Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Lístky na poľské vlaky sú o sto percent drahšie

Ak sa rozhodnete ísť na výlet vlakom do Poľska. Lístok si nekupujte u nás. Napriek prepojeniu systémov vás totiž čaká stopercentná prirážka.

Čierne na bielom. Niektorým sa 100-percentný rozdiel v cene lístka na rovnakú trasu rovnakým vlakom v časoch EÚ zdá nenormálny.Čierne na bielom. Niektorým sa 100-percentný rozdiel v cene lístka na rovnakú trasu rovnakým vlakom v časoch EÚ zdá nenormálny. (Zdroj: toti)

Železnice oboch krajín nachádzajú pre takýto rozdiel vysvetlenia. Iným sa zdá dvojnásobná cena nenormálna.

POPRAD, POĽSKO. "Každý chodí na dovolenku na juh, ja som chcel zažiť poľské more," hovorí slovenský turista. A tak si zvolil nočný rýchlik z poľského Zakopaného do prímorského Gdaňska. Na popradskej stanici za lístok s lôžkom zaplatil 59 eur. Ak by si ho kupoval v Zakopanom, vyšiel by ho na necelých 30.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Klábosil" o tom celý vlak

"Hneď ako sa vlak pohol, poľský sprievodca mi povedal, že za cenu svojho lístka by som u nich dostal dva. Že by mi vyšlo aj na spiatočnú cestu. So zanietením začal o tom diskutovať celý vagón," spomína. "Na taký rýchlik je riskantné kupovať lístok 10 minút pred odchodom. Kúpil som si ho teda na Slovensku. Predpokladal som vyššiu cenu, ale stopercentná prirážka mi vyrazila dych," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Machej: Je to paradox

Prirážka neudivuje len cestujúceho. "Toto veru nepomôže ani rozvoju turizmu," hovorí riaditeľ Združenia cestovného ruchu v Tatrách Peter Chudý.

Nespokojnosť vyslovuje aj riaditeľ Poľského inštitútu na Slovensku Zbigniew Machej: "My sa tu snažíme, dávame prostriedky a robíme všetko preto, aby sa ľudia našich krajín zbližovali a spoznávali a zároveň tu úraduje takýto železničný paradox." Podľa Macheja o tomto probléme treba hovoriť, aby sa s ním niečo robilo.

Slováci: My za to nemôžeme

Slovenské železnice ZSSK hovoria, že stopercentný rozdiel v žiadnom prípade nezostáva im. "V tomto prípade ide o medzinárodný lístok PKP, ktorého cenu nijako neurčujeme," hovorí Miloš Čikovský zo spoločnosti. ZSSK si podľa medzinárodných predpisov odúčtuje iba "niekoľkopercentnú" províziu.

SkryťVypnúť reklamu

"V tomto prípade išlo o zhruba 5 eur. Zvyšok ide PKP," spresnil Čikovský. Provízia pre ZSSK podľa neho zahŕňa náklady, ako sú papier do tlačiarne, obsluhu, energiu.

Poliaci: Dohovory nepustia

Určenými medzinárodnými tarifami vysvetľujú dvojnásobnú cenu aj poľské železnice PKP. "Cena je určená v eurách, teda aj kurzové pohyby mohli zavážiť. Navyše, podľa medzinárodných dohôd od roku 2001 medzinárodné lístky zahrňujú príplatky, domáce nie," hovorí Ewa Olszewska z PKP. Tá Slovákom odporúča internet.

"Lístok si zo Slovenska môžu cestujúci kúpiť cez našu stránku. Tam zaplatia domáce ceny," spresnila.

"Nie každý má internet a kreditnú kartu. Toto nie je riešenie," reaguje riaditeľ Poľského inštitútu Machej. Rozčarovaný ostáva aj náš turista. "Žijeme v únii, ktorá investuje obrovské peniaze do cezhraničnej spolupráce. Nezmyselne reguluje takmer všetko, vrátane zakrivených uhoriek. Toto však nikomu neprekáža."

SkryťVypnúť reklamu

Inštitúcie: Nie je možnosť a dôvod konať

Protimonopolný úrad férovosť ceny v tomto prípade skúmať nemôže. ZSSK poľské lístky na Slovensku predávajú ako jediné. "Pretože ceny lístkov sú regulované, nemáme kompetencie v danej veci konať," povedala Alexandra Bernathová z úradu.

Ministerstvo financií sa k možnosti rozporu ceny so zákonom o cenách zatiaľ nevyjadrilo. Podobne nereagovalo generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre hospodársku súťaž.

Ministerstvo prax rešpektuje

Wojciech Żarnoch z poľského veľvyslanectva hovorí, že ceny lístkov na rovnaké trasy by mali byť porovnateľné. "Takýto rozdiel zaiste nepomáha rozvoju cestovného ruchu medzi našimi krajinami."

Żarnoch však zároveň dodáva, že vzhľadom na kompetencie ambasáda nemôže v tejto veci konať. Odporúča železnice a slovenské ministerstvo dopravy. To sa v stanovisku stotožňuje s vysvetleniami železníc.

"Rešpektujeme tieto pravidlá a nebudeme zasahovať do zaužívanej medzinárodnej praxe," vyhlásil hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Komisia: Pomôže otvorenie trhu

Hovorca komisára Európskej únie pre dopravu Fabio Pirotta hovorí, že pripravovaný vznik Integrovanej európskej železničnej zóny by mal skvalitniť cestovanie aj z hľadiska cien. "Tomu navyše pomôže liberalizácia železničného trhu v osobnej doprave už od 1. januára," dúfa Piotta.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  1. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  4. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  5. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Kraj Sveta má novú atrakciu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 640
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 16 045
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 941
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 253
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 697
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 412
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 859
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 316

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  2. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  3. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  4. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  5. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  6. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  7. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  8. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 198
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 342
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 014
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 135
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


8 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


8 h
Jachtu Lady M v hodnote 65 miliónov eur patriacu Alexejovi Mordašovovi zadržali talianske úrady v marci.

Niektoré štáty sa boja precedensu.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  2. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  3. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  4. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  5. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  6. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  7. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  8. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 198
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 342
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 014
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 918
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 470
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 135
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 427
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu