Prešovský samosprávny kraj (PSK) v spolupráci s vedením miest Spišská Nová Ves a Levoča hľadajú možnosti, ako Levočanku zachrániť a opäť oživiť dopravu na tejto trati. Zo spoločných rokovaní vzišiel návrh na záchranu lokálky.
"Z 20 spojov bude 7 zlikvidovaných a 13 sa ponechá v prevádzke. Vyberali sa linky, ktoré využívalo 45 a viac cestujúcich s tým, že na ponechané vlakové spoje bude nadväzovať mestská a prímestská autobusová doprava. Tento model predložíme na rokovanie Prešovskému a Košickému samosprávnemu kraju," informoval na včerajšej tlačovej besede Jozef Gonda, vedúci oddelenia výstavby a dopravy MsÚ v Spišskej Novej Vsi.
Navrhovaný grafikon počíta s vytvorením zastávky pri firme Embraco, možnosťou je aj premávka vlaku až do areálu Nového domova, kde bude v blízkej budúcnosti otvorený priemyselný park.
Kto bude prevádzkovateľom osobnej dopravy na trati Spišská Nová Ves - Levoča a kto bude znášať prípadné straty, nie je zatiaľ jasné. Novoveská primátorka Anna Fedorová deklarovala pomoc mesta pri zachovaní Levočanky. Levočský primátor Miroslav Čurilla tlmočil stanovisko mesta: "Nebudeme sa zapájať do prepravných spoločností. Mesto má dosť problémov s prechodom kompetencií."
Spišskému denníku KORZÁR sa podarilo získať kalkuláciu strát z prevádzky osobnej dopravy medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou, ktorú vypracovala Železničná spoločnosť, a.s. Tento materiál obsahuje mnoho šokujúcich čísel. Náklady na Levočanku viac ako štvornásobne prevyšovali príjmy z cestovného.
Pri stopercentnej obsadenosti Levočanky sa ročné tržby z cestovných lístkov vyšplhali na 2 milióny 303-tisíc korún. Tržba za celý rok však nestačí ani na platy železničiarov. Na Levočanke bolo zamestnaných 12 ľudí - 6 železničiarov vo vlakových čatách a 2 staniční robotníci z divízie osobnej prepravy (DOP) a 4 rušňovodiči z divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV). Náklady na ich mzdy a odvody by v tomto roku prekročili sumu 3 milióny 334-tisíc korún. Na doplnenie - priemerná mesačná hrubá mzda pracovníka DOP na Levočanke predstavovala 13 769 korún, u rušňovodičov bol priemer mesačne 16 643 korún.
Okrem toho Železničná spoločnosť platila ročne Železniciam SR za prenájom dopravnej cesty takmer 4,2 milióna korún. Suma summarum - náklady na prevádzku Levočanky predstavovali vlani 9,8 milióna korún, kým tržby boli len 2,3 milióna. Strata je 7,5 milióna. Ak by Levočanka premávala pod Železničnou spoločnosťou aj naďalej, v tomto roku by vytvorila stratu 7,7 milióna korún.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš