POPRAD. "Neznalosť robí spotrebiteľov zbytočne zraniteľnými, ich práva sú obrovské, len ich musia objaviť," hovorí Petra Čakovská z neziskového spotrebiteľského centra Ombudspot v Poprade.
Príkladov je dosť
Zákonom zakázané klamlivé alebo agresívne obchodné praktikysa často objavujú napríklad pri podomovom predaji alebo nákupných zájazdoch. "Predajcovia ľudí účelovo odvezú na miesto, kde nie je mobilný signál a ponúkajú im tovar. Psychologickou manipuláciou u nich dokážu vyvolať pocit viny z toho, že si drahý tovar nekúpia. Také niečo je neprípustné," uvádza jeden z príkladov Čakovská. Podobné postupy, rýchlo kúp, nerozmýšľaj a zaplať, sú časté aj pri podomovom predaji plastových okien. "Málo ľudí vie, že pri takomto predaji má právo do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu," dodáva negociátor Ombudspotu Michal Fáber.
Mimosúdne môže byť rýchlejšie
Tomu mesačne pribúda v priemere 15 spotrebiteľských sporov, kde sa prioritne snaží dosiahnuť mimosúdnu dohodu. "Mediátor musí byť diplomat a orientovať sa v problematike spotrebiteľského práva. Tiež mať veľkú trpezlivosť," spresňuje. Mediácia oproti súdu býva často lacnejšia a rýchlejšia. Fáber priznáva, že pri dohadovaní sporov sa už stretol aj s agresívnym správaním a vyhrážkami. "Vtedy treba zachovať chladnú hlavu a pokojne ešte raz prebrať argumenty."
Vyhrala cícerový spor
V centre nemajú núdzu o zaujímavé a niekedy aj kuriózne prípady. Jedna zákazníčka si raz po kúpe mletého cícera zlomila zub. Tvrdila, že na plastovom kúsku, ktorý v ňom našla. "Bolo veľmi ťažké dokázať, že príčinou bol práve onen plast a nie napríklad zlá zubná hygiena. Napriek tomu obchodný reťazec jej liečbu zubu nakoniec preplatil," spomína Čakovská. Spotrebiteľ svojou aktivitou môže pomôcť aj ostatným. "Jedna 90-ročná pani na svojich jemných váhach na šperky zistila, že mäso z mäsiarne váži vždy o niečo menej ako zaň zaplatí," hovorí Fáber. Mäsiareň jednoducho pri vážení skryla váhu z dohľadu zákazníkov. Po intervencii centra došlo k náprave, hoci starenku pre jej vek v mäsiarni najskôr nik nebral vážne.
Podobných prípadov v centre zaznamenali už desiatky. Podľa Fábera a Čakovskej čím viac budú zákazníci vedieť, na čo majú právo, tým sa možnosti oklamať a zneužiť ich zo strany nečestných predajcov budú znižovať.
Autor: toti
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš