li podráždenie a odpor. Iní naopak aktivistov podporili podpismi v petičnej akcii.
POPRAD. Okolo bilbordov išli dve kamarátky. Jedna sa po pohľade na obrázky v momente otočila. Viditeľne jej natiahlo žalúdok. Ruku si položila na ústa. Jej kamarátka naopak pokojne stála a na bilbordy sa asi na päť minút pozorne zahľadela. Odlišné konanie dvoch kamarátok akoby symbolizovalo rôzne postoje ľudí na spôsob prezentácie podľa niektorých kontroverznej protipotratovej kampane.
"Hovorí sa o forme, nie o obsahu"
Jana Tutková, riaditeľka Centra pre bioetickú reformu, ktoré už rok vedie na Slovensku kampaň Stop genocíde, zvolenú formu ukazovania autentických snímok umelých prerušení tehotenstva obhajuje. "Tí, čo kritizujú formu kampane, odmietajú jej posolstvo, ktorým je odsúdiť potrat ako genocídu, ktorá zabíja denne 40 detí na Slovensku," hovorí Tutková.
Konečným cieľom aktivistov je presvedčiť ľudí o potrebe zákazu umelého prerušenia tehotenstva. "Aby si ľudia mohli sformovať názor, musia najskôr poznať, ako vyzerá skutočnosť," povedala aktivistka. Umelé prerušenie tehotenstva prirovnáva ku genocídam ako holokaust alebo kmérske vyvražďovanie v Kambodži.
Právo na informácie, právo ich odmietnuť
Tutková odmieta, že by umiestnením bilborodov pred brány letného festivalu išlo o násilné vnucovanie témy a jej formy ľuďom. "Práve na letných festivaloch sa schádza množstvo mladých ľudí a veľa detí sa môže počať. Mladí majú právo na informácie, ktoré im ponúkame. Pochopiteľne ich môžu aj odmietnuť," hovorí Tutková. Dodala, že pokusy obmedziť ich aktivity medzičasom zakázal Ústavný súd.
Rôzne reakcie
Martin Šesták z usporiadateľskej agentúry Okey leta Forza vhodnosť spájania protipotratovej kampane a festivalu hodnotiť nechcel. "Bilbordy boli umiestnené mimo areálu festivalu, preto mi ich z pozície organizátora nenáleží komentovať," povedal.
Mladí ľudia idúci okolo bilbordov reagovali rôzne. "Je mi z toho na vracanie, dajte to preč," povedal jeden. Popradčanky Katarína a Kamila naopak ciele kampane podporili podpisom v petícii. "Stotožňujem sa s cieľmi kampane. Takéto informácie treba podávať aj na festivaloch," poznamenala Katarína.
Trauma nehrozí
Zaujímal nás názor psychológov, či zvolená forma kampane nemôže v závislosti od veku na mladom človeku zanechať negatívne stopy. Náhodným výberom oslovení psychológovia boli ochotní odpovedať pod prísľubom anonymity.
Bratislavská psychologička uviedla, že obrázky z kampane negatívne následky, ako napríklad traumu na deťoch, nezanechajú. Vo zvolenom spôsobe kampane však vidí agresívne prvky, ktoré podľa nej môžu byť súčasťou manipulácie.
"Nechcem sa púšťať do odbornej diskusie, ide o komplexnú prierezovú tému viacerých oblastí," povedal psychológ z okresu Poprad. Podľa jeho vlastného videnia je v kampani nízka empatia voči ženám, ktoré boli nútené podstúpiť umelé prerušenie tehotenstva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš