nezvolal predsedov samosprávnych krajov," skonštatoval včera predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík.
Zdôraznil, že ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja je za štátnu správu a samosprávne kraje zo zákona zodpovedné za regionálny rozvoj. Uviedol, že v materiáloch, ktoré dostali do rúk, ho niektoré veci zarazili. Ide o grantovú schému regionálneho rozvoja, kde medzi tými, ktorý môžu o granty žiadať chýba regionálna samospráva. Sú tam neziskové organizácie, ako obecný úrad, mestský úrad, obchodná komora, združenie miest a obcí a mimovládne organizácie.
Ďalej predseda samosprávneho kraja spomenul, že sektorové operačné plány pre regionálny rozvoj sa zredukovali na štyri. S tým, že doprava a životné prostredie sa zliali do jedného. V tejto súvislosti poznamenal, že v životnom prostredí samosprávny kraj nemá žiadnu kompetenciu, v doprave má kompetencie iba ohľadne dopravných poriadkov a rozdeľovania peňazí pre SAD-ky. "Čo sa týka operačného plánu poľnohospodárstva, v tejto oblasti nemáme rovnako žiadnu kompetenciu, v oblasti ekonomického rozvoja zase treba zdôrazniť, že sme napojení na štátny rozpočet a nič iné nemôžeme urobiť, len to čo nám štátny rozpočet umožní. Zostáva pre nás jediný operačný plán a to sú ľudské zdroje."
Tiež skonštatoval, že v rámci regionálneho operačného programu sú vytýčené aj priority. Ide napríklad o posilňovanie sociálneho kapitálu a zvyšovanie kvality života v regiónoch, tiež zvyšovanie atraktivity a rast konkurencieschopnosti regiónov. "Keď sme dostali tabuľku s návrhom prerozdeľovania peňazí, ktoré by mali prísť z Európskej únie pre tento účel na roky 2004 až 2006, ide o 1,5 miliardy eúr, tak som zistil, že pre sedem krajov, kde je zaradený aj Prešovský, vychádza na jedného obyvateľa 192 eúr, v Bratislavskom kraji je na obyvateľa 183 eúr. Povedal som, že sa mi to nezdá, lebo je tam veľmi malý rozdiel na jedného obyvateľa. Zase sa myslí na Bratislavu a na ostatok Slovenska sa zabúda." Chudík zdôraznil, že si nemyslí, že jeho pripomienky veci zmenia, "ale treba o tom hovoriť a myslieť na to, aký to bude mať vplyv do budúcnosti".
Predseda skonštatoval, že požiadal, aby do operačných plánov regionálneho rozvoja sa vložila ako priorita aj výstavba diaľnic. "S ministrom Gyurovszkym sme konkrétne hovorili o komunikácií sever - juh. Minister bol názoru, že mám na mysli spojenie Košíc s Miškolcom, ale ja som mienil Prešov - Svidník - na Duklu. Osobne si myslím, že po vstupe do Európskej únie nám komunikácia sever - juh môže viac pomôcť ako diaľnica. Táto komunikácia by totiž sledovala Schengenskú hranicu. Bude to lacnejšie a rýchlejšie. Rozhodnúť o tom však musí vláda, my môžeme na to iba tlačiť a myslím, že predseda Košického samosprávneho kraja má podobný názor."
Chudík uviedol, že keď sa postaví komunikácia sever - juh, tak potom sa bude dať využívať diaľnica, ktorá je 9 kilometrov pred Miškolcom, pokračuje do Budapešti, z Budapešti zase do Viedne "a v podstate ste už v Bratislave. Komunikácia sever - juh spojí východ Maďarska, východ Slovenska a východ Poľska. Vôbec nám potom netreba južný variant diaľnice. A ako predseda Prešovského samosprávneho kraja túto variantu vôbec nemôžem prijať".
Podľa Chudíka ak sa tvrdí, že bude lacnejšia, tak je to zavádzanie. "Severný variant diaľnice je predsa už rozostavaný, dalo sa do neho veľa peňazí a musí sa dostavať. Ak by sa predsa presadil južný variant, tak Prešovský kraj by zostal opäť vo vzduchu. V tejto súvislosti by som sa spýtal Imricha Hamarčáka, ako chce pomôcť mestu Stropkov, keď prezentuje takýto diaľničný ťah." Tiež zdôraznil, že postaviť južný ťah diaľnice by znamenalo zničiť cestovný ruch v Tatrách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš