákona sú správne poplatky príjmom obce a na chod SOÚ každá obec prispieva dohodnutým ročným poplatkom. Zaujímalo nás preto, ako s odstupom času vyriešili toto nedorozumenie.
"V návrhu nám išlo predovšetkým o to, aby sme výkon stavebného úradu zefektívnili a aby sa starostovia nemuseli zdržiavať a zaoberať požiadavkami stavebníkov, sledovať lehoty na vydanie rozhodnutí, odvolacie konania a podobne. V malých obciach sa ročne nájdu dvaja stavebníci, v iných je ich oveľa viac a klienti ani nemusia pochádzať z obce, v ktorej stavajú. Vtedy sme sa navzájom nie celkom pochopili. Čo sa týka poplatkov, požiadali sme Ministerstvo vnútra SR aj Ministerstvo životného prostredia SR o stanovisko," reagoval Marián Harčarík. Odpoveď oboch ministerstiev potvrdila, že správne poplatky sa majú vyberať osobitne a sú príjmami obcí. To však nevylučuje ani iné riešenie v snahe dosiahnuť vyššiu efektívnosť výkonu.
Podľa vedúceho stavebného úradu sa s niektorými starostami stretli znova a opäť analyzovali navrhovaný mechanizmus. Napokon uzavreli dohodu, že správne poplatky sa budú od klientov vyberať v mestskej pokladnici s tým, že SOÚ zriadi osobitný variabilný symbol na tento účel. Poplatky raz za polrok zúčtujú a odošlú na účty príslušných obcí. "Práve pracujeme na jednotných metodických pokynoch fungovania stavebného úradu, ktoré budeme už tento týždeň expedovať starostom združeným v úradovni. Medzi už spomínaným pokynom k poplatkom bude metodika obsahovať aj poverenia pre pracovníkov na jednotlivé výkony, ktoré by mali starostovia potvrdiť podpisom," uviedol. Podľa jeho slov už začiatkom marca môžu začať pracovať podľa dohodnutých pravidiel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš