Oveľa častejšie však doklady zapotrošia samotní pacienti. Pre lekára to sú ďalšie vypisovačky, pre pacientov strata času a pre poisťovňu administratíva navyše.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. "Raz za celý život som ochorel a maródkový lístok mi stratili. Trvalo to tri mesiace, než som sa dostal k svojim peniazom," zaspomínal si praktický lekár v Huncovciach Michal Mesároš. Keďže nepríjemnosť zažil prvý a posledný raz, zobral to športovo.
Podobnú oštaru okúsila aj jeho pacientka Mária M. z Veľkej Lomnice: "Maródkový lístok som poslala zamestnávateľovi, ktorý ho zaniesol do Sociálnej poisťovne. Po doklade akoby sa zľahla zem, nikto nevedel, kde je. Musela som ísť k lekárovi po ďalší."
Rovnaký scenár sa v Máriinom prípade zopakoval aj druhýkrát. "To ma už poriadne naštartovalo. Kočíkovanie k lekárovi hore-dole, telefonáty od zamestnávateľa, listy z poisťovne, žiadna preplatená maródka. Nechápem, kto a čo robil s tým papierom," rozohnila sa pacientka. Maródku jej napokon preplatili, no o niekoľko mesiacov neskôr.
Chyba v legislatíve?
Doktor Mesároš nám potvrdil, že v jeho ordinácii sa to stáva aj štyrikrát do roka: "Preto nosíme doklady do poisťovne vždy osobne a v uzavretej obálke. Buď ich dáme na podateľni do schránky, alebo nejakému zamestnancovi poisťovne. Napriek tomu tam čosi zrazu nie je a chýba to."
Podľa lekára nie je ničím výnimočná ani strata odborných nálezov. Mesároš tvrdí, že problém môže nastať aj vtedy, keď doklady preberie iná osoba, než má. Môže za to podľa neho zle nastavená legislatíva. "Je potrebné zjednodušiť celý systém a upraviť presný postup - či máme všetky doklady poslať doporučene, zaniesť osobne alebo prerátať. Skôr by sme tak zistili, kto a kde urobil chybu. Je to však vecou parlamentu," dodal Mesároš.
Kvantum administratívy
Na druhej strane skúsený lekár Sociálnu poisťovňu obhajuje. "Majú tak veľa administratívy, že sa nečudujem, keď sa tam občas vyskytne problém."
Potvrdila to aj Sociálna poisťovňa. "Mesačne je jednej pobočke doručených v priemere minimálne 8070 dokladov súvisiacich s nemocenskými dávkami. Je to iba časť písomností doručených jednotlivým útvarom nemocenského poistenia. Preto nie je vylúčená možnosť ich 'straty'," povedala Mária Ďurišová z komunikačného odboru Sociálnej poisťovne.
Podľa poisťovne však za týmto problémom treba vidieť zlyhanie konkrétneho zamestnanca. Poisťovňa preto svojim klientom odporúča, aby všetky doklady odovzdávali iba na podateľni.
Minister šéfa poisťovne kritizuje
Súčasný minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál (SaS) sa nedávno na adresu šéfa poisťovne Dušana Muňka vyjadril, že táto inštitúcia potrebuje zachraňovať od slova do slova a na vedenie dostáva viacero sťažností.
"Možnú stratu dokladov nie je možné pripisovať vedeniu Sociálnej poisťovne. Naopak, vedenie zaviedlo kroky slúžiace na minimalizovanie tohto problému prostredníctvom centralizovaného automatizovaného systému správy registratúry, ktorý sprehľadnil tok doručovaných a vybavovaných písomností," informovala Ďurišová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš