Transheat 2000, ktorá sa už onedlho začne používať na území mestskej časti Vysokých Tatier Starého Smokovca skeptický. Ako uviedol na včerajšej tlačovej besede s novinármi myslí si, že "ekosoľ" nebude na tuhú tatranskú zimu jednoducho stačiť. "Dodávateľ firma Enveco z Nových Zámkov síce garantuje účinnosť do mínus 27 stupňov Celzia, ale ja osobne tomu neverím," povedal.
Za pravdu mu dal aj riaditeľ okresnej pobočky Slovenskej správy ciest v Poprade Ivan Baďo (na snímke vpravo). Ten podotkol, že uvedený chemický posyp SSC Poprad testovala pred dvoma rokmi a ukázal sa ako slabý. "Je to tekutá látka, ktorá sa v prípade vyššej snehovej pokrývky nedostala úplne všade. Naopak. Prešla iba cez povrch a urobila nám na vozovke ľad. Transheat sa dá možno použiť v mestách, ako sú Nové Zámky, alebo Galanta, ale nie v Tatrách, kde je niekoľkocentimetrová snehová pokrývka," vysvetlil riaditeľ.
Ešte v júli tohoto roka prijalo Mestské zastupiteľstvo vo Vysokých Tatrách všeobecno-záväzné nariadenie o tom, že ošetrovanie komunikácii bude v zimnej sezóne 2002/2003 prebiehať bez inertného posypu iba za pomoci ekologicky nezávadnej soli, ktorú navyše "odklepol" aj odbor životného prostredia Okresného úradu v Poprade. Liter Transheatu 2000 bude stáť podľa V. Fábryho osem korún.
"Zatiaľ sme investovali do prestavby jedného vozidla na cisternu s dávkovačom potrebného na aplikáciu a nákupu Transheatu 2000 približne 600-tisíc korún. Zmluva s dodávateľom zatiaľ nie je podpísaná, ale v decembri by sme mali začať s aplikáciou ekosoli," konštatoval riaditeľ.
Prevádzku budú zabezpečovať piati zamestnanci. VPS VT majú pripravených aj 500 ton inertného posypového materiálu. Vozový park sa počas roka neobnovil.
Na včerajšom stretnutí všetkých vedúcich predstaviteľov organizácií, ktoré v okrese Poprad a Kežmarok zabezpečujú zimnú údržbu ciest odznelo, že kým sa nezačne na území Vysokých Tatier "soliť", nikdy tam nebudú v zime zjazdné komunikácie. "V Rakúsku je na krajnici dvojmetrová pokrývka snehu, ale cesta je čierna. Prečo? Pretože sa solí a to aj v Alpách," zdôraznil I. Baďo. Dokonca dodal, že bez solenia nebudú komunikácie nikdy dostatočne ošetrené.
SSC Poprad má na túto zimu k dispozícii 36 sypačov, 7 traktorov s radlicami, 4 grédre a 4 frézy. V službách sa už od prvého novembra strieda 6 dispečerov a 19 šoférov. Oproti minulej sezóne pribudol iba jeden nový sypač. Pripravených je aj 2000 ton inertného materiálu. "Dostali sme aj dve sady na vyznačenie obchádzok v prípade kalamít v hodnote približne 250-tisíc," dodal I. Baďo. V rámci okresu Poprad sa bude na 112 kilometrov ciest ošetrovať chemicky, zvyšok, približne 190 kilometrov bude ošetrovaných inertným posypom a to najmä v národných parkoch.
Neuralgickými bodmi počas zimy sa podľa slov Rastislava Polakoviča z dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Poprade stanú najmú horské priesmyky. Najvážnejšie problémy sú na Popovej neďaleko obce Vernár a Príslope v blízkosti hraničného priechodu Tatranská Javorina. V dôsledku rekonštrukcie odpadne cestárom starosť o úsek cesty III. triedy medzi Lučivnou a Šuňavou, nazvanou Hrbky. Problémy sa však, ako každý rok očakávajú na úseku medzi Šuňavou a Štrbou. Podľa polície, ku komplikáciám pri odstraňovaní snehu z vozovky by mohlo dochádzať aj na novovybudovanej križovatke pri Popradskom Tescu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš