Niekoľkokilometrové obchádzky autom. Ľudia chodiaci pešo s ruksakmi na pleciach, zablatení od hlavy až po päty, ktorí si pre poškodené cesty nemajú ani ako nakúpiť. Aj takto to vyzerá po júnových záplavách. Na opravu ciest samosprávy ani štát nemajú dostatok peňazí. Obyvateľom, ale aj starostom je ľúto, že predošlá vláda tisla prehnané milióny eur na menej akútne miesta, ako je napríklad svetelná križovatka a železničný podchod vo Svite.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. "Ľutujem tých ľudí, čo pre neprejazdné cesty musia autom denne nabehať iks kilometrov navyše a míňať benzín. Nehovoriac o tých, čo sú stále odrezaní od sveta a domov sa dostanú iba po vlastných," uviedol Sviťan Ján Pitoňák. Tvrdí, že napriek tomu, že nie sú peniaze, štát ich tisne na úplne nepotrebné miesta: "Nechápem, prečo u nás teraz idú stavať svetelnú križovatku a železničný podchod za také šialené peniaze."
Predošlé vedenie ministerstva dopravy rozhodlo, že za to diaľničiari vysolia 8 300 000 eur.
Bolo by im to ľúto
Finančná čiastka pobúrila aj starostov spod Tatier, ktorí stále bojujú s neprejazdnými cestami. "Určite to nie je správny postoj voči našim obyvateľom, ktorí musia nechať auto v časti Káče a s ruksakmi chodiť pešo dva kilometre do Mníška nad Popradom, v daždi aj po poriadnom bahne," uviedol starosta Mníška nad Popradom Peter Žemba (nez.).
Sklamaný a prekvapený z tohto plánu vo Svite zostal aj starosta Toporca. "U nás prejdete autom osemkilometrovú trasu medzi Toporcom a Veľkou Lesnou za hodinu," posťažoval sa starosta Toporca Jozef Potanko (nez.). Cesta tam bola síce zničená aj pred povodňami, no po nich je to čistá hrôza. "Ľutujem turistov, ktorých na túto cestu nasmeruje navigácia. Na jej opravu potrebujeme milión eur," dodal Potanko.
Prehodnocujú projekt
Nič nie je také horúce, ako sa zdá. Nové vedenie ministerstva dopravy momentálne prehodnocuje súčasť diaľničného projektu vo Svite. "V dôsledku povodní prehodnocujeme investičný plán výstavby na nasledovné obdobie. Podľa našich informácií projektanti Národnej diaľničnej spoločnosti už aktuálne pracujú aj na novom, lacnejšom technickom riešení podjazdu Svit," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka o konečnej cene rozhodne verejná súťaž. Potvrdil nám aj to, že kvôli nedostatku financií sa teraz v septembri so stavbou podchodu určite nezačne. Či bola pôvodná suma 8 300 000 eur premrštená, to nám neprezradilo ani ministerstvo dopravy, ani NDS.
Prioritou PSK je prístup do každej obce a mesta
Prioritou prešovskej župy je sprejazdniť hlavne cesty II. a III. triedy tak, aby bol prístup do každej obce a mesta. Na všetky akútne úseky nemajú dostatok financií. "Dôsledky povodní si vyžadujú finančné krytie okolo 25 miliónov eur, čo vysoko prekračuje plánované finančné prostriedky pre Správu a údržbu ciest PSK. Musíme to rozložiť minimálne na obdobie štyroch až piatich rokov," informovala hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková.
Financie chcú získať cez eurofondy a čakajú aj finančnú injekciu od vlády. Havarijné stavy ciest a mostov bude PSK hradiť aj z rezervného fondu. "Výšku odsúhlasí zastupiteľstvo 24. augusta," uviedla Fitzeková.
Situácia na cestách po záplavách
Stále neprejazdné úseky: Káče - Medzibrodie, Klčov - Trsťany, Veľká Lesná - Toporec (Javorie), most Pusté Pole, most Orlov, Bugľovce.
Úseky prejazdné s obmedzením: Paršivá - Bijacovce, most Kežmarok, Závada, most Sulín, most Nová Ľubovňa, most Jakubany, Sulín - Závodie, most Ihľany, Lomnička, Holumnica - Jurské, Malý Lipník - Sulín, St. Ľubovňa, Kolačkov, Toporec, Plavnica - Šambron, Havka, Osturňa (Frankovský kopec), Jezersko.
mel
Ján Pitoňák. Nechápe, prečo idú stavať križovatku a podchod za šialené peniaze. Foto: mel
Provizórne mosty. Na miestach, kde povodne strhli mosty, vojaci dočasne osadili pontónové. Foto: mel
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš