Od prvého januára 2010 je v platnosti nové spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy pre vybrané skupiny vozidiel. Mýto je poplatok za prejazd určitým bodom - mýtnym miestom alebo za využívanie určitého úseku diaľnice, cesty či tunela.
SPIŠ. Výber mýta cez palubnú jednotku nahrádza výber poplatku formou diaľničnej známky za používanie diaľnic a iných spoplatnených ciest. Platiteľmi mýta sú prevádzkovatelia vozidiel. Povinnosť platiť mýto majú motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, vozidlá s jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony určenými na prepravu tovaru, vozidlá umožňujúce prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča.
OBU jednotka
Mýtny poplatok sa platí na spoplatnených úsekoch medzinárodných ciest, diaľnic alebo ciest prvej triedy. Mýto sa platí za prejazd kilometra. Závisí od kategórie vozidla, emisnej normy, počtu náprav a prejazdovej trasy. Vyberá sa elektronicky cez tzv. palubnú OBU (on board unit) jednotku. K palubnej jednotke sa dostanete po registrácii do mýtneho systému. Palubná OBU jednotka je viazaná na konkrétne EČV (ŠPZ) vozidla. V prípade, že máte viac vozidiel, potrebujete rovnaký počet jednotiek.
Autobusy sú zabezpečené
Podľa Juraja Palaia, vedúceho prevádzky košického Eurobusu, v súvislosti s registráciou do mýtneho systému sú autobusy spoločnosti zabezpečené. „Spoločnosť vykonala kontrolu turnusov autobusov na cestách prvej triedy a diaľničných úsekoch. Podľa toho sme zabezpečili zhruba 260 OBU jednotiek v rámci Košického kraja. V rámci spoločnosti sú tieto jednotky v jednotlivých autobusoch namontované. Organizačne i technicky sme túto záležitosť zabezpečili," informoval J. Palai.
V rámci spišskonovoveského dopravného závodu Eurobus je týmito jednotkami vybavených 45 vozidiel. „Čo sa však týka spišskonovoveského regiónu, v rámci neho je percentuálne najnižší pomer takých ciest, kde je potrebné mať túto OBU jednotku namontovanú," upresnil vedúci prevádzky.
Podľa našich informácií by sa zavedenie mýta nemalo odraziť na zvýšení cien v autobusovej doprave v Spišskej Novej Vsi ani v regióne Spiš, pretože vzhľadom na cestnú infraštruktúru tu nebude dopad cestného mýta taký výrazný.
Registrácia
Registrácia prebieha v rámci ôsmich krajských miest Slovenska. Najbližším registračným miestom pre autobusovú dopravu je mesto Košice. Ako dodal J. Palai, samotnú registráciu autobusov košickej dopravnej spoločnosti do systému spoločnosť zabezpečovala cez bratislavské ústredie čerpacej stanice OMV. Ako sme zisťovali v pobočke OMV v Spišskej Novej Vsi, čo sa týka jednotlivých súkromných dopravcov v rámci spišského regiónu, tí sa najbližšie môžu registrovať na najbližšej čerpacej stanici v obci Hybe, v blízkosti diaľnice. „Spoločnosť zabezpečuje registráciu na 22 čerpacích staniciach na území Slovenska. Najbližšie na ČS Hybe sever alebo juh," upresnil Jozef Fodor zo spišskonovoveskej OMV.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš