Korzár logo Korzár Spiš

Experti pod Tatry odporúčajú integrovanú dopravu

Nepochopiteľne zostavené cestovné poriadky, keď niekedy dlho nič nejde a inokedy si človek nestačí vybrať z poloprázdnych spojov. Aj taká je podľa niektorých cestujúcich realita cestovania pod Tatrami.

Peter Novák z tatranskej radnice. Ukazuje budúce územie systému integrovanej dopravy. Tiahne sa od Štrby po Spišskú Belú.Peter Novák z tatranskej radnice. Ukazuje budúce územie systému integrovanej dopravy. Tiahne sa od Štrby po Spišskú Belú. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

Tento problém vo svete už roky úspešne rieši integrovaná doprava. Pomohla by aj Tatrám a okoliu?

VYSOKÉ TATRY/POPRAD. "Teraz mi zrušili električkový spoj do Popradu, a tak musím do práce vstávať o hodinu skôr. Nič iné nejde, je to veľká časová diera," horekuje Richard H. z Dolného Smokovca.

Emil Blaško z Tatranskej Lomnice má podobné skúsenosti: "Z Lomnice od jedenástej do pol druhej do Popradu nejde nič. Pritom ráno si môžete vybrať autobus, vlak alebo električku. S vymýšľaním cestovných poriadkov si veľkú námahu veru nedali."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Recept?

Podľa niektorých expertov receptom 21. storočia na takéto problémy je systém kombinovanej dopravy.

"Každý takýto systém treba nastaviť podľa lokálnych podmienok. Všeobecne však cestujúci profitujú z jednotného lístka, cestovného poriadku a ceny," hovorí Peter Faith z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. Inými slovami, na jeden lístok môže človek cestovať vlakom, električkou a autobusom.

Okrem zefektívnenia spojov a ich nadväznosti podľa Faitha nemožno vylúčiť, že systémom ušetria aj samotní dopravcovia či štát alebo kraj na dotáciách. Neposledným cieľom je podľa Faitha obmedzenie používania áut, čo redukuje zápchy. Vydávanie spoločných lístkov, rozdeľovanie ziskov medzi dopravcami potom riadi spoločná na to vytvorená firma. "Do Tatier sa takéto riešenie hodí," dodal Faith.

SkryťVypnúť reklamu

Do augusta

Prešovská župa sa s mestom Vysoké Tatry o začatie takýchto projektov pokúšala ešte v roku 2007. Vtedy snaha stroskotala na nedostatku peňazí. Dnes pre rozbehnutie projektu Systému integrovanej dopravy vo Vysokých Tatrách 100-tisíc našlo ministerstvo dopravy. "Peniaze poslúžia na vypracovanie štúdie, ktorá povie, ako by systém mal vyzerať," povedal hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Zhotoviteľ sa bude vyberať verejnou súťažou. Víťaz by mal byť známy koncom augusta.

Poprad zatiaľ nespolupracuje

Na zadaní súťaže pracujú odborníci prešovskej župy, železníc a mesta Vysoké Tatry. Mesto Poprad podľa svojej prednostky je do projektu pripravené vstúpiť, ak bude vyzvané. "Nepochybne by takýto systém bol prínosom aj pre obyvateľov Popradu a jeho návštevníkov," povedala Oľga Netočná.

Hovorkyňa prešovskej župy odmieta kritiku, že vzhľadom na výhody integrovanej dopravy sa mohlo s projektom začať skôr. "Župa na projekte plne pracuje. Popritom však musí plniť množstvo iných funkcií a povinností," povedala Veronika Fitzeková.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr aj zmeny koľají

Súčasná predstava zavedenia integrovanej dopravy do regiónu hovorí o dvoch etapách. "V prvej by sa začalo s tým, čo už máme. Pre vlaky, električky a autobusy by sa vytvoril spoločný cestovný lístok a cestovný poriadok," vysvetlil Peter Novák z oddelenia dopravy Vysokých Tatier.

Druhá časť by obsahovala aj stavebné zmeny. "Napríklad úpravu kľukatých električkových tratí a tým aj ich zrýchlenie," spresnil Novák. Systém by obsluhoval územie od Štrby, cez Svit, Poprad, Vysoké Tatry až po Kežmarok a Spišskú Belú. Predpoklady hovoria, že by reálne mohol začať fungovať do piatich rokov.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 121
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 892
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 574
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 466
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 971
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 606
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 206
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 800
  1. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  2. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  4. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  5. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  6. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  7. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  8. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 063
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 73 994
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 41 597
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 41 548
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 056
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 165
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 14 927
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 601
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  2. Marián Gunár: Rómovia, Cigáni čo ďalej?
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  4. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  5. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  6. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  7. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  8. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 063
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 73 994
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 41 597
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 41 548
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 056
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 165
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 14 927
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 601
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu