Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Cestujúci mali šťastie, rušeň narazil do prázdneho vagóna

Vyšetrovatelia musia zistiť, či šlo skutočne o test elektrodynamickej brzdy, a prečo nepomohlo brzdenie klasickým spôsobom.

Tragickú zrážku neprežili traja ľudia v rušni.Tragickú zrážku neprežili traja ľudia v rušni. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Zrážka rušňa a osobného vlaku, pri ktorej zomreli vo štvrtok na stanici v Spišskej Novej Vsi traja ľudia a približne dvadsať ďalších sa zranilo, nemala ešte tragickejšie následky len vďaka náhode. Medzi cestujúcimi v osobnom vlaku neprišiel nikto o život vďaka tomu, že rušeň narazil do prázdneho vagóna.

"Bol to takzvaný správkový vagón. Mal poruchu, len sme ho presúvali do domovskej stanice, preto bol uzamknutý, a tak v ňom neboli ľudia," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Všetky zranenia, ktoré utrpeli cestujúci, tak boli našťastie spôsobené len prudkým pohybom vlaku po náraze, nie samotnou demoláciou vagóna po náraze rušňa.

Všetky obete nešťastia a aj ťažko zranený, ktorý bojuje o život, boli v prednej časti rušňa. Ďalší dvaja pracovníci externej firmy z Dubnice Nad Váhom boli v zadnej časti rušňa. Vyskočili z neho až po náraze, aj ich zranenia sú spôsobené len prudkou zmenou pohybu rušňa. Pôvodná informácia, že si zachránili život skokom ešte pred haváriou, bola nepravdivá.

Treba zistiť, čo sa testovalo

Príčiny nehody vyšetruje polícia, ktorá si už z rušňa zobrala aj jeho čiernu skrinku. Jednou z otázok, ktorú budú musieť vyšetrovatelia riešiť, je, čo vlastne rušeň v stanici robil. Prvé informácie hovoria o tom, že rušeň štátnych nákladných železníc Cargo Slovakia vyšiel z depa, aby skúšal takzvané elektrodynamické brzdy.

Na trať mimo stanice rušeň ísť neplánoval, nemal na to potrebné povolenia. Tie sa vydávajú vopred, podmienkou vstupu na trať je aj platba za použitie dopravnej cesty, ktorú spravujú Železnice Slovenskej republiky. Rušeň tak mohol sprievodca vpustiť z depa na stanicu len v režime takzvaného posunu. Ten sa používa vtedy, keď rušeň radí vozne.

Najrýchlejšie štyridsiatkou

Maximálna povolená rýchlosť v režime posunu je 40 kilometrov za hodinu. Na skúšku elektrodynamickej brzdy, ktorá sa spomína ako dôvod výjazdu rušňa, sú zväčša potrebné vyššie rýchlosti. Pri pohybe rušňa pomalšom ako 37 km/h sa totiž elektrodynamická brzda automaticky vypína a aktivujú sa klasické brzdiace mechanizmy.

Medzi železničiarmi sa najčastejšie spomína ako dôvod nehody porucha rušňa, ktorý namiesto brzdenia spočiatku naberal na výkone a klasické brzdenie už nedokázalo rušeň načas zastaviť.

Bežné brzdy mal rušeň zrejme v poriadku, čo dokazuje fakt, že po štvrtkovom výjazde z depa ich minimálne dvakrát použil. Vyžadoval si to totiž manéver, ktorým sa rušeň dostal z depa na koľaj, ktorá sa mu napokon stala tragickou.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 051
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 237
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 035
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 798
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 647
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 342
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 395
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 235
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 165
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 921
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Z tenisového centra v Košiciach škrtli halu, ušetria 15 miliónov

Poslanci odobrili memorandum so zväzom s podmienkami.

Z Národného tenisového centra bude po škrtoch Národné tréningové centrum.

Situácia v škole v Rokycanoch je vybičovaná. Učiteľky nedostávajú výplaty

Obec s otvorením 5. ročníka súhlasila, starosta si ide svoje.

Odvolaná riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová.

Takmer raz toľko. Zákazku mala Myslava preplatiť o 90 percent

Kontrolór hovorí o predražených prácach. Starostka to odmieta.

Starostka tvrdí, že postupovali podľa smernice. Podľa kontrolórov ju však ešte predtým zrušili.
Obyvatelia bytovky na Ulici SNP 33 spísali petíciu. Žiadajú vysťahovať neprispôsobivých.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sedem eur za testovanie? Dehonestujúce, vraví šéf súkromných lekárov

Oravskí starostovia sa tri dni pred pilotným testovaním sťažujú na kusé informácie.

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop