často nestoja jediný raz. Ako nám niektorí z nových klientov prezradili, keď sa prišli zaevidovať najprv dostali žiadosť, tú si museli dať potvrdiť bývalému zamestnávateľovi a postaviť sa do radu znova. Nehovoriac o tom, že zväčša išlo o ľudí z okolia Prešova, ktorí museli pricestovať na úrad práce a niektorí zase vycestovať aj za bývalým zamestnávateľom. Ak im k dokladom niečo chýbalo, museli prísť aj tretí raz.
Zdanlivo klasická situácia, veď každoročne v januári pribudnú v evidencii 1 až 2 percentá nových klientov, čo súvisí s ukončením sezónnych prác, zmluvami na dobu určitú, prípadne ukončením verejno-prospešných prác. Nám sa však zdalo, že nervozita medzi ľuďmi v nezmenšujúcich sa radoch doslova hustla.
Predpokladali sme, že nápor súvisí aj s novelou zákona o zamestnanosti a teda s novými povinnosťami klientov úradov práce, ako aj s novelou zákona o sociálnej pomoci. Nápor ľudí sa nám však na prvý pohľad javil ako neorganizovaný chaos.
O vysvetlenie sme preto požiadali vedúcu oddelenia pre zamestnanosť, rozvoj a spoluprácu s EÚ na Krajskom úrade práce v Prešove Ivetu Baranovú. "Je pravda, že tu máme veľa ľudí, ale taká situácia bude pravdepodobne až do februára, pokiaľ neurobíme dohody s obcami, kde sa budú realizovať náhradné kontakty. Len z okresu Prešov sa nám na úrade premelie mesačne 34-tisíc ľudí. Dôvodom je aj skutočnosť, že k nám prichádzajú klienti, ktorým skončil pracovný pomer k 31. 12. a ich zamestnávatelia mali na konci roku celozávodné dovolenky. Doklady nám preto predkladajú až v týchto dňoch."
Pripomenula, že o dohodách s obcami môžu začať rokovať až v januári, lebo s každou z nich musia dohodnúť špecifické pravidlá a tie by mali schváliť obecné, či mestské zastupiteľstvá. Ide totiž o to, že samosprávy sa odteraz stávajú nielen spoluvykonávateľmi zákona, ale mali by sa zaviazať aj k spolupráci pri zlepšení zamestnanosti v danej lokalite.
Na okraj náporu klientov pripomenula, že organizujú skupinové aktivity, počas ktorých klientom vo väčších skupinách vysvetľujú zmeny v zákone, ich budúce povinnosti a preukazovanie spolupráce pri hľadaní zamestnania, aby ich nepostihli sankcie. Pripomíname, že za nespoluprácu ich referentky tentoraz môžu vyradiť z evidencie na 6 mesiacov. "Môžem potvrdiť, že všetky okresy v Prešovskom kraji majú pripravený harmonogram komunikácie so skupinami klientov, ktorí boli v evidencii pred 1. 1. 2003 a zorganizované následné aktivity," dodala.
Aby zmien nebolo náhodou málo, pribudla im ešte nečakaná povinnosť. Ďalší, aj bývalí klienti k nim znova prichádzajú so žiadosťou o potvrdenie obdobia, kedy ich viedli v evidencii a platili odvody do zdravotných poisťovní, pre potreby Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Tá totiž od štátu prijímala všetky platby a potom ich prerozdeľovala ďalším poisťovniam podľa príslušnosti klientov. "Do tejto situácie sme sa dostali nevinne, lebo poisťovňa uzavrela dohodu s konkrétnym klientom. Mala si teda platcov odvodov u každého klienta sledovať pravidelne. Túto povinnosť podcenili. Teraz, podotýkam že so spätnou platnosťou od roku 1995, žiadajú od svojich klientov záznamy s tým, že ak doklady nedoložia do 14 dní preradia ich do skupiny samoplatcov. Zo strany poisťovne nebola ochota rokovať na vyššej úrovni, keďže ich partnermi sú klienti a nám neostáva nič iné, len
vydávať ich. Dalo sa to však riešiť aj inak."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš