STARÝ SMOKOVEC. Tatranský podnikateľ Jaroslav Pavelka hovorí, že na kontroverznej ceste je rovnako za spúšťanie sánok aj kolobežiek. V oboch aktivitách sám podniká.
Otázky
Nechápe však, prečo v lete mesto so štátnymi organizáciami podľa neho robili všetko preto, aby jazdy kolobežiek z Hrebienka stopli a dnes v zime tolerujú sane. "Môžeme sa len pýtať a rozmýšľať, čo môže stáť za tým, že mesto k dvom podobným veciach pristupuje tak zásadne rozdielne. Čí to môže byť záujem," pýta sa Pavelka.
Porovnáva sane
Pavelka argumentuje, že bezpečnosť jazdy na saniach nie je oproti kolobežkám väčšia. "Kolobežka má dve brzdy, sane ani jednu. Brzdná dráha na klzkej zľadovatenej ploche môže byť aj 200 metrov. Rovnako je zhoršená v zime oproti letu pre auto," hovorí Pavelka.
Podľa neho na úseku v minulosti boli na saniach smrteľné úrazy. Pavelka upozorňuje najmä na nebezpečenstvo kolízií áut so sánkami. "Na ceste je zákaz, autá však premávajú. Robí sa dosť, aby tade nechodili? Ak dôjde k zraneniu, bude neskoro," myslí si Pavelka.
Novák: Je tam zákaz
Peter Novák z tatranskej radnice, ktorý má riešenie problému cesty na starosti, hovorí, že vjazd áut na cestu zakazuje dopravná značka. Polícia v rámci svojich možností na to podľa neho dohliada. "Nemožno tam na celý deň postaviť policajta. Vodič musí vedieť, že tam nesmie ísť."
V budúcnosti po stanovení režimu používania cesty nevylúčil prísnejšiu kontrolu.
Režim zatiaľ v nedohľadne
Novák tvrdí, že cieľom mesta je vytvoriť taký režim používania cesty, ktorý by zabezpečil maximálnu bezpečnosť používateľov a zároveň dal priestor aj športovým aktivitám. "Zainteresovaných strán a účelov cesty je však veľa. Dohoda sa preto rodí ťažko a pomaly," povedal Novák.
Do rokovania vstupujú chatári, lesníci, hotelieri, ochranári či prevádzkovatelia kolobežiek. Cesta je využívaná na lesné hospodárstvo, ochranu prírody a turizmus. Pozemky pod cestou vlastní jedna súkromná firma a štát. Samotnú cestu zase mesto.
"Paradox nie"
Novák priamy paradox v tolerovaní sánkovania a zákazu kolobežiek nevidí. "Mesto nie je proti samotným kolobežkám. Ide o to, že štátni lesníci sa ako správca cesty dohodli o používaní saní, kým o kolobežkách nie," povedal Novák.
Prečo v jednom prípade dohoda áno, v druhom nie? Odpovedá Peter Spitzkopf zo Štátnych lesov TANAP-u. "My primárne riešime povolenie vjazdu áut. Najskôr musíme stanoviť režim pre cestu oprávnených užívateľov, ako sú chatári a hotelieri na Hrebienku, až potom logicky sa dajú riešiť ďalšie veci," povedal Spitzkopf.
Kým kolobežky vyvážajú autá, sane si nosia jazdci lanovkou. Spitzkopf to rovnako za paradox nepovažuje. Jeho organizácii legislatíva kompetencie priamo rozhodnúť o zákaze kolobežiek či saní nedáva. Pravdepodobne ani žiadnemu inému verejnému orgánu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš