spolu s predošlými kompetenciami vytvárajú tlak na primátorov a starostov, aby čím skôr pristúpili k vytváraniu spoločných obecných úradov (SOÚ). Spolu s kompetenciami na samosprávu prechádzajú aj pracovníci a finančné zabezpečenie. Tie sú na obce rozrátané podľa počtu obyvateľov, takže na ne pripadajú len zlomky pôvodného finančného krytia. Po 1. januári majú z toho najmä starostovia obcí veľké bolenie hlavy. Veď už niektoré kompetencie, ktoré na obce prešli v minulom roku, sa buď vôbec nevykonávajú alebo veľmi pochybne pri nutnosti obchádzať zákon. Obce nemajú odborníkov na ich výkon a ani ich nemôžu zo zlomkov finančného krytia zaplatiť.
"Pripravenosť štátu na postúpenie niektorých kompetencií samospráve je podľa mňa slabá. Je to rýchle hodenie povinností na plecia niekoho iného a bez veľkej prípravy. Spoločný obecný úrad v Hanušovciach ešte nie je vytvorený, takže nejaký čas potrvá bezvládie. To bude veľmi problematické a neviem ako to budeme riešiť," zhodnotil doterajšiu situáciu predseda hanušovského mikroregiónu a starosta obce Čierne nad Topľou Michal Dvorjak. Hoci posledné kompetencie obciam a mestám boli odovzdané 1. januára, doteraz nie sú na svete delimitačné protokoly o ich prevode. V súvislosti s tým prednosta Okresného úradu (OÚ) vo Vranove nad Topľou Igor Pribula zvoláva na utorok stretnutie so starostami obcí okresu.
K zdarnejšiemu prechodu kompetencií by mohli prispieť aj samotní starostovia. Len na nich a ich obecných zastupiteľstvách záleží, či postúpia svoje právomoci pri výkone prechádzajúcich kompetencií na SOÚ. V okrese Vranov nad Topľou by mali vzniknúť dva takéto úrady jeden v okresnom meste a druhý v Hanušovciach nad Topľou. Pokiaľ vo Vranove nad Topľou SOU aspoň formálne vznikol k 1. júlu, v Hanušovciach ho niet doteraz. Prispeli k tomu aj poslanci obecného zastupiteľstva v Čiernom spolu so svojim starostom, keď na základe nefunkčnosti vranovského SOÚ neodsúhlasili pripojenie sa k spoločnému úradu so sídlom v Hanušovciach.
Teraz je už situácia iná. Zo zákona SOÚ vznikajú od Nového roku. Okrem zákona na starostov obcí ešte väčší tlak vyvíja samotná realizácia výkonu prenesených kompetencií, ktoré nie sú schopné zvládať ani po odbornej stránke, ani pre objem prác. Napríklad len zvládnutie kompetencií v stavebnom konaní si vyžiada rozsiahle štúdium zákonov s tým súvisiacich. Pristupuje k tomu aj administratívna stránka. "Aj keď sme prebrali kompetencie v oblasti školstva, tak náš obecný úrad bol počtom zamestnancov v kategórii malý závod do 20 zamestnancov. Teraz, keď preberieme 10 opatrovateľov, budeme zaradení do kategórie veľký závod a budeme musieť spracovávať nemocenské dávky, prídavky na detí, prihlasovať zamestnancov do zdravotných poisťovní, do sociálnej poisťovne a zabezpečovať ďalšie s tým súvisiace vecí, takže už doteraz pracovnými povinnosťami zahltená pracovníčka obecného úradu to ťažko zvládne," uvažoval nad situáciou M. Dvorjak.
Starosta by v takomto prípade musel prijať ďalšieho pracovníka na obecný úrad, lenže potom by už obec nemohla ani uvažovať o nejakých investíciách.
"Na investície nám z minuloročného rozpočtu zostalo tak 200- až 300-tisíc korún. Keby sme prijali nejakého začínajúceho pracovníka, tak by sme museli odrátať najmenej 100-tisíc korún, aby mu vyšlo aspoň šesť tisíc korún čistého mesačne a nová výstavba v obci by už bola možná len na základe grantov," kalkuloval M. Dvorjak. Aj preto hneď po stretnutí s prednostom OÚ sa starostovia obcí hanušovského obvodu chcú zísť s novozvoleným primátorom mesta Hanušovce nad Topľou a rokovať o vytvorení SOÚ. "Bude na nás, aby sme skúsili presvedčiť starostov, že spoločný obecný úrad je dobrá vec. Časom to zistia aj sami."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš