Iniciatívy sa preto pred časom chytilo mesto. Ani to však nepomohlo. Križovatka ostane po starom. Dôvod? Na jej zmenu jednoducho nie sú peniaze.
SPIŠSKÁ BELÁ. Križovatka spája dve cesty prvej triedy. Obe majú medzinárodný význam. Podľa šoférov i obyvateľov je najvyšší čas dať ju kvôli lepšej prehľadnosti či vytvárajúcim sa kolónam do poriadku. Minimálne niekoľko rokov sa tak však nestane.
"Zažil som tu takú kolónu, že autá stáli možno dva kilometre pred Belou. Najmä cez špičku prechádza veľa áut po ceste do Tatier a na Zamagurie, a tak od Ľubovne treba čakať. Možno by to vyriešil kruhový objazd," povedal vodič Marián, ktorý od Starej Ľubovne cestuje každé ráno do Popradu.
Problémy sa však nedotýkajú iba šoférov, ale aj miestnych chodcov. Tí musia byť na pozore najmä v čase špičky. "My, domáci, to už poznáme, no aj tak si musíme dávať pozor pri prechádzaní na druhú stranu. Nie všetci vodiči totiž predvídajú túto križovatku," opísal situáciu chodec Jozef Polačik.
Vedľajšia cesta je vyťaženejšia
Stúpajúca motorizácia ovplyvňuje aj dopravu v Spišskej Belej. Tu sa stretávajú dve cesty prvej triedy. Jedna je spojnicou od Popradu v smere k východným Tatrám a Zamaguriu, druhá privádza autá od Starej Ľubovne na Poprad. Vodiči z druhej cesty dávajú na križovatke prednosť, keďže ich cesta je označená ako vedľajšia. Nedávne zistenia mesta však potvrdili, že z vedľajšej cesty je počet áut vyšší.
"Silnejší ťah začína byť medzi Popradom a Starou Ľubovňou. Aj preto chcelo mesto situáciu riešiť. Navyše, križovatka je neprehľadná a nebezpečná. Tí, ktorí ju nepoznajú, ťažko sa potom orientujú," poznamenal Štefan Bieľak, primátor mesta (nezávislý).
Zmena hlavnej by znamenala centrum plné vozidiel
Mesto oslovilo aj kompetentných. Cestári s úpravou križovatky však nepočítajú. Dôvodom sú vraj iné, problematickejšie miesta na Slovensku.
"Slovenská správa ciest nepripravuje zmenu križovatky v Spišskej Belej," povedala hovorkyňa Iveta Fedorová.
Mesto sa rozhodlo vyhotoviť vlastné projekty. "Prvá alternatíva bola okružná križovatka. Z hľadiska malého priestoru však bola nereálna, čo naznačil aj náš projektant. Parametre by si totiž žiadali viac miesta. Druhá možnosť hovorila o zmene hlavnej cesty. Vedľajšou by sa stala cesta v smere na Tatry a Zamagurie. Pribudli by aj ostrovčeky a cesta by bola prehľadná. Toto riešenie sme s kompetentnými orgánmi posúdili ako lepšie, situáciu by však skomplikovalo dočasné státie vozidiel v centre mesta a za to by nás ľudia nepochválili. Aj túto možnosť sme tak vylúčili," vysvetlil Š. Bieľak.
Slabou nádejou ostáva obchvat v roku 2025
Patová situácia pri riešení križovatky napokon vyústila do záverečnej možnosti. "Jediným a definitívnym riešením by mala byť svetelná križovatka," prezradil primátor.
Ako dodal, túto možnosť by financovalo iba mesto, čo v súčasnosti nie je reálne. "Museli by sme financovať rekonštrukciu a následne zabezpečiť prevádzkovateľa. Mesto na to nemá, a tak o svetelnej križovatke momentálne neuvažujeme," dodal primátor.
Vodičom i obyvateľom Spišskej Belej tak ostáva jediné. Čakať na obchvat mesta. Ten je zo severozápadnej strany podchytený v územných plánoch kraja, reálny predpoklad počíta so stavbou až v roku 2025.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš