Agentúrny materiál sme o 17:25 nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
POPRAD. Približne 30 kamiónov sa ráno o ôsmej stretlo pri závode Whirlpool. Po hodine urobili prvý okruh mestom. Od Whirlpoolu, popred zimný štadión, na kruhový objazd. Stade smerom na Tesco a sídlisko Juh. Odtiaľ úzkou ulicou znova na kruhový objazd. Potom sa usadili na popradských benzínových pumpách, kde však zámerne neblokovali služby. „Benzinári majú svoj biznis, nechceme im uškodiť," vysvetľoval jeden z protestujúcich.
Vytvorili sa dlhé kolóny
„Vybrali sme si trasy, kde sa neplatí mýto," vysvetľuje formu protestu vodič kamiónu Emil Kramár. Práve prechodom na križovatke z úzkej Okružnej ulice pod železničným mostom a na kruhovom objazde sa vodičom podarilo spomaliť dopravu. V centre sa začali tvoriť dlhšie kolóny áut ako v poobedňajšej piatkovej špičke.
Nadával priamo policajtom
Na kruhovom objazde kamióny zámerne pomaly krúžili, čím prakticky na pár minút do neho zablokovali vjazd. Situáciu sa regulovaním dopravy snažili zlepšiť policajti. Niektorí vodiči situáciu nezvládli a konali agresívne. Vodič čierneho BMW vystrčil hlavu z okna a priamo policajtom zakričal: „Ku..a, ako to robíte, na ceste som stál hodinu!" Čo takéto správanie voči policajtom znamená, v rámčeku vysvetľuje policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová.
„Upozorniť na problém"
Kramár hovorí, že cieľom nebolo nikomu komplikovať život, ale upozorniť na problém. „Problém mýta je vážny a môže skomplikovať život každému, napríklad zdražením rožkov. Nikto ale o ňom nevie, preto takáto forma protestu, ktorou chceme upozorniť." Dopravcovia žiadajú vládu splniť 11 požiadaviek. V konečnom dôsledku sa boja dramatického zvýšenia nákladov a zániku svojich firiem.
„Náklady na cestu dnes tvoria okolo 50 centov, a to ešte bez cestnej dane, ktorá sa pohybuje okolo 1 500 eur na súpravu. Elektronické mýto ich zvyšuje o 20 centov," hovorí kamionista Kramár. Podľa ním uvedených priemerných cenách za prepravu 85 až 90 centov sa obáva, že mýto nové mýto môže existenčne ohroziť biznis dopravcov.
Hovorili o chybách systému
Kamionisti však hovoria aj o technických absurditách, ktorí systém predražujú. „Napríklad vo Svite je jedna firma, ktorá, ak prejde 200 metrov po hlavnej ceste, systém jej zaúčtuje 5 kilometrov. Ak je systém taký dokonalý, mal by byť presný, ale to je len jeden príklad," povedal Matúš Alžbetkin z popradskej špedičnej spoločnosti.
Podľa výpočtov majiteľ prepravnej firmy Jozefa Alexu elektronické mýto oproti doterajším diaľničným známkam bude pre neho drahšie o 1 500 percent. „Spolu s daňami za palivá a cestnou daňou tak nemôžeme konkurovať poľským a maďarským firmám. Veď zo Slovenska už vozia všetko oni," uviedol svoj názor.
Časť ľudí nepresvedčili
Kým kamionisti majú vo veci jasno, časť verejnosti bola voči ich protestu skeptická. „Prečo na to musím doplatiť ja čakaním... Neviem, čo si mám o tom myslieť," povedal Milan z Popradu.
Ivana Murciková išla práve lyžovať. „Neviem, nemám tušenia, o čom im ide," povedala. Niektorí Popradčania mali bližšie informácie. „Aj ich chápem, toto celé mýto je veľká zlodejina, na ktorú sa všetci poskladáme," povedal nám František zo sídliska Juh.
Nadávať policajtom sa nemusí vyplatiť
Čo znamená, ak vodič použije voči policajtovi vulgárne slová, tak ako včera na kruhovom objazde v Poprade? Ide o prejav veľkej demokracie alebo niečo, k čomu by sa nemalo utiekať?
Krajská policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová vysvetľuje, že i slovný útok na policajta môže byť uznaný za trestný čin útoku na verejného činiteľa. „V popradskom prípade však policajti zvážili napätie a závažnosť situácie a voči vodičovi nepostupovali," vysvetľuje Fečová. Faktorom bolo, že policajti mali v danej chvíli veľa práce, ktorú bolo potrebné uprednostniť. Fečová spomenula, že pri tomto náročnom povolaní musí človek rátať aj so slovnými útokmi. „Podobne ako v niektorých iným povolaniach, tu sme napríklad niekedy na jednej lodi s novinármi. Pri zhromaždení pravicových extrémistov nám tí nadávali spoločne," zaspomínala Fečová.
toti
Emil Kramár porovnáva rozdielnu veľkosť českej a slovenskej mýtnej krabičky. Tá podľa neho symbolizuje nedokonalosť nášho systému.
Foto: Tomáš Tišťan
Zástupcovia dopravcov vysvetľovali svoje výhrady k mýtnemu systému.
Foto: Tomáš Tišťan
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš