Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vo štvrtok s polročným meškaním otvorila nové Stredisko správy a údržby diaľnic Mengusovce.
MENGUSOVCE. „Mota-Engil mala obrovské problémy na začiatku stavby, dokonca na jednom kontrolnom dni sme sa rozhodovali, či ideme zrušiť kontrakt. Našťastie sa veľmi rýchlo zmobilizovali,“ povedal počas slávnostného otvorenia strediska v Mengusovciach riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Stredisko sa podľa neho otvára v „hodine dvanástej“. Náklady na výstavbu strediska predstavujú 10,25 mil. eur. Pôvodné náklady na výstavbu sa podľa Chomu zvýšili približne o sedem percent. Dôvodom sú práce navyše oproti pôvodným plánom. Diaľničná spoločnosť si však od dodávateľa nárokuje pokutu za nedodržanie termínu dokončenia výstavby strediska v Mengusovciach.
Novootvorené stredisko v Mengusovciach bude zabezpečovať správu a údržbu diaľnice v úseku medzi križovatkami „Važec“ a „Levoča“. V hlavnej prevádzkovej budove strediska je umiestnený aj dispečing prevádzky tunela. Po spustení celého úseku diaľnice, vrátane tunela Bôrik, bude v stredisku pracovať až do 150 ľudí. Stredisko v Mengusovciach je podľa Chomu reprezentatívne vybudované, „niekedy by som povedal, že na môj vkus až príliš reprezentatívne.“ Ďalšie strediská údržby diaľnic by mali byť podľa riaditeľa diaľničnej spoločnosti budované skromnejšie.
O približne 40-kilometrový úsek diaľnice medzi Važcom a Levočou sa bude starať asi 50 mechanizmov, z toho 11 viacúčelových sypačov. Ide o štandardné vozidlá údržby, ktorých je však oproti iným strediskám viac. „Sú tu dosť zložité klimatické podmienky,“ uviedol prevádzkový riaditeľ diaľničnej spoločnosti Ľudovít Macháček. Na úseku Važec – Mengusovce sa nachádza najvyšší bod na diaľničnej sieti na Slovensku vo výške 903 m n. m. pri obci Štrba. Ďalším kritickým úsekom je úsek medzi Svitom a Jánovcami, ktorý v zime vo zvýšenej miere zafukuje sneh. V Mengusovciach budú mať svoje priestory okrem cestárov aj hasiči a diaľničná a mýtna polícia.
Bôrik otvoria 4. decembra
Poslednú časť diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce, medzi Mengusovcami a Popradom, otvorí Národná diaľničná spoločnosť 4. decembra. Súčasťou osemkilometrového úseku medzi Mengusovcami a Popradom je aj dvojrúrový tunel Bôrik. Motoristi si však budú musieť počkať na otvorenie úseku Svinia - Prešov-západ. "Pôvodne bolo dokončenie naplánované na koniec novembra tohto roku. Vzhľadom na to, že tam pretrvávajú majetko-právne spory, budeme sa snažiť tento rok ich doriešiť tak, aby sme v máji budúceho roku stavbu odovzdali do užívania," povedal vo štvrtok v Mengusovciach pre médiá generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.
Výstavba úseku medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik mešká oproti pôvodným plánom o viac ako pol roka. "Zhotoviteľ nezvládol termín, ktorý bol pôvodne apríl," uviedol Choma. Aj na základe nedodržania termínov dokončenia výstavby diaľnice pod Tatrami a Strediska správy a údržby diaľnic v Mengusovciach bude diaľničná spoločnosť v budúcnosti vyžadovať od zhotoviteľov aj dodržiavanie "medzitermínov". V prípade, že nebudú plnené, diaľničná spoločnosť bude môcť okamžite rozviazať zmluvu so zhotoviteľom, dodal Choma.
Dôvodom zdržania výstavby môže byť podľa riaditeľa diaľničnej spoločnosti aj množstvo subdodávateľov. Príkladom je podľa Chomu aj výstavba strediska v Mengusovciach. "Ak sem prichádzala portugalská firma, ktorá tu nemala vybudované zázemie, tak je logické, že sa obrátila na slovenských subdodávateľov, ale ukázalo sa, že to z nejakých dôvodov nezvládla," povedal I. Choma.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš