Niektorých ľudí prekvapilo načasovanie stavieb na obdobie po príchode mrazov. Cestári uisťujú, že počasie kvalitu prác neovplyvní.
HORNÝ SMOKOVEC, NOVÁ LESNÁ. Jeden z našich čitateľov sa zamyslel nad tým, či výstavba počas nízkych teplôt nemôže spôsobiť neskorší rozpad nového asfaltu. Vyslovil otázku, či zvolený termín nesúvisí s blížiacimi sa župnými voľbami.
Cestári: Je to v poriadku
Riaditeľ popradskej Správy a údržby ciest Juraj Jackuliak uisťuje, že kvalita stavieb vďaka moderným technológiám nemôže byť ohrozená. "Asfalt možno klásť už pri teplote tri stupne Celzia. Najnovšie technológie pracujú s nemrznúcimi zmesami," povedal.
Úplným nezmyslom nazvala úvahy o súvislosti volieb s termínmi stavieb hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková. Povedala, že pri padajúcom múre ide o potrebné prípravné práce, ktorých rozsah bude určovať aj vývoj počasia.
Peniaze z fondov
Smokovecká padajúca cesta sa v Tatrách stala mediálnou top témou tohto roka. Pre rôzne príčiny sa s prácami nedarilo začať skôr. Kraj nakoniec našiel na opravu potrebné peniaze v približnej sume 340-tisíc eur v Regionálnom operačnom programe. Fitzeková spresnila, že pre prísne administratívne náležitosti európskych fondov únie skoršie spustenie prác nebolo možné.
Múry sa spevňujú často
Opravu múru zabezpečuje firma CMR Slovakia. Jej riaditeľ Bohdan Kušvara spresnil, že prvá fáza prípravných prác môže trvať približne desať dní. Na otázku, či ide o rutinnú opravu, alebo technicky náročnejší projekt, Kušvara odpovedal, že padajúce múry sa spevňujú často. "Môžem však povedať, že pri tomto múre použijeme novú a modernú, u nás v podstate neodskúšanú technológiu," povedal.
Dve polovice Tatier
Poslanec Vysokých Tatier Igor Plučinský, ktorý sa agendou padajúceho múra zaoberá v mestskom zastupiteľstve, začiatok prác oceňuje: "Vždy môžeme povedať, že sa to mohlo začať skôr, ale vďaka i za to."
Podľa Plučinského je vážnosť problému zrejmá. "Spadnutý múr by rozdelil Vysoké Tatry na dve polovice. Obchádzky by boli niekoľko desiatok kilometrov, život v meste by sa blížil ku kolapsu," povedal Plučinský.
Kľúčový úsek
Dianie okolo múru pozorne sledujú i podnikatelia v turizme. Predseda ich Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý hovorí: "Dúfame, že priebeh prác zabezpečí do začiatku lyžiarskej sezóny bezproblémový prechod úsekom. Ten je z pohľadu úspechu zimnej sezóny pre nás kľúčový," povedal Chudý.
Pozor, obchádzky
Dopravné obmedzenia
Pre stavbu kruhového objazdu je križovatka spájajúca cestu z Novej Lesnej do Dolného Smokovca a cestu z Dolného do Horného Smokovca pre vodičov neprejazdná. Z Novej Lesnej do všetkých Smokovcov a naopak sa tak možno dostať len južnou obchádzkou od križovatky na Veľký Slavkov a Mlynicu na hlavnú cestu Poprad - Smokovce.
Obyvatelia Dolného Smokovca pri ceste do Popradu alebo Starého Smokovca takisto obvyklou trasou cez križovatku popri motoreste Raymund neprejdú. Môžu využiť mestskú obchádzku ulíc popri železničnej stanici Dolný Smokovec alebo pohodlnejšiu, ale dlhšiu trasu cez Horný Smokovec. Stavba kruhového objazdu potrvá do 30. novembra.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš