POPRAD/HOZELEC/ŠVÁBOVCE/JÁNOVCE/HÔRKA. Diaľnicu s polovičným profilom dala Národná diaľničná spoločnsoť do užívania v decembri minulého roka. Nová autostráda však po roku zatiaľ neodbremenila štyri podtatranské dedinky Hozelec, Švábovce, Hôrku, Jánovce od hustej premávky tak, ako prv dúfali jej obyvatelia.
Očakávania boli väčšie
"Čakali sme, že áut zmizne z cesty viac. Veľmi hrubým odhadom je ich menej o 30 percent. Výrazne však klesol počet kamiónov, až o 90 percent, čo nám už robí veľkú radosť," hovorí starosta Šváboviec Ján Mlynár. Potešenie môžu priniesť aj prvé policajné štatistiky o poklese nehodovosti na starej ceste. Tú dodnes nevolajú cesta smrti len tak náhodou.
Klesli vážne zranenia
"Kým v roku 2008 na ceste zaznamenali dve smrteľné zranenia, sedem ťažkých a 34 ľahkých, k 31. augustu 2009 nebolo ani jedno smrteľné zranenie, tri ťažké a sedem ľahkých," hovorí Daniel Džobanik z krajského riaditeľstva polície. "Každá diaľnica prináša pokles nehodovosti, čo je jeden z dôvodov, prečo sa stavajú."
Klesol i celkový počet nehôd zo 126 na 21. Tu však porovnanie nie je celkom presné, lebo vo februári sa zmenili kritériá klasifikácie nehôd.
Čakajú na Bôrik
Väčšiu bezpečnosť v obci potvrdzuje i starosta Mlynár. "Prisudzujem to najmä tým kamiónom. Takisto časté policajné merania dosť pomáhajú, lebo zase po odchode kamiónov zrýchlili osobné autá," povedal starosta.
Pomôže zajtrajšie otvorenie druhého profilu zobrať ešte viac áut z dediniek? "Myslím, že vodiči sa na diaľnicu vo väčšom nalepia až po sprejazdnení celého úseku vrátane tunela Bôrik pri Svite," povedal Mlynár. Bôrik by mali otvoriť do konca roka.
Známka
O neotvorení Bôrika a rozkúskovaní trasy pred Svitom ako o príčine menšieho záujmu o diaľnicu hovoria viacerí. Druhou udávanou sú diaľničné známky. "Kým diaľnica nie je celá, teda pred otvorením Bôrika, úsek okolo Hozelca ako obchvat nemal byť spoplatnený. Mnoho Spišiakov a Popradčanov si jednoducho kvôli polovičnému profilu so zníženou rýchlosťou známku nekúpi," hovorí Milan Žuffa. Ten ako predavač obchodu 4 metre od cesty v Hozelci má o premávke dobrý prehľad. "Áut značne ubudlo ihneď po otvorení. Keď ale vodiči zistili, že za diaľnicu sa platí, vrátili sa. Aj dnes po otvorení diaľnice pri prechode na druhú stranu cesty čakám aj dve minúty," povedal.
Kratšie, ale pomalšie
Naopak novú diaľnicu si obľúbil a nevie na ňu dopustiť reportér televízie TA3 Jozef Slivenský. "Robil som viacnásobné merania. Na diaľnici som zo Spišského Štvrtka v Poprade za sedem minút. Po otvorení druhého profilu to bude možno i päť. Po starej ceste nie som po siedmich minútach ešte ani len v Hozelci."
Slivenský sa však faktu, že mnoho vodičov na diaľnicu neprešlo, nečuduje. "Rozprávam sa s ľuďmi. Ak niekto ide na východ z najväčšieho popradského sídliska Juh, starú cestu má pod nosom. Na diaľnicu ale musí prejsť celým mestom. V hustej mestskej špičke to mnohých jednoducho odradí a vyberú si starú cestu. Majú to o čosi kratšie, ale bezpochyby pomalšie," povedal Slivenský. Ten predpokladá, že niektorým vodičom sa môže zdať pocitovo rýchlejšia i stará cesta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš