ročníkoch uskutočnených v Košiciach presťahoval do Prešova. Jeho 11. ročník sa v sobotu konal v katedrálnom chráme svätého Jána Krstiteľa pod záštitou prešovského sídelného biskupa Mons. Jána Hirku. Okrem neho privítal generálny vikár Ján Zavacký predsedu Prešovského samosprávneho kraja Petra Chudíka, prednostu Okresného úradu Milana Benča, primátora mesta Prešov Juraja Kopčáka s manželkami, konzula Ukrajiny na Slovensku, generálneho vikára košického exarchátu Vladimíra Tomka a zástupcov gréckokatolíckej bohosloveckej fakulty Prešovskej univerzity na čele s rektorom o. Vojtechom Boháčom, ktorý sa stal aj novým dramaturgom festivalu.
Katedrálny chrám svätého Jána Krstiteľa sa v nedeľu premenil na koncertnú sieň, kde zneli majstrovské diela východnej spirituality z dielní významných skladateľov akými sú Bortňanskij, Verbickij, Vedeľ, Rachmaninov, Čajkovskij, ale aj diela anonymných skladateľov a skladby vo vlastnej úprave speváckych zborov.
Nádhernú spevnosť východného obradu na festivale prezentovalo deväť cirkevných speváckych zborov z Bardejova, Svidníka, Stropkova, Vranova nad Topľou a jeho mestskej časti Čemerné, Košíc, Bratislavy a dva prešovské zbory - zbor pravoslávnej cirkvi pri katedrálnom chráme svätého Alexandra Nevského a zbor gréckokatolíckych bohoslovcov svätého Romana Sladkopevca. Nie najlepšou vizitkou pre domácich však bola skutočnosť, že na tomto vrcholnom podujatí duchovnej piesne byzantského obradu chýbal starosloviensky spevácky zbor prešovského katedrálneho chrámu svätého Jána Krstiteľa, ktorý po dlhé roky bol vzorom pre ostatné cirkevné spevácke zbory. Po obnovení jeho činnosti v roku 1968 sa práve teraz rozpadol.
Všetky zúčastnené cirkevné spevácke zbory sú oveľa mladšie a vznikli až po roku 1990. Za ten čas sa však vypracovali na vysokú úroveň, čo obecenstvo ocenilo potleskom postojačky po skončení vystúpenia posledného v poradí speváckeho zboru prešovských bohoslovcov pod vedením Pavla Vasiľa. Práve vystúpenie tohto zboru viacerí z obecenstva ohodnotili ako "vysokú pilotáž" speváckeho umenia. Zaujali aj iné zbory, či už úrovňou podania skladieb alebo sólovými partmi. "Je to nádherné. Vo vystúpení každého zboru bolo cítiť preniknutie do obsahu skladby. Profesionalizmus vynikne práve v tom, že spev dajme tomu tridsať ľudí znie ako jeden hlas," povedal nám Pavol Maskalik. Ján Dopiriak, ktorý na festival duchovnej piesne prišiel zo Starej Ľubovne, sa k nemu pridal: "Bol to krásny zážitok." Niektorým divákom však chýbali zahraničné spevácke zbory, na účasť ktorých si zvykli z predchádzajúcich ročníkov festivalu. Po skončení ináč veru vydareného podujatia medzi obecenstvom bolo počuť poznámky: "Chýbali mi najmä zbory z Ukrajiny, kde duchovný spev udržujú na veľmi vysokej úrovni."
Jedenásty ročník Festivalu duchovnej piesne byzantského obradu v Prešove však možno považovať aj za nultý ročník a jeho organizátori sa zrejme na zvládnutie začiatku prakticky nového podujatia obmedzili len na domáce cirkevné zbory. To nevylučuje, že v budúcnosti aj v Prešove "fajnšmekri" budú môcť počuť spevácke zbory zo zahraničia. Prešovský festival sa niesol skôr v duchu pripomenutia výročia blahorečenia biskupa - mučeníka Petra Pavla Gojdiča, čo zdôraznil v jeho závere aj Mons. J. Hirka: "Uskutočnením tohto festivalu v Prešove je poctená skutočnosť, že tu bolo miesto účinkovania biskupa - mučeníka Petra Pavla Gojdiča, ktorý za svoju vernosť Cirkvi bol Svätým otcom vyhlásený za blahoslaveného." Keďže včera uplynul rok od prenesenia do prešovskej katedrály relikvií biskupa - mučeníka, na prvé výročie tejto udalosti sa uskutočnil sviečkový pochod veriacich a duchovenstva mestom s relikviárom pozostatkov P. P. Gojdiča.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš