triedy, ktorú pomenovali Hrbky budú musieť za prácou a vzdelaním do väčších miest okresu jazdiť okľukou cez Štrbu.
Hoci sa cesta pre motoristov uzavrela iba tento pondelok, miestni už začínajú reptať. Nie všetky autobusy totiž chodia a zastavujú tam, kde boli ľudia doteraz zvyknutí. Ako sme dozvedeli priamo v Šuňave, niektorí musia napríklad na nočnú zmenu "šliapať" k autobusu na druhý koniec dediny vzdialený viac ako dva kilometre. Po príchode domov nastáva v podstate ten istý problém.
Obyvatelia navyše tvrdia, že so stavebnými prácami sa začalo zbytočne skoro. Podľa nich začať sa malo až na jar. "Neviem načo sa začínalo už teraz. Blíži sa zima, ak ostanú Hrbky zatvorené jedinou cestou, po ktorej sa dostaneme domov je cesta cez lokalitu Chotár. Stačí však minimálny vietor, trocha snehu a Chotár bude zafúkaný. Každý rok je táto cesta minimálne dva týždne neprejazdná. Ak sa tam nedajbože vzpriečia dve autá a zafúka ich, žiadna fréza im nepomôže. Ako sa potom dostaneme domov?" pýta sa jeden z občanov. Podobné pochybnosti dokonca vyslovil i šéf okresnej pobočky Slovenskej správy ciest (SSC) v Poprade Ivan Baďo. Ten nedávno pre náš denník vyhlásil, že zatvorenie komunikácie bolo predčasné.
Problém v odstávke cesty vidí aj predsedníčka Poľnohospodárskeho a poďielnického družstva v Spišskej Tepličke Anna Glejdúrová. Liptovská Teplička prevádzkuje známe lyžiarske stredisko. "Myslím si, že mohli s opravou počkať do jari. Keď zafúka cestu medzi Šuňavou a Štrbou, ľudia sa k nám nedostanú, respektíve budú musieť ísť cez Vikartovce, čo nie je najlepšie riešenie," uviedla predsedníčka.
Starosta Šuňavy Stanislav Kubaský pre náš denník vyhlásil, že isté obavy má aj on. "Viem, že ak sa niečo stane, hromozvodom budem ja. Prijali sme opatrenia asi v tom zmysle, že SSC bude mať výlučne kvôli tejto ceste na Tatranskej Štrbe jednu frézu. Aj my máme svoje mechanizmy, ktoré sú pripravené v spolupráci so SSC zasiahnuť. SSC navyše v tom najproblematickejšom úseku nainštalovala troje veterných zábran. Jednoducho, treba sa modliť, aby bola dobrá zima," povedal nám starosta Šuňavy.
Ako dodal, keby sa Hrbky nezačali rekonštruovať už túto jeseň, prišli by o päť miliónov a hrozilo by, že by sa s rekonštrukciou nezačalo vôbec. "Snahou všetkých zainteresovaných je, aby sme finančné prostriedky tak, aby sme budúci rok o takomto čase Hrbky sprejazdnili," dodal S. Kubaský.
Pokiaľ ide o autobusové spojenie obec bude prepravcovi doplácať za takzvané zachádzanie spojov namiesto občanov. Tí tak zaplatia rovnaké cestovné ako doteraz. Obecné zastupiteľstvo vytvorilo komisiu, ktorá stanoví a presne premeria koľko kilometrov autobusy zachádzajú. Podľa starostu presná mesačná suma, ktorou obec svojím občanom prispeje, nie je zatiaľ známa. "Môj osobný odhad je okolo 15 až 17 tisíc mesačne. Neviem, koľko si napočíta SAD-ka. Keby všetky spoje išli až dole (na koniec obce, poznámka redakcie), bolo by to tisíc kilometrov zachádzania. Nie všetky autobusy však idú až dole," konštatoval starosta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš