obrých sú termíny. Skôr ako v 2013 sa stavať nezačne.
HUNCOVCE/KEŽMAROK. Práce na štvorprúdovke z Popradu-Matejoviec po železničné priecestie pred Veľkou Lomnicou sú v plnom prúde. Stavba bude pokračovať druhou etapou. Kým rozostavanú prvú etapu po Veľkú Lomnicu v závislosti od prídelov peňazí dokončia najneskôr v októbri 2011, druhá etapa do Kežmarku sa skôr ako v roku 2013 stavať nezačne.
Nočná mora
Napriek neskoršiemu dátumu je zaujímavé pozrieť sa, kadiaľ štvorprúdovka ďalej povedie. Obchvatom obíde súčasnú trasu starej cesty z centier Kežmarku, Huncoviec a Veľkej Lomnice. Čoraz extrémnejšie hustejšia premávka na starej úzkej ceste, ktorá spája 100-tisícový okres Poprad s Kežmarkom a celým horným Spišom, sa stala pre chodcov a vodičov nočnou morou. Podľa nášho miniprieskumu pre vyššiu bezpečnosť, keď na ceste pravidelne dochádza k tragickým nehodám a vyššiu kvalitu života bývania, je správa o druhej etape prijímaná s radosťou.
Dva varianty
Veľkú Lomnicu štvorprúdovka obíde cez kopec Barich za pravým brehom Popradu. Kým obchvat cez Veľkú Lomnicu je jasný, práve v týchto dňoch sa rozhoduje o dvoch variantoch ako obísť Huncovce a Kežmarok. Variant A meria 10,713 kilometra, variant B rovných 11.
Huncovce bojujú za "béčko"
Huncovce bojujú za variant B. "Presnejšie za jeho podvariant B2, ktorý by nás obišiel z južnej strany," vysvetľuje starosta Huncoviec Jozef Majerčák. Oproti druhému béčkovému variantu je ešte o niečo viac vzdialenejší od centra obce. "Tým by nám umožnil ešte väčší budúci rozvoj," dôvodí rozhodnutie obce podporu variantu starosta. Obec by mohla na svoje rozširovanie rátať s väčšou plochou.
Huncovce odmietajú variant A, ktorý by ich obchádzal zo severnej strany. "Proti sú i ekológovia, lebo áčko zasahuje cenné vodné plochy rozvetvenia rieky Poprad," dodáva Majerčák. Posledným starostovým argumentom je cena. "Béčko je v tejto časti lacnejšie, lebo áčko vyžaduje viacero premostení. Práve mosty stavby ciest najviac predražujú," spresnil Majerčák.
Kežmarok chce "áčko"
Naopak, mesto Kežmarok v súčasnom pripomienkovaní presadzuje variant A. "Áčko oproti béčku viac obchádza mesto, kým béčko do Kežmarku zasahuje hlbšie," argumentuje primátor Kežmarku Igor Šajtlava. Podľa neho obchvat 17-tisícovému Kežmarku prinesie citeľnú úľavu. "Posledné merania hovoria, že cestou v priemere prejde 1 020 áut za hodinu. Pre ľudí bývajúcich vedľa cesty to bude zlepšenie," povedal. Keďže pri Kežmarku a Huncovciach ide o dva rozdielne obchvaty, teoreticky nemožno vylúčiť ani kombináciu variantov B a A. Tak, aby obe radnice boli spokojné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš