Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Malý pruh rušného kruháku ostáva prázdny

Ľavý - najkratší jazdný pruh popradského kruhového objazdu býva aj počas hustej premávky prázdny. Vodiči ho takmer nepoužívajú, hoci objazd je jednou z najrušnejších križovatiek v krajine.

Vonkajší pruh kruhového objazdu má logicky širšie využitie. Vnútorný však popradskí vodiči nepoužívajú takmer vôbec.Vonkajší pruh kruhového objazdu má logicky širšie využitie. Vnútorný však popradskí vodiči nepoužívajú takmer vôbec. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

Zažívame v Poprade zbytočné spomalenie dopravy alebo naopak chvályhodnú snahu vodičov o bezpečnosť? Odpovede expertov nie sú jednoznačné. Odzrkadľujú rôzne situácie.

POPRAD. Netreba byť profesionálom štatistikom, aby hocikto zistil, že ľavý, najkratší alebo ku stredu najbližší jazdný pruh veľkého kruhového objazdu v Poprade vodiči takmer vôbec nepoužívajú. Kruhák v jednej križovatke spája tri hlavné ťahy na Svit, Kežmarok a Rožnavu s troma menšími cestami do centra, k hasičom a jednosmerky od mestského úradu. Hustota dopravy je tam enormná. Je stav jedného, takmer stále prázdneho pruhu v inak preplnenom kruháku v poriadku alebo by ho vodiči mali skúsiť začať využívať viac? Experti prinášajú súbor rôznych odpovedí podľa okolností.

Skryť Vypnúť reklamu

Štefaňák: „Áno"

Jozef Štefaňák, ktorý sa v mestskej polícii Vysokých Tatier zaoberá prevenciou dopravných nehôd, hovorí, že najmenší pruh treba používať. „Prvoradá je vždy bezpečnosť, ale ak sa dá a je možnosť, najmenší pruh treba určite využiť. Objazd je úžasne navrhnutý, dopravu v Poprade robí bezpečnejšou a plynulejšou." Podľa Štefaňáka používaním najkratšieho pruhu sa znižuje výskyt zápch.

Polakovič: Popradské špecifikum

„Malý" pruh používa aj riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu polície Rastislav Polakovič. Vodičov, ktorí váhajú, však chápe. „Jeho používanie naráža na popradské špecifikum. Popradských vodičov, ktorí bezohľadne nikoho nikde nechcú pustiť," hovorí Polakovič. Ten spresňuje, že prioritou na objazde vždy musí byť bezpečnosť. Najkratší pruh odporúča, ale skúsenejším vodičom, ktorí sa na to cítia a majú istotu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kolo navyše

Existenciu „popradského špecifika" potvrdzuje dopravný odborník denníka SME Jozef Drahovský. „Skúšal som použiť najkratší pruh, autá ma však nepustili. Tak som si urobil ešte jedno kolo, nemalo zmysel blokovať dopravu," spomína Drahovský. Podľa neho je „malý" pruh vhodný najmä pre domácich vodičov. „Lebo slabinou objazdu je zlé značenie. Ľavý pruh je možno ideálny, keď nie je práve najväčšia špička," myslí si Drahovský.

Pozor na čierny bod

„Rizikom tam je takzvaný čierny bod, keď pri prechode z malého do vonkajšieho pruhu treba dávať pozor," povedal. Čierny bod je extrémne krátky moment, keď v spätnom zrkadle nevidno mierne za nami idúce auto. Preto sa okrem späťáku vodičovi odporúča pozrieť i z bočného okna, či vedľa nefrčí auto, ktoré v zrkadle pre fyzikálny úkaz nemusel vidieť. Opatrnosť potvrdzuje štatistikou. „Záznamy hovoria, že pri viacpruhovom kruhovom objazde najviac nehôd dochádza práve pri odbočovaní z ľavých do pravých pruhov, čo je tento prípad," dodal Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Autoškoly ku stredu ani nejdú

Zaujímavým zistením je, že inštruktori autoškôl študentov do najmenšieho pruhu ani nepúšťajú. Jeho zvládnutie v meste nie je predmetom výučby, u budúcich vodičov sa čaká na nabratie skúseností. „Vodiči sú k autoškolám tak neohľaduplní, že niekedy máme problém dostať sa z pravého vonkajšieho pruhu," povedal inštruktor Miroslav Cimerman. Podľa neho proti vnútornému pruhu teraz hrajú aj nové pravidlá cestnej premávky. „Nové pravidlo jazdy v jazdných pruhoch dáva prednosť vodičovi v pravom pruhu. To predtým nebolo," povedal Cimerman.


Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop