ilometrov do Tatier na voľnej ceste v poli 50-kou netreba.
POPRAD. Nie, Poprad neexpandoval a neobsadil južné územia mesta Vysoké Tatry. Na hlavnej ceste z Popradu a letiska len niekoľko mesiacov chýba značka konca mesta. Vodiči tak nemôžu vôbec vedieť, kde presne z povinnej 50-ky v meste zrýchliť na 90-ku.
Značka bude
Podľa informácií z popradského dopravného inšpektorátu je situácia v Poprade už v riešení a je otázkou času, kedy na ceste bude značka. Pod Tatrami sa však ako keby s podobnými problémami roztrhlo vrece. Začiatok a koniec na ceste podľa dopravných značiek nejaký čas nemá ani Tatranská Lomnica. Ako to v našej krajine býva, značku s lákavými hliníkovými podstavcami môže hocikedy niekto ukradnúť. Spomenúť si v tejto súvislosti na tabuľovú vojnu Štrby a Vysokých Tatier a krádeže značky Štrbského Plesa môžno už len ako pikošku na záver.
Predpis nehovorí nič
Čo má teda vodič robiť, ak nevidí značku konca obce a nechce sa na voľnej ceste v poli ťahať desiatky kilometrov ako slimák? Kde presne zrýchliť? Slovenský dopravný expert Jozef Drahovský hovorí, že situácia je komplikovaná. "Na Slovensku žiadny dopravný predpis alebo vyhláška nehovorí, čo v takej situácii má vodič robiť," vysvetľuje Drahovský.
Drahovský: Argumentoval by som
Drahovský odporúča obvykle zrýchliť a pri prípadnom zastavení s policajtmi si rýchlosť napriek chýbajúcej značke vyargumentovať. "Je ale pravda, že vodiči, ktorí nie sú doma v spleti paragrafov, v podobnej argumentačnej debate často nemajú šancu," dodal Drahovský. V tomto prípade môže argument byť prítomnosť značky v minulosti, pusté nezastavené územie, domnienka o jej krádeži. Tieto argumenty môžu vodičovi tiež našepkať, kde presne zrýchliť.
Čo na to polícia?
Odporúčania dopravného experta sú jedna vec. Obstáli by ale pred dopravným policajtom v službe? Riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu polície v Poprade Rastislav Polakovič uisťuje, že áno. Hovorí, že značky a predpisy majú logický zmysel a nie sú sami pre seba. "V priestupkovom konaní sa zvažujú všetky možné aspekty. A chýbajúce dopravné značenie je jedno z nich," vysvetlil šéf dopravných policajtov.
Tiež by namietal
Polakovič spresnil, že pre chýbajúcu značku v Poprade polícia na mieste teraz 50-ku nemeria. "Sám by som v tomto prípade takto argumentoval, keby mi niekto chcel dať za prekročenie 50-ky pokutu niekde v strede cesty medzi Smokovcami a Popradom," uviedol Polakovič.
Názor
Dopravný odborník Drahovský si myslí, že za vyskytujúce sa problémy so značkami konca a začiatkov obcí môže sčasti aj platná legislatíva. O presnom umiestnení takejto značky dnes podľa jednotlivých typov ciest rozhodujú niekdy aj tri orgány naraz," povedal Drahovský. Niekdy zase v tej istej obci na tej ceste ten, na inej ceste zase iný. "Ak by sa táto kompetencia zjednotila pod jeden centrálny orgán, myslím, že veci by to pomohlo," doplnil Drahovský.
(toti)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš