Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Budúcnosť "Levočanky" a ďalších regionálnych železničných tratí je ohrozená

Spišská Nová Ves Už dva roky sa na Spiši povráva o chystanom zrušení železničnej trate spájajúcej Spišskú Novú Ves s Levočou. Po redukcii niektorých

nevyťažených spojov v súčasnosti 10-krát do dňa premáva motorový osobný vlak a pár nákladných vlakov. Kvapku do mora neistoty zamestnancov i cestujúcich pridal minister dopravy, pôšt a telekomunikácií vyhlásením, že súčasťou reštrikcií na železniciach bude aj zrušenie 32 tratí, ktoré sú absolútne neefektívne. V tejto súvislosti sa hovorí aj o trati Spišská Nová Ves Levoča.

Kompetentní sa však k tejto citlivej téme zatiaľ vyjadrujú len všeobecne. "Je nám jasné, že táto regionálna trať je neefektívna a jej prevádzka je stratová," vyhlásil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Podľa jeho názoru osud "Levočanky" závisí od rozhodnutia samosprávnych orgánov v regióne. Tie by mali mať záujem o regionálnu dopravu ako prvé.

Ján Keresteš, hovorca ŽSR, ktorá spravuje dopravné cesty, zdôrazňuje, že o zrušení regionálnych železničných tratí môže rozhodnúť len ministerstvo dopravy. "Otázka ďalej znie, čo s traťou, ak sa na nej zruší osobná preprava a nákladná doprava bude pokračovať ďalej. V tom prípade sme my povinní udržiavať trať aj naďalej. Samozrejme, tržby potom poklesnú," domnieva sa J. Keresteš.

O vyjadrenie sme požiadali aj samotného ministra. "Moje rozhodnutie zredukovať stratové regionálne trate je podmienené podrobnou analýzou ich efektívnosti a stratovosti, rokovaniami s predstaviteľmi vyšších územných celkov o možnosti prechodu tratí na samosprávne kraje formou prenájmu alebo prevodu do vlastníctva, aby dopravná obslužnosť územia bola v každom prípade zabezpečená," uvádza sa v stanovisku ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča. Minister zdôrazňuje, že zrušenie tratí je najkrajnejším riešením.

Na konečné rozhodnutie si teda treba počkať. Slovenská vláda pritom pred dvomi rokmi prerokovala projekt transformácie ŽSR, ktorý počíta aj so zmenami na 32 regionálnych tratiach. Transformačné projekty jednotlivých tratí uvažujú o vytvorení obchodných spoločností s účasťou samosprávy, fyzických alebo právnických osôb, ktoré budú zabezpečovať ich prevádzku. V prípade neúspechu projekt predpokladá zrušenie tratí. Vláda ho vzala na vedomie, no dodnes neschválila. Podľa dostupných informácií sú u regionálnych tratí priemerné náklady 4,24 Sk na 1 korunu tržieb. Sú pritom aj trate, kde náklady na jednu korunu tržieb predstavujú až 45 korún.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 10 424
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 855
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 596
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 015
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 565
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 338
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 277
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 017
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 470
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 3 834

Neprehliadnite tiež

Na stretnutie k Novembru 1989 prišlo do centra Košíc asi 1 500 ľudí.
Fedor Gál (vpravo) prijal pozvanie humenského výtvarníka Mariána Kusika, svojho švagra.

Tragická sobota na Zemplíne: Pri nehodách zomrel vodič a chodec

Prípady sa stali v Trebišove a v Michalovciach.

Zdemolované auto po nehode v Michalovciach.
Priebežne aktualizované

Športový víkend na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch. Priebehy online.

Hlavné správy zo Sme.sk

Zhromaždenie Za slušné Slovensko v Bratislave.
Biela vrana 2019.
Cynická obluda

Fico má stále čo oslavovať

Tento vtip vznikol v novembri 2014, keď sme oslavovali 25. rokov od revolúcie. Päť rokov prešlo a je ešte platnejší.

Autorská strana Michaely Terenzani

Osemdesiaty deviaty nás naučil, že verejnosť má moc

Začíname chápať, že demokracia je náš vlastný autorský projekt.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop