Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Lístky na poľské vlaky sú o sto percent drahšie

Ak sa rozhodnete ísť na výlet vlakom do Poľska. Lístok si nekupujte u nás. Napriek prepojeniu systémov vás totiž čaká stopercentná prirážka.

Čierne na bielom. Niektorým sa 100-percentný rozdiel v cene lístka na rovnakú trasu rovnakým vlakom v časoch EÚ zdá nenormálny.Čierne na bielom. Niektorým sa 100-percentný rozdiel v cene lístka na rovnakú trasu rovnakým vlakom v časoch EÚ zdá nenormálny. (Zdroj: toti)

Železnice oboch krajín nachádzajú pre takýto rozdiel vysvetlenia. Iným sa zdá dvojnásobná cena nenormálna.

POPRAD, POĽSKO. "Každý chodí na dovolenku na juh, ja som chcel zažiť poľské more," hovorí slovenský turista. A tak si zvolil nočný rýchlik z poľského Zakopaného do prímorského Gdaňska. Na popradskej stanici za lístok s lôžkom zaplatil 59 eur. Ak by si ho kupoval v Zakopanom, vyšiel by ho na necelých 30.

"Klábosil" o tom celý vlak

"Hneď ako sa vlak pohol, poľský sprievodca mi povedal, že za cenu svojho lístka by som u nich dostal dva. Že by mi vyšlo aj na spiatočnú cestu. So zanietením začal o tom diskutovať celý vagón," spomína. "Na taký rýchlik je riskantné kupovať lístok 10 minút pred odchodom. Kúpil som si ho teda na Slovensku. Predpokladal som vyššiu cenu, ale stopercentná prirážka mi vyrazila dych," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Machej: Je to paradox

Prirážka neudivuje len cestujúceho. "Toto veru nepomôže ani rozvoju turizmu," hovorí riaditeľ Združenia cestovného ruchu v Tatrách Peter Chudý.

Nespokojnosť vyslovuje aj riaditeľ Poľského inštitútu na Slovensku Zbigniew Machej: "My sa tu snažíme, dávame prostriedky a robíme všetko preto, aby sa ľudia našich krajín zbližovali a spoznávali a zároveň tu úraduje takýto železničný paradox." Podľa Macheja o tomto probléme treba hovoriť, aby sa s ním niečo robilo.

Slováci: My za to nemôžeme

Slovenské železnice ZSSK hovoria, že stopercentný rozdiel v žiadnom prípade nezostáva im. "V tomto prípade ide o medzinárodný lístok PKP, ktorého cenu nijako neurčujeme," hovorí Miloš Čikovský zo spoločnosti. ZSSK si podľa medzinárodných predpisov odúčtuje iba "niekoľkopercentnú" províziu.

Skryť Vypnúť reklamu

"V tomto prípade išlo o zhruba 5 eur. Zvyšok ide PKP," spresnil Čikovský. Provízia pre ZSSK podľa neho zahŕňa náklady, ako sú papier do tlačiarne, obsluhu, energiu.

Poliaci: Dohovory nepustia

Určenými medzinárodnými tarifami vysvetľujú dvojnásobnú cenu aj poľské železnice PKP. "Cena je určená v eurách, teda aj kurzové pohyby mohli zavážiť. Navyše, podľa medzinárodných dohôd od roku 2001 medzinárodné lístky zahrňujú príplatky, domáce nie," hovorí Ewa Olszewska z PKP. Tá Slovákom odporúča internet.

"Lístok si zo Slovenska môžu cestujúci kúpiť cez našu stránku. Tam zaplatia domáce ceny," spresnila.

"Nie každý má internet a kreditnú kartu. Toto nie je riešenie," reaguje riaditeľ Poľského inštitútu Machej. Rozčarovaný ostáva aj náš turista. "Žijeme v únii, ktorá investuje obrovské peniaze do cezhraničnej spolupráce. Nezmyselne reguluje takmer všetko, vrátane zakrivených uhoriek. Toto však nikomu neprekáža."

Skryť Vypnúť reklamu

Inštitúcie: Nie je možnosť a dôvod konať

Protimonopolný úrad férovosť ceny v tomto prípade skúmať nemôže. ZSSK poľské lístky na Slovensku predávajú ako jediné. "Pretože ceny lístkov sú regulované, nemáme kompetencie v danej veci konať," povedala Alexandra Bernathová z úradu.

Ministerstvo financií sa k možnosti rozporu ceny so zákonom o cenách zatiaľ nevyjadrilo. Podobne nereagovalo generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre hospodársku súťaž.

Ministerstvo prax rešpektuje

Wojciech Żarnoch z poľského veľvyslanectva hovorí, že ceny lístkov na rovnaké trasy by mali byť porovnateľné. "Takýto rozdiel zaiste nepomáha rozvoju cestovného ruchu medzi našimi krajinami."

Żarnoch však zároveň dodáva, že vzhľadom na kompetencie ambasáda nemôže v tejto veci konať. Odporúča železnice a slovenské ministerstvo dopravy. To sa v stanovisku stotožňuje s vysvetleniami železníc.

"Rešpektujeme tieto pravidlá a nebudeme zasahovať do zaužívanej medzinárodnej praxe," vyhlásil hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Komisia: Pomôže otvorenie trhu

Hovorca komisára Európskej únie pre dopravu Fabio Pirotta hovorí, že pripravovaný vznik Integrovanej európskej železničnej zóny by mal skvalitniť cestovanie aj z hľadiska cien. "Tomu navyše pomôže liberalizácia železničného trhu v osobnej doprave už od 1. januára," dúfa Piotta.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Premiér Igor Matovič a minister vnútra Roman Mikulec na rokovaní Ústredného krízového štábu.
Ilustračné.
Pri vstupe do budovy košických súdov musí každý prejsť dôkladnou kontrolou.

Spišský emeritný i pomocný biskup majú Covid-19

Pozitívne testovaný bol aj rektor kňazského seminára a 15 seminaristi.

Kňazský seminár na Spišskej Kapitule. Covid-19 sa nevyhol ani jemu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop