(jeden stojí sedem miliónov). Dopravný podnik ich kúpil zo štátnej dotácie. Zároveň spravil generálnu opravu na 7 autobusoch a 6 trolejbusoch.
"Sme už skoro v stave, že pri autobusoch máme buď nové vozidlá, teda vo veku štyri až šesť rokov, respektíve vozidlá po generálnej oprave, ktorých technický stav je dobrý, i keď vek vyšší, okolo deväť rokov," skonštatoval riaditeľ DPMP Peter Janus (na obr.), a s úsmevom dodal, že aj v Anglicku jazdia dvadsaťročné double-deckre.
Ďalšie investície smerovali do rekonštrukcie trolejbusovej dráhy. Išlo o najstarší úsek na Solivarskej ulici a investícia si vyžiadala 15 miliónov. "Posledná investícia, a zároveň zmena, ktorá sa dotkla aj cestujúcich, bolo zavedenie zmeny systému predaja predplatných cestovných lístkov na bezkontaktné čipové karty," uviedol šéf DPMP. Táto zmena stála jeden a pol milióna. Podľa riaditeľových slov sa osvedčila, cestujúci si na karty zvykli, predalo sa ich asi 26-tisíc. "Potvrdilo sa nám, že zrejme bolo niekoľko falošných lístkov, pretože odkedy sme zaviedli ten systém, aj tržby nám išli hore. Vychádza nám to tak, že od augusta, keď už robili predaj na čipové karty, tržby stúpli o šesťstotisíc. Zmenou tohto systému sme donútili aj tých, ktorí si sami vyrábali kupóniky na rôznych kvalitných kopírkach, aby si zakúpili čipové karty."
Z technického hľadiska nie je s novými kartami problém, potvrdili sa dobré skúsenosti z iných miest. Stalo sa niekoľko prípadov, že cestujúci prehliadli ukončenie platnosti lístka. Tieto prípady sa dajú riešiť individuálne. "Sporadicky sa objavovali problémy zo strany cestujúcich vo vzťahu k osobným údajom, že prečo ich vyžadujeme a ako ich máme chránené, ale zákon na ochranu osobných údajov je v platnosti, my ho dodržiavame. Od 1. marca máme mať spracovaný bezpečnostný projekt, na tom sa robí, takže ochrana by mala byť dobre zaistená," uviedol šéf DPMP a na margo príjmov z predaja časeniek na karty dodal: "Najväčší nárast sme zaznamenali v kategórii žiaci - študenti. V kategóriách občianskych a dôchodcovský bol trochu pokles, avšak ten sa zas kompenzoval nárastom tržieb z jednorazových cestovných lístkov."
Hospodársky výsledok DPMP bude známy do konca marca, kedy bude ročná účtovná závierka. V týchto dňoch ešte prichádzajú fakturácie, platby, inventarizuje sa majetok, pohľadávky, záväzky... Riaditeľ očakáva "zhruba vyrovnaný hospodársky výsledok za minulý rok".
Rok 2003 bude o niečo zložitejší. "Ani my sa nevyhneme dopadu opatrení, ktoré boli v tomto štáte zrealizované. Najnepriaznivejšie na nás dopadne zvýšenie dane z pridanej hodnoty z 10 na 14 percent, čo u nás činí pokles na tržbách zhruba 4 milióny."
Jeden a pol milióna by malo podniku odčerpať navýšenie dane z uhľovodíka, zvýšenie cien elektrickej energie a plynu predpokladá zvýšenie výdavkov o ďalší milión. "Povinné zmluvné poistenie išlo hore. Pri takom vozovom parku, aký máme, je to nárast skoro päťstotisíc korún," poznamenal s tým, že sa nedajú presne naplánovať všetky dopady. DPMP predpokladá v pláne na tento rok náklady vo výške 214 mil., a celkové výnosy 205 mil. Schválená štátna dotácia bude 63,14 mil., čo je nárast o 2,5 percenta, investičná dotácia ostáva na úrovni vlaňajška (35,6 mil.). Klesne však, pokiaľ tak rozhodne mestské zastupiteľstvo, dotácia z mesta Prešov, a to z 15,6 mil. na jedenásť miliónov.
Náklady na jeden kilometer prevádzky mestskej hromadnej dopravy dosahujú cifru 35 až 40 korún na kilometer. V súvislosti s možnou vojnou proti Iraku sa hovorí o pohyboch v cenách ropy. Ovplyvní to DPMP? Podľa riaditeľa s tým treba počítať. "Ročnú spotrebu nafty máme milión litrov. Teda u nás každá koruna, o ktorú liter nafty narastie, robí milión korún."
Od všetkých uvedených faktorov sa odvíja aj cena cestovného. Tá cestujúcu verejnosť zaujíma azda najviac. Udrží sa? "Predpokladáme, že zatiaľ by sme do polroka vedeli utiahnuť terajšie ceny a všetko potom ukáže vývoj. Keď by boli podmienky veľmi nepriaznivé, tak sa v priebehu druhého polroka nevyhneme zvyšovaniu," priznal Peter Janus, no vylúčil, že by sa udiali výrazné zmeny ako rušenie liniek či znižovanie ich frekvencie, a to aj v súvislosti s okolitými obcami.
Čo do investícií, mieni DPMP aj v tomto roku nakúpiť nové vozidlá. Malo by ísť o tri kĺbové autobusy, čím by sa ukončila výmena starých Ikarusov a jeden (celkovo tretí) nízkopodlažný, bezbariérový autobus Renault. Tieto investície si vyžiadajú 29-miliónové náklady.
"Chceme ešte zrealizovať rekonštrukciu trolejbusovej dráhy na Levočskej ulici," povedal Peter Janus o trati, ktorá stojí od roku 1967 a ide o jeden z najzaťaženejších úsekov. Rekonštrukcia tejto dráhy nachádzajúcej sa na hlavnom ťahu si vyžiada zhruba dvadsať miliónov. "Tým pádom by sme sa dostali do stavu, že tie najstaršie trate by sme mali zrekonštruované a môžeme začať uvažovať o trolejizácii K-4, až bude spustená, prípadne trolejizáciou Sídliska Šváby."
Poslednou väčšou investíciou v roku 2003, zhruba v trojmiliónovom objeme, je nákup informačných tabúľ do autobusov. Mali by postupne pribudnúť podľa finančných možností do ôsmich až deviatich spojov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš