rati Kežmarok - Poprad. K prehriatiu došlo chybou obsluhy vagóna.
POPRAD/KEŽMAROK. "Nemal som v ruke teplomer, ale muselo tam byť minimálne 40 stupňov, ak nie viac. Ujsť počas cesty nebolo kam. Išli sme sa doslova uvariť," povedal po vystúpení z vlaku v Poprade cestujúci Stanislav Dubík. "Ráno som si dal sprchu, zbytočne. Do práce prídem upotený ako kôň. Bolo to na nevydržanie," dodal Dubíkov spolucestujúci. Meteorológovia v Poprade v čase príchodu vlaku namerali 22 °C.
Plný vagón
Dubíkovi okrem nepohodlia prekážala aj ďalšia vec. "V čase ekologických problémov a hospodárskej krízy takto plytvať zdrojmi a energiou, to je prejav ignorancie."
Na horúčavu sa sťažovali viacerí. Vagón bol plne obsadený. "Ach, taká sauna. Nedobrovoľná, čo vám poviem," povedala pani z Kežmarku.
Nespokojná bola aj Beáta z Ľubotína. Cestou si potrebovala preštudovať študijné materiály. Sauna jej to sťažovala.
Problémom bolo aj to, že prívesný vozeň 011 626 disponoval iba malými okienkami, ktoré sa dajú len pootvoriť. Tie tak nemohli vykompenzovať páľavu z radiátorov.
Zabudli vypnúť gombík
Železnice priznávajú, že teplota vo vagóne bola neúmerne vysoká. "Pri zvýšenej vonkajšej teplote nebolo opodstatnené zapnutie vykurovania. Uvedený nedostatok bol spôsobený vinou nášho zamestnanca," uviedla Zuzana Červená zo Železničnej spoločnosti Slovensko ZSSK.
Pri odjazde vlaku z východiskovej stanice v Plavči posádka vlaku aktivovala kúrenie, lebo ranná teplota bola 8 °C. Napriek rýchlemu otepľovaniu medzi ôsmou a desiatou hodinou však už kúrenie nevypla.
Upozornia čaty
Podľa niektorých cestujúcich nemali koho požiadať, aby kúrenie vypol.
Železnice prisľúbili, že vlakové čaty upozornia, aby venovali zvýšenú pozornosť kontrole vnútornej teploty vagónov. "Za spôsobené nepohodlie v uvedenom vlaku sa cestujúcim aj touto cestou ospravedlňujeme," dodala Červená. Príslušnému pracovníkovi bude krátená časť augustových odmien.
Významná je dĺžka a teplota
Lekár urgentnej medicíny Marcel Sedlačko zo záchranky EMS poznamenal, že o možných zdravotných rizikách vyplývajúcich z takéhoto pobytu vo vagóne môže hovoriť len modelovo. "Nepoznám detailne situáciu, napríklad účinnosť vetrania oknami. Všeobecne však môžem povedať, že významný je faktor dĺžky pobytu v takomto prostredí a teplota. Vzhľadom na to, že išlo o regionálny spoj, predpokladám, že pobyt bol kratší a možné riziká pre ľudí preto menšie," povedal lekár.
Sedlačko spresnil, že zdravému organizmu by krátkodobý pobyt v prehriatom vagóne nemal vážnejšie uškodiť. Teoreticky sa však nedá vylúčiť riziko náhlych zdravotných ťažkostí, ako napríklad nevoľnosť alebo odpadnutie u istých typov osôb. "Ide najmä o osoby so srdcovo-cievnymi ochoreniami," povedal Sedlačko.
Limity i pre termálne bazény
Sedlačko v tejto súvislosti dodal, že napríklad i pre dĺžku pobytu v termálnych bazénoch existujú limity. "Tá závisí od teploty vody. Čím vyššia, tým sú odporúčania sedieť v takomto bazéne kratšie," povedal Sedlačko. Podľa lekára tu znova platí: "Ak niekto trpí spomenutými chorobami, tieto odporúčania sú pre neho dôležitejšie ako pre zdravého človeka."
Názor
Čo hovorí fyzik
Cestujúci uvádzali pocitovú teplotu vzduchu okolo 40 °C. Podľa fyzikov a meteorológov je to bez merania ťažké určiť. Fyzik Vojtech Rušín zo Slovenskej akadémie vied však hovorí, že keby sa vo vagóne ani nekúrilo, teplota za daných podmienok by sa i tak významne zvyšovala. Podľa Rušína čím uzavretejší priestor, tým viac. "Látky vo vagóne totiž, napríklad aj samotné sedačky, absorbujú slnečné žiarenie. No a tie ho potom už v infračervených dĺžkach vysielajú ďalším žiarením ďalej do vnútra. To zvyšuje teplotu," vysvetlil fyzik.
Podľa Rušína nemožno opomenúť ani faktor prítomnosti cestujúcich. "Ľudia sú takisto zdrojom tepla. Z človeka sála teplo približne v rovnakej hodnote ako zo stowattovej žiarovky."
Ak sa k spomínaným okolnostiam pridalo i kúrenie, podľa fyzika teplota vo vagóne mohla byť oproti vonkajším 22 stupňom naozaj o dosť vyššia. "Ak by vonku bola teplota napríklad 10 °C, samozrejme, nebolo by tam už tak teplo," povedal Rušín.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš