Do Vysokých Tatier prišlo túto zimu oproti predošlej menej turistov. Malí podnikatelia z poklesu návštevnosti vinia spoločnosť J&T, ktorá podľa nich vysokými cenami z hôr a lyžiarskych svahov odháňa turistov. Takisto spomínajú jej monopolné praktiky. Finanční žraloci tieto tvrdenia odmietajú.
VYSOKÉ TATRY. Hoci na najvyššie položených svahoch Tatier doznieva posledná lyžovačka, Združenie cestovného ruchu Vysoké Tatry už zverejnilo prvé hodnotiace čísla zimnej sezóny.
"Túto zimu sa v Tatrách oproti predchádzajúcej ubytovalo o 9 percent menej turistov. Sezóna bola menej úspešná," informuje riaditeľ združenia Peter Chudý. V Tatrách sa tak celkovo cez zimu ubytovalo 50 000 ľudí. Pokles návštevnosti hlásia aj okolité dedinky.
Počasie a kríza
Chudý za poklesom vidí hospodársku krízu a počasie. "Výrazne klesol počet Slovákov, keď ľudia pri šetrení uprednostňujú letnú dovolenku," spresnil Chudý. Počasie zase spôsobilo, že lyžovačka sa začala až po 15. decembri. "V predošlej sezóne to bolo o mesiac skôr. Tiež vietor tentoraz častejšie vyraďoval z prevádzky lanovky a sedačky," povedal Chudý. Pokles tržieb hotelov bol ešte väčší. "Až 30 percent, lebo hotely chceli prilákať turistov marketingovým znížením cien."
Ľudí vraj vyhnali drahé skipasy
"Ľudí bolo ešte menej ako vlani. Verím, že sa to už bude zlepšovať, aj keď len postupne a veľmi pomaly," predpovedá Jozef Chovaňák z pohostinstva Breza. Majiteľ kaviarne Trio v Tatranskej Lomnici Róbert Kocún hovorí o 20-percentom poklese zákazníkov a tržieb. Ten za hlavného vinníka poklesu nepovažuje počasie, ale spoločnosť J&T.
"Vysoké ceny skipasov, ktoré tu nastavili, doslova odháňajú turistov. Kým celodenný lístok bude stáť 30 eur, ľudia pôjdu lyžovať na poľskú stranu či iných pohorí," hovorí Kocún. Podľa neho ak by aj J&T znížila náhle ceny, škody sa budú naprávať 5 rokov.
J&T: Ponúkame mercedes
Zástupca J&T Igor Rattaj zásadne odmieta tézu, že by ceny ich skipasov Tatrám znižovali návštevnosť. "Týždenne sme monitorovali návštevnosť a nemyslíme si, že vyššia cena spôsobila prepad. Chceme sa profilovať ako stredisko s vyššou cenou, kde za ňu klient dostane adekvátnu hodnotu," hovorí Rattaj.
Zákazník si podľa neho takto i v rámci Slovenska má právo vybrať mercedes alebo škodovku. J&T hodností sezónu vo svojich tatranských prevádzkach ako úspešnú. "Lebo v čase krízy nedošlo k ďalšiemu poklesu," dodáva Rattaj.
Nižšie ceny budú v Lomnici
Mnohí tiež kritizovali, že J&T v lyžiarskom stredisku Tatranská Lomnica ponechala 30-eurovú cenu skipasu z minulej zimy, hoci teraz väčšinu sezóny bolo pre nedostatok snehu odstavené najvyššie položené Lomnické sedlo a lyžovalo sa len v dolných častiach najdlhšej slovenskej zjazdovky. Tu Rattaj pripúšťa zmenu. "V tomto zmysle v Lomnici uvažujeme o znížení cien, najmä oproti Jasnej. Určite sa však nechceme dostať pod 15 eur za deň, to by už bolo nerentabilné," povedal.
Mesto stratí na daniach
Poklesom návštevnosti automaticky stráca mesto Vysoké Tatry časť koláča z dane z ubytovania. Mesto tvrdí, že pripravuje aktivity na oživenie turizmu.
"Pokračujeme vo finančnej podpore prezentácií na veľtrhoch, či usporadúvaní kultúrnych podujatí," povedal tatranský primátor Ján Mokoš. Nemyslí si, že za pokles návštevnosti môžu vysoké ceny za lyžiarske lístky.
"Ak, tak len malou mierou. Je to však vec každého podnikateľa, ako si nastaví ceny, tak aby mohol splácať úvery a platiť zamestnancov," dodal primátor.
J&T odmieta monopolné praktiky
Časť malých podnikateľov okrem cenovej politiky vidí problém aj v marketingových aktivitách J&T. Tie sú podľa nich na hrane pravidiel a zvyklostí férovej hospodárskej súťaže, keď môže dochádzať k zneužívaniu monopolného postavenia. J&T cez svoju spoločnosť TMR vo Vysokých Tatrách popri lanovkách a vlekoch prevádzkuje aj sieť hotelov.
Druhú zjazdovku nepostavíme
"J&T vo svojich hoteloch turistom ponúkne ubytovanie za 30 alebo o čosi viac eur a do tej ceny im dá celodenný skipas, ktorý samostatne stojí 30 eur. Ak by som jej chcel konkurovať, teda aby hosť v mojom penzióne mal lyžovačku za 30 eur, ubytovať ho musím za euro. Aby som to dokázal, tak to ho môžem ubytovať na lavičke v parku," hovorí podnikateľ, ktorý požiadal nezverejniť svoje meno. Podľa neho problém spočíva v tom, že on alebo iní menší podnikatelia si z logických dôvodov nemôžu povedľa postaviť konkurenčnú zjazdovku či lyžiarsky vlek, tak ako je to pri hoteloch či penziónoch.
V Jasnej to zafungovalo
Igor Rattaj z J&T neférové konkurenčné správanie či monopolné praktiky odmieta. "Nemôže ísť o monopol, lebo účasť na spoločnom skipase sme ponúkali každému hotelu. Všetci mali možnosť ponúkať rovnaké balíčky na princípe, ak dajú 30 zľavu, dáme aj my z lístka. V Nízkych Tatrách v Jasnej sa to stalo hitom, v Tatrách to u podnikateľov nezafungovalo. Prečo, ostáva otázkou," reagoval Rattaj.
Tomáš Tišťan
Malí verzus J&T. Podľa Róberta Kocúna (vľavo) turistov z Tatier vyhnali vysoké ceny skipassov spoločnosti J&T. Tá to odmieta.
Foto: TOMÁŠ TIŠŤAN
Foto: TOMÁŠ TIŠŤAN
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš