Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Deväťdesiatročná babička sa nedala oklamať mäsiarom

Spotrebitelia nepoznajú svoje práva a predajcovia svoje povinnosti voči nim. Alebo aspoň ich nechcú poznať. Tak znie odkaz Svetového dňa spotrebiteľov v Poprade.

Deň otvorených dverí. Spotrebiteľom chýbajú informácie o ich právach. V Ombudspote v pondelok ľudia dostávali odpovede na svoje otázky.Deň otvorených dverí. Spotrebiteľom chýbajú informácie o ich právach. V Ombudspote v pondelok ľudia dostávali odpovede na svoje otázky. (Zdroj: toti)



POPRAD. "Neznalosť robí spotrebiteľov zbytočne zraniteľnými, ich práva sú obrovské, len ich musia objaviť," hovorí Petra Čakovská z neziskového spotrebiteľského centra Ombudspot v Poprade.

Príkladov je dosť

Zákonom zakázané klamlivé alebo agresívne obchodné praktikysa často objavujú napríklad pri podomovom predaji alebo nákupných zájazdoch. "Predajcovia ľudí účelovo odvezú na miesto, kde nie je mobilný signál a ponúkajú im tovar. Psychologickou manipuláciou u nich dokážu vyvolať pocit viny z toho, že si drahý tovar nekúpia. Také niečo je neprípustné," uvádza jeden z príkladov Čakovská. Podobné postupy, rýchlo kúp, nerozmýšľaj a zaplať, sú časté aj pri podomovom predaji plastových okien. "Málo ľudí vie, že pri takomto predaji má právo do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu," dodáva negociátor Ombudspotu Michal Fáber.

Skryť Vypnúť reklamu

Mimosúdne môže byť rýchlejšie

Tomu mesačne pribúda v priemere 15 spotrebiteľských sporov, kde sa prioritne snaží dosiahnuť mimosúdnu dohodu. "Mediátor musí byť diplomat a orientovať sa v problematike spotrebiteľského práva. Tiež mať veľkú trpezlivosť," spresňuje. Mediácia oproti súdu býva často lacnejšia a rýchlejšia. Fáber priznáva, že pri dohadovaní sporov sa už stretol aj s agresívnym správaním a vyhrážkami. "Vtedy treba zachovať chladnú hlavu a pokojne ešte raz prebrať argumenty."

Vyhrala cícerový spor

V centre nemajú núdzu o zaujímavé a niekedy aj kuriózne prípady. Jedna zákazníčka si raz po kúpe mletého cícera zlomila zub. Tvrdila, že na plastovom kúsku, ktorý v ňom našla. "Bolo veľmi ťažké dokázať, že príčinou bol práve onen plast a nie napríklad zlá zubná hygiena. Napriek tomu obchodný reťazec jej liečbu zubu nakoniec preplatil," spomína Čakovská. Spotrebiteľ svojou aktivitou môže pomôcť aj ostatným. "Jedna 90-ročná pani na svojich jemných váhach na šperky zistila, že mäso z mäsiarne váži vždy o niečo menej ako zaň zaplatí," hovorí Fáber. Mäsiareň jednoducho pri vážení skryla váhu z dohľadu zákazníkov. Po intervencii centra došlo k náprave, hoci starenku pre jej vek v mäsiarni najskôr nik nebral vážne.

Podobných prípadov v centre zaznamenali už desiatky. Podľa Fábera a Čakovskej čím viac budú zákazníci vedieť, na čo majú právo, tým sa možnosti oklamať a zneužiť ich zo strany nečestných predajcov budú znižovať.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 688
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 793
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 716
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 677
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 534
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 569
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 385
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 275
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 127
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 090
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop