Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Malý pruh rušného kruháku ostáva prázdny

Ľavý - najkratší jazdný pruh popradského kruhového objazdu býva aj počas hustej premávky prázdny. Vodiči ho takmer nepoužívajú, hoci objazd je jednou z najrušnejších križovatiek v krajine.

Vonkajší pruh kruhového objazdu má logicky širšie využitie. Vnútorný však popradskí vodiči nepoužívajú takmer vôbec.Vonkajší pruh kruhového objazdu má logicky širšie využitie. Vnútorný však popradskí vodiči nepoužívajú takmer vôbec. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

Zažívame v Poprade zbytočné spomalenie dopravy alebo naopak chvályhodnú snahu vodičov o bezpečnosť? Odpovede expertov nie sú jednoznačné. Odzrkadľujú rôzne situácie.

POPRAD. Netreba byť profesionálom štatistikom, aby hocikto zistil, že ľavý, najkratší alebo ku stredu najbližší jazdný pruh veľkého kruhového objazdu v Poprade vodiči takmer vôbec nepoužívajú. Kruhák v jednej križovatke spája tri hlavné ťahy na Svit, Kežmarok a Rožnavu s troma menšími cestami do centra, k hasičom a jednosmerky od mestského úradu. Hustota dopravy je tam enormná. Je stav jedného, takmer stále prázdneho pruhu v inak preplnenom kruháku v poriadku alebo by ho vodiči mali skúsiť začať využívať viac? Experti prinášajú súbor rôznych odpovedí podľa okolností.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Štefaňák: „Áno"

Jozef Štefaňák, ktorý sa v mestskej polícii Vysokých Tatier zaoberá prevenciou dopravných nehôd, hovorí, že najmenší pruh treba používať. „Prvoradá je vždy bezpečnosť, ale ak sa dá a je možnosť, najmenší pruh treba určite využiť. Objazd je úžasne navrhnutý, dopravu v Poprade robí bezpečnejšou a plynulejšou." Podľa Štefaňáka používaním najkratšieho pruhu sa znižuje výskyt zápch.

Polakovič: Popradské špecifikum

„Malý" pruh používa aj riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu polície Rastislav Polakovič. Vodičov, ktorí váhajú, však chápe. „Jeho používanie naráža na popradské špecifikum. Popradských vodičov, ktorí bezohľadne nikoho nikde nechcú pustiť," hovorí Polakovič. Ten spresňuje, že prioritou na objazde vždy musí byť bezpečnosť. Najkratší pruh odporúča, ale skúsenejším vodičom, ktorí sa na to cítia a majú istotu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kolo navyše

Existenciu „popradského špecifika" potvrdzuje dopravný odborník denníka SME Jozef Drahovský. „Skúšal som použiť najkratší pruh, autá ma však nepustili. Tak som si urobil ešte jedno kolo, nemalo zmysel blokovať dopravu," spomína Drahovský. Podľa neho je „malý" pruh vhodný najmä pre domácich vodičov. „Lebo slabinou objazdu je zlé značenie. Ľavý pruh je možno ideálny, keď nie je práve najväčšia špička," myslí si Drahovský.

Pozor na čierny bod

„Rizikom tam je takzvaný čierny bod, keď pri prechode z malého do vonkajšieho pruhu treba dávať pozor," povedal. Čierny bod je extrémne krátky moment, keď v spätnom zrkadle nevidno mierne za nami idúce auto. Preto sa okrem späťáku vodičovi odporúča pozrieť i z bočného okna, či vedľa nefrčí auto, ktoré v zrkadle pre fyzikálny úkaz nemusel vidieť. Opatrnosť potvrdzuje štatistikou. „Záznamy hovoria, že pri viacpruhovom kruhovom objazde najviac nehôd dochádza práve pri odbočovaní z ľavých do pravých pruhov, čo je tento prípad," dodal Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Autoškoly ku stredu ani nejdú

Zaujímavým zistením je, že inštruktori autoškôl študentov do najmenšieho pruhu ani nepúšťajú. Jeho zvládnutie v meste nie je predmetom výučby, u budúcich vodičov sa čaká na nabratie skúseností. „Vodiči sú k autoškolám tak neohľaduplní, že niekedy máme problém dostať sa z pravého vonkajšieho pruhu," povedal inštruktor Miroslav Cimerman. Podľa neho proti vnútornému pruhu teraz hrajú aj nové pravidlá cestnej premávky. „Nové pravidlo jazdy v jazdných pruhoch dáva prednosť vodičovi v pravom pruhu. To predtým nebolo," povedal Cimerman.


Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 610
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 714
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 805
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 434
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 388
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 226
  7. Po Slovensku na motorke 6 096
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 561
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 266
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podľa Szijjártóa sú slovensko-maďarské vzťahy najlepšie za posledné roky.


a 1 ďalší 2 h
Štefan Tarkovič.

Tréner predstavil základnú zostavu.


Sportnet 11m
Ilustračné foto

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.


20 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop