Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Tragická zrážka vlakov: Odborníci skúšali brzdy

Na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi to včera ráno vyzeralo ako 1. apríla. Konala sa tam totiž rekonštrukcia tragickej zrážky vlakov, ku ktorej došlo práve v spomínaný deň krátko pred obedom.

V tomto rušni zahynuli traja skúsení železničiari. Dnes je predmetom odborného skúmania.V tomto rušni zahynuli traja skúsení železničiari. Dnes je predmetom odborného skúmania. (Zdroj: kar)

Rušeň spoločnosti Cargo vtedy narazil do zadnej časti osobného vlaku. Zahynuli traja železničiari. Ďalší muž z rušňa vyviazol s ťažkými zraneniami. Niekoľko desiatok ľudí vo vlaku sa zranilo ľahko.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Kto zavinil tragédiu? Zlyhal ľudský faktor, alebo technika? Dodnes na tieto otázky nevie nikto s presnosťou odpovedať. Viac svetla do prípadu má vniesť práve spomínaná rekonštrukcia. Cargo, ktorému rušeň patrí, sa k tragédii zatiaľ oficiálne nevyjadrilo. Spoločnosť mlčala včera aj o rekonštrukcii.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Na jednej koľaji rušeň aj vlak

V deň, keď došlo k tragédii, testoval na stanici skúsený tím železničiarov nové elektrodynamické brzdy rušňa. Stále nie je jasné, prečo bol na koľaji, na ktorej stál aj osobný vlak, smerujúci do Košíc. Podľa dohadov z kruhu železničiarov sa tam ocitol neplánovane. Dokonca sme počuli názory od skúsených železničiarov, že na výhybke to muselo s rýchlo idúcim rušňom zatriasť a muži v kabíne zrejme aj popadali na zem a nestihli reagovať. Ako nám povedal náš zdroj, podľa čiernej skrinky vraj rušňovodič v kabíne vôbec nepoužil testovanú elektrodynamickú brzdu, iba vzduchovú. Na príčine mohlo byť práve ich prekvapenie, že nešli rovno, ale na výhybke odbočili.

Chceli zistiť, či vlak zabrzdí

Včera odborníci, podľa nášho zdroja, simulovali scenár, aký bol na stanici počas nehody. Skúšali brzdy, a to elektrodynamickú a vzduchovú. Použili rušeň, takzvanú dvojičku, ktorý je navlas rovnaký ako ten, v ktorom zahynuli traja muži. Na rozdiel od tragickej nehody skúšobný rušeň nemal pred sebou prekážku v podobe osobného vlaku. Okrem toho rekonštrukciu vykonávali na koľaji, smerujúcej do Markušoviec, čiže nešli cez výhybku ako v deň tragédie. "Chceli zistiť, či vlak zabrzdí," vysvetlil nám náš zdroj.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzduchová brzda by nestačila

Keď skúšobný tím v kabíne rušňa použil pri simulácii kombinovane obidve brzdy, rušeň bez problémov zabrzdil tak, že by k zrážke nedošlo. Naopak, v rámci ďalších dvoch pokusov použili len vzduchovú brzdu ako zrejme v deň tragédie. Rušeň však zastavil až 20 - 30 metrov za miestom, kde by bol potenciálny koniec osobného vlaku. Tieto informácie nám poskytol neoficiálne odborník, ktorý sa zúčastnil rekonštrukcie. Znamená to teda, že samotná vzduchová brzda by na vzdialenosť, aká bola medzi rušňom a vlakom v čase tragédie, nedokázala zabrániť zrážke. To tiež naznačuje, že sa použila iba vzduchová brzda.

"Akciu realizoval vyšetrovateľ PZ, ZSSK Cargo nebola jej účastníkom a zatiaľ sme neboli oboznámení s výsledkami vyšetrovania," uviedla hovorkyňa Margaréta Grecová.

Ani polícia sa k prípadu bližšie nevyjadruje. "Stále prebieha vyšetrovanie," uviedla krajská policajná hovorkyňa z Košíc Jana Demjanovičová. Ako ďalej povedala, všetko závisí od súdnoznaleckých posudkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zahynuli traja muži

V osudný deň počas skúšobnej jazdy zahynuli v rušni traja muži, a to dvaja Spišiaci - programátor na skúšobnej jazde a rušňovodič. Ďalší bol z Novej Dubnice. Išlo o zamestnanca firmy, ktorá dodávala depu komponenty do elektrodynamickej brzdy. Jeho kolega vyviazol s ťažkými zraneniami. V rušni boli ešte dvaja zamestnanci depa. Tí si zachránili život tak, že boli v zadnej časti rušňa.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 062
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 889
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 473
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 111
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 073
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 758
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 430
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 339
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 313
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

9 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop