Korzár logo Korzár Spiš

P. Janus: "Prvý polrok cestovné za MHD určite nepôjde hore"

Prešov - Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP), a. s., realizoval v minulom roku tri väčšie investície. Prvou bol nákup štyroch kĺbových autobusov

(jeden stojí sedem miliónov). Dopravný podnik ich kúpil zo štátnej dotácie. Zároveň spravil generálnu opravu na 7 autobusoch a 6 trolejbusoch.

"Sme už skoro v stave, že pri autobusoch máme buď nové vozidlá, teda vo veku štyri až šesť rokov, respektíve vozidlá po generálnej oprave, ktorých technický stav je dobrý, i keď vek vyšší, okolo deväť rokov," skonštatoval riaditeľ DPMP Peter Janus (na obr.), a s úsmevom dodal, že aj v Anglicku jazdia dvadsaťročné double-deckre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšie investície smerovali do rekonštrukcie trolejbusovej dráhy. Išlo o najstarší úsek na Solivarskej ulici a investícia si vyžiadala 15 miliónov. "Posledná investícia, a zároveň zmena, ktorá sa dotkla aj cestujúcich, bolo zavedenie zmeny systému predaja predplatných cestovných lístkov na bezkontaktné čipové karty," uviedol šéf DPMP. Táto zmena stála jeden a pol milióna. Podľa riaditeľových slov sa osvedčila, cestujúci si na karty zvykli, predalo sa ich asi 26-tisíc. "Potvrdilo sa nám, že zrejme bolo niekoľko falošných lístkov, pretože odkedy sme zaviedli ten systém, aj tržby nám išli hore. Vychádza nám to tak, že od augusta, keď už robili predaj na čipové karty, tržby stúpli o šesťstotisíc. Zmenou tohto systému sme donútili aj tých, ktorí si sami vyrábali kupóniky na rôznych kvalitných kopírkach, aby si zakúpili čipové karty."

SkryťVypnúť reklamu

Z technického hľadiska nie je s novými kartami problém, potvrdili sa dobré skúsenosti z iných miest. Stalo sa niekoľko prípadov, že cestujúci prehliadli ukončenie platnosti lístka. Tieto prípady sa dajú riešiť individuálne. "Sporadicky sa objavovali problémy zo strany cestujúcich vo vzťahu k osobným údajom, že prečo ich vyžadujeme a ako ich máme chránené, ale zákon na ochranu osobných údajov je v platnosti, my ho dodržiavame. Od 1. marca máme mať spracovaný bezpečnostný projekt, na tom sa robí, takže ochrana by mala byť dobre zaistená," uviedol šéf DPMP a na margo príjmov z predaja časeniek na karty dodal: "Najväčší nárast sme zaznamenali v kategórii žiaci - študenti. V kategóriách občianskych a dôchodcovský bol trochu pokles, avšak ten sa zas kompenzoval nárastom tržieb z jednorazových cestovných lístkov."

SkryťVypnúť reklamu

Hospodársky výsledok DPMP bude známy do konca marca, kedy bude ročná účtovná závierka. V týchto dňoch ešte prichádzajú fakturácie, platby, inventarizuje sa majetok, pohľadávky, záväzky... Riaditeľ očakáva "zhruba vyrovnaný hospodársky výsledok za minulý rok".

Rok 2003 bude o niečo zložitejší. "Ani my sa nevyhneme dopadu opatrení, ktoré boli v tomto štáte zrealizované. Najnepriaznivejšie na nás dopadne zvýšenie dane z pridanej hodnoty z 10 na 14 percent, čo u nás činí pokles na tržbách zhruba 4 milióny."

Jeden a pol milióna by malo podniku odčerpať navýšenie dane z uhľovodíka, zvýšenie cien elektrickej energie a plynu predpokladá zvýšenie výdavkov o ďalší milión. "Povinné zmluvné poistenie išlo hore. Pri takom vozovom parku, aký máme, je to nárast skoro päťstotisíc korún," poznamenal s tým, že sa nedajú presne naplánovať všetky dopady. DPMP predpokladá v pláne na tento rok náklady vo výške 214 mil., a celkové výnosy 205 mil. Schválená štátna dotácia bude 63,14 mil., čo je nárast o 2,5 percenta, investičná dotácia ostáva na úrovni vlaňajška (35,6 mil.). Klesne však, pokiaľ tak rozhodne mestské zastupiteľstvo, dotácia z mesta Prešov, a to z 15,6 mil. na jedenásť miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na jeden kilometer prevádzky mestskej hromadnej dopravy dosahujú cifru 35 až 40 korún na kilometer. V súvislosti s možnou vojnou proti Iraku sa hovorí o pohyboch v cenách ropy. Ovplyvní to DPMP? Podľa riaditeľa s tým treba počítať. "Ročnú spotrebu nafty máme milión litrov. Teda u nás každá koruna, o ktorú liter nafty narastie, robí milión korún."

Od všetkých uvedených faktorov sa odvíja aj cena cestovného. Tá cestujúcu verejnosť zaujíma azda najviac. Udrží sa? "Predpokladáme, že zatiaľ by sme do polroka vedeli utiahnuť terajšie ceny a všetko potom ukáže vývoj. Keď by boli podmienky veľmi nepriaznivé, tak sa v priebehu druhého polroka nevyhneme zvyšovaniu," priznal Peter Janus, no vylúčil, že by sa udiali výrazné zmeny ako rušenie liniek či znižovanie ich frekvencie, a to aj v súvislosti s okolitými obcami.

Čo do investícií, mieni DPMP aj v tomto roku nakúpiť nové vozidlá. Malo by ísť o tri kĺbové autobusy, čím by sa ukončila výmena starých Ikarusov a jeden (celkovo tretí) nízkopodlažný, bezbariérový autobus Renault. Tieto investície si vyžiadajú 29-miliónové náklady.

"Chceme ešte zrealizovať rekonštrukciu trolejbusovej dráhy na Levočskej ulici," povedal Peter Janus o trati, ktorá stojí od roku 1967 a ide o jeden z najzaťaženejších úsekov. Rekonštrukcia tejto dráhy nachádzajúcej sa na hlavnom ťahu si vyžiada zhruba dvadsať miliónov. "Tým pádom by sme sa dostali do stavu, že tie najstaršie trate by sme mali zrekonštruované a môžeme začať uvažovať o trolejizácii K-4, až bude spustená, prípadne trolejizáciou Sídliska Šváby."

Poslednou väčšou investíciou v roku 2003, zhruba v trojmiliónovom objeme, je nákup informačných tabúľ do autobusov. Mali by postupne pribudnúť podľa finančných možností do ôsmich až deviatich spojov.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 495
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 615
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 262
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 698
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 665
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 922
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 830
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 340
  1. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  2. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  3. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  4. Eva Bachletová: Domáce poklady
  5. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  6. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  7. Lenka Hruščáková: Za našich čias to bolo lepšie.
  8. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 727
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 178
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 462
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 487
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 661
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 17 154
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 784
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  2. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  3. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  4. Eva Bachletová: Domáce poklady
  5. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  6. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  7. Lenka Hruščáková: Za našich čias to bolo lepšie.
  8. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 727
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 178
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 462
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 487
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 661
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 17 154
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 784
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu