Možné je však "sťažovať sa" aj mailom či faxom. V platnosti je nový zákon o vybavovaní sťažností. Má viacero noviniek. Čas na vybavenie žiadosti sa predĺžil z 30 dní na 60 pracovných dní, mimoriadne o ďalších tridsať. Útvary hlavných kontrolórov to vítajú, ľudia v tom nie sú jednohlasní. Anonymne podané žiadosti nebudú riešiť. Anonymitu sťažovateľa sú však v prípade, že si to žiada, povinní zabezpečiť.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Do konca júla musia mať samosprávy vypracované smernice postupu pri vybavovaní sťažností. Krompašskí poslanci už schválili trojčlennú komisiu pre sťažnosti. Ján Ivančo z magistrátu upozornil, že sťažnosť podanú faxom, mailom, je nutné do 5 dní doručiť aj v písomnej podobe, inak sa ňou nebudú zaoberať.
Najviac sťažností na podnikateľov
Novovešťania sa najčastejšie sťažovali na porušovanie dobrých zásad podnikateľskej činnosti (6), nasledujú susedské vzťahy, znečisťovanie životného prostredia a údržba verejnej zelene (5). K častým patrila aj bezpečnosť občanov mestskej časti či dopravy v meste (4).
"Všetky boli vybavené, dve sme odstúpili na doriešenie. Opodstatnených bolo 12, čiastočne opodstatnených 10. Prešetrili sme aj anonymné žiadosti," uviedol Peter Biskup, odborný referent Útvaru hlavného kontrolóra.
Mesto už má vypracovanú smernicu - Postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a kontrole vybavovania sťažností fyzických a právnických osôb v podmienkach samosprávy mesta. Kolégium primátora sa ňou bude zaoberať koncom júla, s platnosťou od 1. augusta.
Predĺženie uvítali
Predĺženie lehoty na 60 dní na Útvare HK privítali. "Proces od podania až po vybavenie sťažnosti nie je jednoduchý. V dňoch pracovného pokoja a vo sviatky plynula lehota, v ktorej zamestnanci nemohli sťažnosť prešetrovať, márne. Počas účinnosti platného zákona enormne narástla náročnosť na posudzovanie a prešetrovanie," zdôraznil P. Biskup.
"V roku 2009 sme pri dvoch sťažnostiach využili možnosť predĺženia z dôvodu prebiehajúceho stavebného konania a vyžiadania súčinnosti organizácie aj sťažovateľa. Zmenu vítame aj v tom, že nový zákon už pomenoval lehotu ako pracovné dni, aj skutočnosť, že sa neprešetrujú anonymné sťažnosti," reagoval hlavný kontrolór mesta Levoča Jozef Tancoš.
Riešili aj vlhnutie múrov
V Levoči zaevidovali štyri sťažnosti a tri petície. Tri sťažnosti boli neopodstatnené, jedna opodstatnená, boli prijaté opatrenia na odstránenie nedostatkov. "V dvoch prípadoch bola nespokojnosť s postupom zamestnancov mestského úradu - nevybavenie občana počas nestránkových dní a hodín, ďalej dlhoročný spor susedov vo veci vlhnutia múrov. Tretie bolo anonymné podanie - námietky smerujúce proti činnosti riaditeľa príspevkovej organizácie mesta. Vo všetkých troch prípadoch neboli zistené zo strany zamestnancov mesta žiadne porušenia právnych predpisov," konkretizoval J. Tancoš.
Petície v Levoči
- Prvá: Plánovaná rekonštrukcia ulice, niektorí občania chceli zachovať trávnaté pásy. Námietkami sa zaoberal Krajský stavebný úrad - zamietol a vyhodnotil ako neopodstatnené. Stavebné konanie prerušené, ulicu doposiaľ neobnovili.
- Druhá: Oprava miestnej komunikácie v časti, kde prebiehala výstavba nového nájomného bytového domu. Mesto zabezpečilo odstránenie najkritickejších úsekov. V súčasnosti je návrh zahrnúť predmetnú investičnú akciu do rozpočtu mesta.
- Tretia: Požiadavka nájomcov mestských bytov zabezpečiť odhmyzenie priestorov. Mesto zabezpečilo odbornú práce v bytoch aj spoločných priestoroch.
Mesto má vypracovaný interný predpis - Smernica na zabezpečenie postupu pri vybavovaní sťažností a petícii s účinnosťou od prvého júla.
šim
Čo na to Spišiaci?
- Ľubomír Ringoš: "Nemal som zatiaľ nijaký problém, ktorý by som chcel či plánoval riešiť sťažnosťou. Myslím si však, že dva mesiace na jej vybavenie je veľa. Človek bude dlho čakať a nemusí byť s rozhodnutím ani spokojný."
- Martin Geletka: "Sťažnosť som nepodával. I keď sú veci, ktoré by sa možno dali aj takto riešiť. Podať sťažnosť mailom či faxom sa mi zdá v súčasnosti veľmi praktické. Ak si to žiadosť vyžaduje, aby sťažovateľ bol uspokojený, tak si myslím, že tých 60 dní nie je až tak veľa. Veď ide o to, aby sa poriadne sťažnosť prešetrila."
- Petra Kleinová: "Kamarátka mala hrozného suseda. Vadilo mu všetko, dokonca aj to, že chodí vysypávať smetí večer po desiatej a hlučne chodí po schodoch. Zvykol sa jej 'oplácať' rôznymi nepríjemnosťami, tak sa sťažovala. Asi ho to zastrašilo a prestal s tým."
šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš