Pokojne prechádzať na bicykli medzi dvoma najväčšími mestami regiónu ľudia túžia už roky.
POPRAD/KEŽMAROK/VYSOKÉ TATRY. Z Kežmarku do Popradu a naopak sa priamo cyklisti dnes môžu dostať len po hlavnom ťahu na Starú Ľubovňu. Pre úzkosť vozovky a extrémnu hustotu dopravy cyklisti túto možnosť nazývajú aj cyklistickou samovraždou.
"Spoločenská objednávka na spojenie dvoch miest cyklotrasou je naozaj obrovská," potvrdzuje ohlasy z terénu riaditeľ kancelárie Združenia Región Tatry Milan Nezvala. Združenie sa zaoberá projektmi v oblasti cyklostrás.
Danko: Prioritou sú teraz Tatry
Kedy presne sa podarí cyklotrasou spojiť Poprad s Kežmarkom, je stále neznáme. Primátor Kežmarku Igor Šajtlava povedal, že s popradským kolegom o veci naposledy hovoril pred tromi rokmi. Primátori však nevylučujú nové rokovania.
"Áno, som ochotný sa stretnúť. Primátor Kežmarku si však musí uvedomiť, že on bude musieť iniciovať a hľadať prostriedky na úsek z Kežmarku do Veľkej Lomnice," uviedol primátor Popradu Anton Danko.
Šajtlava predpokladá stretnutie v krátkom čase. "Ak bude záujem, my ho máme," povedal. Primátor Danko dodal, že on sa teraz sústreďuje na cyklotrasu z Popradu do Vysokých Tatier.
Napojenie na lomnický variant
Práve tento projekt by však mohol pomôcť aj cyklotrase medzi 17-tisícovým Kežmarkom a 56-tisícovým Popradom. Poprad a Vysoké Tatry práve vyberajú z troch variantov, ako spojiť Starý Smokovec s Popradom.
"Práve vypracúvame kalkulácie a analýzy možností výkupu pozemkov. Na základe toho sa rozhodneme," spresnil tatranský primátor Ján Mokoš. Jeden z variantov projektu predpokladá trasu z Popradu cez Veľkú Lomnicu a Tatranskú Lomnicu do Smokovcov. Primátor Danko v prípade schválenia tejto trasy ju vo Veľkej Lomnici chce napojiť do Kežmarku.
Huncovce: Problém sa vyrieši
Kežmarok má zase v rámci iného veľkého cezhraničného projektu rozpracovanú trasu do Huncoviec až tesne pred Veľkú Lomnicu. Problémom je slepý dvojkilometrový úsek medzi Huncovcami a Veľkou Lomnicou, kde sa zatiaľ nedá nič stavať ani plánovať.
"Toto by sa mohlo vyriešiť, keď budem poznať trasu novej štvorprúdovky. Na 90 percent je už pravdepodobné, že sa zvolí južný variant obchvatu Huncoviec smerom k Žakovciam," povedal starosta Huncoviec Jozef Majerčák.
Zlatná lacnejšia
Trasa Kežmarok - Huncovce čaká na územné rozhodnutie, potom budú môcť byť podané žiadosti z eurofondov. "Táto trasa meria 5,3 kilometra, bude stáť okolo 1,5 milióna eur," informoval Milan Nezvala z Regiónu Tatry, ktorý projekt spracúva.
Vo fáze po schválení územného rozhodnutia sa už nachádza cyklotrasa Kežmarok - Spišská Belá. "Tá má 3,7 kilometra a stáť bude 350-tisíc eur. S huncovskou časťou bude spojená cez centrum mesta," spresnil Nezvala.
Nižšiu cenu trasy na Belú spôsobil fakt, že stavať sa bude na poľnej ceste okolo rybníka Zlatná. Cestu už vlastní Mesto Kežmarok.
Megaprojekt
Obe trasy sú súčasťou megaprojetu cyklistického neprerušovaného okruhu okolo Tatier. Ten by mal postupne do 20 až 30 rokov spojiť cez Oravu, Liptov a Spiš poľské a naše Tatry. Na poľskej strane by išlo o 82 kilometrov, na slovenskej o 220.
"Niektoré úseky, ako spomínané trasy Huncovce - Kežmarok či Kežmarok - Spišská Belá by mohli vyrásť do troch, štyroch rokov," dodala Nevlazla.
Nehrozí riziko?
Projekt cyklistickej trasy Poprad - Vysoké Tatry odštartoval príspevok z rezervy vlády milión eur. Nateraz predpokladá tri varianty, o ktorých výbere sa Poprad a Vysoké Tatry práve rozhodujú. Najkratšia je z Popradu cez Veľký Slavkov do Starého Smokovca. Druhá vedie z Popradu cez Svit a Gerlachov. Posledná, najdlhšia a najdrahšia má podporu oboch primátorov. Vybudovanie približne 27-kilometrovej trasy z Popradu cez Matejovce, Veľkú a Tatranskú Lomnicu by podľa primátora Danka stálo vyše 5 miliónov eur. "Takisto jej stavba by trvala najdlhšie, skôr by sa blížila k 10 rokom," povedal Danko.
Na dokumentáciu
Miliónový príspevok z rezervy vlády musia podľa primátora Mokoša mestá vyčerpať do konca roka 2011. Podľa oboch primátorov sa ten použije na projektovú dokumentáciu a prípravné práce. Zaujímalo nás, či nehrozí, že milión sa minie a rozkotúľa a z trasy nakoniec nič nebude. Primátor Mokoš uisťuje, že nie. "Vždy treba niekde začať, vždy je určité riziko s projektmi, ale ak sa nezačne, tak sa nič nezrealizuje."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš