Korzár logo Korzár Spiš

Na križovatku v Spišskej Belej nie sú peniaze

Hlavnú križovatku v Spišskej Belej považujú mnohí za najkomplikovanejšiu v regióne. Jej poloha i technické podmienky z nej vytvárajú neprehľadný a komplikovaný uzol. Správca ciest ju v najbližšom čase neplánuje prestavať.

Hlavná cesta. Ak by z nej urobili vedľajšiu, vznikol by iba jeden jazdný pruh. To by znamenalo ďalšie kolóny, tentoraz však priamo v centre.Hlavná cesta. Ak by z nej urobili vedľajšiu, vznikol by iba jeden jazdný pruh. To by znamenalo ďalšie kolóny, tentoraz však priamo v centre. (Zdroj: Peter Rindoš)

Iniciatívy sa preto pred časom chytilo mesto. Ani to však nepomohlo. Križovatka ostane po starom. Dôvod? Na jej zmenu jednoducho nie sú peniaze.

SPIŠSKÁ BELÁ. Križovatka spája dve cesty prvej triedy. Obe majú medzinárodný význam. Podľa šoférov i obyvateľov je najvyšší čas dať ju kvôli lepšej prehľadnosti či vytvárajúcim sa kolónam do poriadku. Minimálne niekoľko rokov sa tak však nestane.

"Zažil som tu takú kolónu, že autá stáli možno dva kilometre pred Belou. Najmä cez špičku prechádza veľa áut po ceste do Tatier a na Zamagurie, a tak od Ľubovne treba čakať. Možno by to vyriešil kruhový objazd," povedal vodič Marián, ktorý od Starej Ľubovne cestuje každé ráno do Popradu.

Problémy sa však nedotýkajú iba šoférov, ale aj miestnych chodcov. Tí musia byť na pozore najmä v čase špičky. "My, domáci, to už poznáme, no aj tak si musíme dávať pozor pri prechádzaní na druhú stranu. Nie všetci vodiči totiž predvídajú túto križovatku," opísal situáciu chodec Jozef Polačik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vedľajšia cesta je vyťaženejšia

Stúpajúca motorizácia ovplyvňuje aj dopravu v Spišskej Belej. Tu sa stretávajú dve cesty prvej triedy. Jedna je spojnicou od Popradu v smere k východným Tatrám a Zamaguriu, druhá privádza autá od Starej Ľubovne na Poprad. Vodiči z druhej cesty dávajú na križovatke prednosť, keďže ich cesta je označená ako vedľajšia. Nedávne zistenia mesta však potvrdili, že z vedľajšej cesty je počet áut vyšší.

"Silnejší ťah začína byť medzi Popradom a Starou Ľubovňou. Aj preto chcelo mesto situáciu riešiť. Navyše, križovatka je neprehľadná a nebezpečná. Tí, ktorí ju nepoznajú, ťažko sa potom orientujú," poznamenal Štefan Bieľak, primátor mesta (nezávislý).

Zmena hlavnej by znamenala centrum plné vozidiel

Mesto oslovilo aj kompetentných. Cestári s úpravou križovatky však nepočítajú. Dôvodom sú vraj iné, problematickejšie miesta na Slovensku.

"Slovenská správa ciest nepripravuje zmenu križovatky v Spišskej Belej," povedala hovorkyňa Iveta Fedorová.

Mesto sa rozhodlo vyhotoviť vlastné projekty. "Prvá alternatíva bola okružná križovatka. Z hľadiska malého priestoru však bola nereálna, čo naznačil aj náš projektant. Parametre by si totiž žiadali viac miesta. Druhá možnosť hovorila o zmene hlavnej cesty. Vedľajšou by sa stala cesta v smere na Tatry a Zamagurie. Pribudli by aj ostrovčeky a cesta by bola prehľadná. Toto riešenie sme s kompetentnými orgánmi posúdili ako lepšie, situáciu by však skomplikovalo dočasné státie vozidiel v centre mesta a za to by nás ľudia nepochválili. Aj túto možnosť sme tak vylúčili," vysvetlil Š. Bieľak.

SkryťVypnúť reklamu

Slabou nádejou ostáva obchvat v roku 2025

Patová situácia pri riešení križovatky napokon vyústila do záverečnej možnosti. "Jediným a definitívnym riešením by mala byť svetelná križovatka," prezradil primátor.

Ako dodal, túto možnosť by financovalo iba mesto, čo v súčasnosti nie je reálne. "Museli by sme financovať rekonštrukciu a následne zabezpečiť prevádzkovateľa. Mesto na to nemá, a tak o svetelnej križovatke momentálne neuvažujeme," dodal primátor.

Vodičom i obyvateľom Spišskej Belej tak ostáva jediné. Čakať na obchvat mesta. Ten je zo severozápadnej strany podchytený v územných plánoch kraja, reálny predpoklad počíta so stavbou až v roku 2025.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 90 787
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 757
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 450
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 456
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 888
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 534
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 245
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 589
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kontajnerový terminál na kanáli v Hangzhou vo východnej Číne.

Číne zdvihol Trump clá na 125 percent.


ČTK 59
Robert Fico počas rokovania v parlamente v novembri 2021.

Koalícia navrhla odškodnenie, ktoré bude štát stáť viac ako päť miliónov eur.


90
Ukrajinskí vojaci pri obsluhe raketometu v Záporožskej oblasti.

Peking musí byť opatrný, tvrdí expert.


Peter Tkačenko.

Bödör prišiel na ÚV, aby si na to zvykol on aj my.


14

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu