Rudolf Bauer deklaroval, že je pripravený podieľať sa na prípadných stratách na trati Spišská Nová Ves Levoča, respektíve dofinancovať ju z mimorozpočtových zdrojov. Tiež fakt, že je ochotný spolu s Prešovským samosprávnym krajom a spomínanými mestami zmluvne zabezpečiť dopravu na tejto trati so Železničnou spoločnosťou, a. s. v prípade, že osobná železničná doprava ostane zachovaná.
V Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) je však situácia o niečo priaznivejšia, lebo redukcia tratí sa týka len smeru Spišská Nová Ves - Levoča a Trebišov - Vranov nad Topľou. Zaujímalo nás, ako k návrhu košických kolegov pristupuje Úrad PSK.
"V oblasti dopravy je našim cieľom urobiť integrovaný systém a to znamená spojiť všetkých prepravcov. Máme však dosah na autobusovú dopravu, ale nie kompetencie vo vzťahu k železničnej doprave. Všetko, čo sa teraz okolo financovania železníc deje, je na jednej strane rozhodnutím ministra dopravy od zeleného stola a na druhej, chytanie mačky za chvost," uviedol včera na okraj vyjadrení predsedu KSK v súvislosti so spolufinancovaním železničnej prepravy riaditeľ Úradu Prešovského samosprávneho kraja Alexander Ernst. "Ak sa stane to, že sa doplní zákon 416 a návrh, aby železničná doprava prešla pod VÚC, teda ak bude platný kompetenčný zákon a s ním legislatíva, budeme sa tým zaoberať," dodal a zdôraznil, že podstatnú časť dopravy v kraji zabezpečujú SAD. Ani tým PSK nemôže vykryť chýbajúce prostriedky za straty vo verejnom záujme a odbúrať tak ich problémy. "Môžeme im dať len toľko, koľko sme dostali do rozpočtu. Neviem si predstaviť, že by sme mohli ubrať napríklad školám, alebo sociálnym zariadeniam a pomôcť prepravcom."
Poznamenal, že odbor dopravy PSK pracuje na zmapovaní spojov SAD a ich vyťaženosti, ale budú tlačiť aj na 4 súkromných prepravcov, ktorí dostali licencie na diaľkové trate, aby pokryli spojmi aspoň časť územia kraja. Plánujú tiež pracovať na návrhu budúceho kľúča prerozdelenia prostriedkov na vykrytie strát vo verejnom záujme. Ten sa totiž z roka na rok udržiaval na rovnakej úrovni a podľa viacerých odborníkov nemá určené logické pravidlá. Preto SAD-ky stále vykazovali straty. Mimochodom, podľa tejto dotácie, čo na rok 2003 predstavuje 172 miliónov korún, ide ročne o 200 korún na jedného obyvateľa, čo je zhruba 80 halierov na jeden pracovný deň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš