Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 21. september, 2018 | Meniny má Matúš

Deväťdesiatročná babička sa nedala oklamať mäsiarom

Spotrebitelia nepoznajú svoje práva a predajcovia svoje povinnosti voči nim. Alebo aspoň ich nechcú poznať. Tak znie odkaz Svetového dňa spotrebiteľov v Poprade.

Deň otvorených dverí. Spotrebiteľom chýbajú informácie o ich právach. V Ombudspote v pondelok ľudia dostávali odpovede na svoje otázky.(Zdroj: toti)



POPRAD. "Neznalosť robí spotrebiteľov zbytočne zraniteľnými, ich práva sú obrovské, len ich musia objaviť," hovorí Petra Čakovská z neziskového spotrebiteľského centra Ombudspot v Poprade.

Príkladov je dosť

Zákonom zakázané klamlivé alebo agresívne obchodné praktikysa často objavujú napríklad pri podomovom predaji alebo nákupných zájazdoch. "Predajcovia ľudí účelovo odvezú na miesto, kde nie je mobilný signál a ponúkajú im tovar. Psychologickou manipuláciou u nich dokážu vyvolať pocit viny z toho, že si drahý tovar nekúpia. Také niečo je neprípustné," uvádza jeden z príkladov Čakovská. Podobné postupy, rýchlo kúp, nerozmýšľaj a zaplať, sú časté aj pri podomovom predaji plastových okien. "Málo ľudí vie, že pri takomto predaji má právo do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu," dodáva negociátor Ombudspotu Michal Fáber.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mimosúdne môže byť rýchlejšie

Tomu mesačne pribúda v priemere 15 spotrebiteľských sporov, kde sa prioritne snaží dosiahnuť mimosúdnu dohodu. "Mediátor musí byť diplomat a orientovať sa v problematike spotrebiteľského práva. Tiež mať veľkú trpezlivosť," spresňuje. Mediácia oproti súdu býva často lacnejšia a rýchlejšia. Fáber priznáva, že pri dohadovaní sporov sa už stretol aj s agresívnym správaním a vyhrážkami. "Vtedy treba zachovať chladnú hlavu a pokojne ešte raz prebrať argumenty."

Vyhrala cícerový spor

V centre nemajú núdzu o zaujímavé a niekedy aj kuriózne prípady. Jedna zákazníčka si raz po kúpe mletého cícera zlomila zub. Tvrdila, že na plastovom kúsku, ktorý v ňom našla. "Bolo veľmi ťažké dokázať, že príčinou bol práve onen plast a nie napríklad zlá zubná hygiena. Napriek tomu obchodný reťazec jej liečbu zubu nakoniec preplatil," spomína Čakovská. Spotrebiteľ svojou aktivitou môže pomôcť aj ostatným. "Jedna 90-ročná pani na svojich jemných váhach na šperky zistila, že mäso z mäsiarne váži vždy o niečo menej ako zaň zaplatí," hovorí Fáber. Mäsiareň jednoducho pri vážení skryla váhu z dohľadu zákazníkov. Po intervencii centra došlo k náprave, hoci starenku pre jej vek v mäsiarni najskôr nik nebral vážne.

Podobných prípadov v centre zaznamenali už desiatky. Podľa Fábera a Čakovskej čím viac budú zákazníci vedieť, na čo majú právo, tým sa možnosti oklamať a zneužiť ich zo strany nečestných predajcov budú znižovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 697
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 438
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 964
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 575
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 8 562
  6. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 7 621
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 335
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 684
  9. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 3 796
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 129

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Schwarcz končí na stoličke po deviatich rokoch

Pri organizovaní Hraveniska sa porušoval zákon, kontrolór našiel chyby.

Lekárku hospitalizovali, deti nemal kto ošetriť

Na Polikliniku Východ príde ordinovať nová pediatrička.

Na Idanskej v Košiciach sa bude stavať. Petícia cez poslancov neprešla

Poslanci mesta sa zaoberali aj petíciou proti výstavbe bloku na ulici Kpt. Nálepku.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Konšpiračné teórie doľahli aj na Hlinu (Schutzov týždeň)

Na reguláciu zostáva už len populizmus.

EKONOMIKA

Zavreté účty, odídený premiér. O čom bola Panama Papers

Najvýraznejši zistenie zo Slovenska bolo o akcionárovi poisťovne Dôvera.

Dnes píše Elena Eleková

Aké to je hanbiť sa, že som lekárka

Hoci to svedčí o empatii, môže to nakoniec viesť k prianiu odísť zo systému.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop