Z obchodov odchádzajú s plnými taškami a prázdnymi peňaženkami. Dilemou zostáva, či nakupovať v hypermarkete, alebo klasickom papiernictve.
POPRAD. Názory na to, či nakúpiť školské veci vo veľkom obchode, alebo menšom papiernictve, sa rôznia. Podľa Popradčanky Lucie Mačugovej je výhodnejší nákup v hypermarkete: "Tovar je tu o dosť lacnejší."
U Martiny T. síce cena nerozhoduje, no zo zvyku nakupuje tiež v obchodnom reťazci. Zuzana Šimkaninová z Popradu hovorí, že v supermarkete je lepší výber.
Elena Treskoňová so štvrtáčkou Sendy využila ponuku zliav v dvoch veľkých obchodoch a školské potreby nakupovala na dvakrát: "Zoznam, ktorý dcéra dostala, ma vyšiel dokopy na približne 80 eur, čo je veľmi veľa. Dnes robia zošity komerčne, s rôznymi rozprávkovými motívmi, ktoré sú oveľa drahšie. Sendy ma prehovárala, že nechce obyčajné zošity."
Naopak, Popradčanka Anna Michalcovská s tretiačkou Nikolkou nakúpila v menšom papiernictve: "Mám tu známu, pri ktorej si nakúpim aj pokecám. Veľa vecí zostalo dcére z predošlých rokov, dokúpili sme iba zošity, perá, pastelky, tempery a tuš. Vyšlo ma to do dvadsiatich eur."
Podobne zaobstarala pomôcky pre svojho syna Filipka aj Žaneta Majkutová z Popradu. "Gro som vzala v papiernictve. Predavačka je tu veľmi ochotná a pomôže mi. Niektoré drobnosti sme s manželom nakúpili v Poľsku, ale aj hypermarkete." Žaneta vybavovala druháka. "Teraz som minula oveľa menej ako vlani, no napriek tomu je to veľký zásah do rodinného rozpočtu."
"Kradnú" hypermarkety papiernictvam zákazníkov?
V jednom z popradských papiernictiev ľudia nakupujú už od začiatku prázdnin, denne tu obslúžia približne 50 rodín, no doteraz žiadny nával nezaregistrovali. Predavačka Anna Rothová hovorí, že tento rok cítiť výrazný pokles zákazníkov: "Myslím, že ľudia chodia vo veľkom nakupovať do hypermarketov, asi naozaj nemajú peniaze." Dodala, že aj keď ľudia zháňajú veci v obrovských reťazcoch, často sa do ich malého papiernictva vrátia. "Všetko, čo potrebujú, tam nekúpia, nikto im tam nevie poradiť, kde čo je a podobne," doplnila Anna. Ona sama niekedy obsluhuje zákazníka pol hodiny, iní nakúpia aj za desať až dvadsať minút. "Závisí to od náročností detí. Trošku to brzdia aj zošity s rôznymi motívmi, ktoré si decká vyberajú."
Rodičia nakupujú podľa finančných možností
Ťažko povedať, do akej miery u zákazníkov rozhoduje cena. "Čím viac detí v rodine, tým berú jednoduchšie potreby. Navštívila nás napríklad mamka a vzala jedny sedemdesiatcentové vodové farby, ktoré si budú striedať dvaja súrodenci," uviedla Rothová.
Ako vo veľkých obchodoch, tak i v klasickom papiernictve lákajú v auguste a septembri zákazníkov na akcie. Ceny sa u nich vraj oproti vlaňajšku nezmenili. Na porovnanie, najviac vraj vyjdú zošity pre stredoškoláka. Rodičia za ne zaplatia asi 50 eur, deti na druhom stupni potrebujú zošity do 20 eur a žiakom prvého stupňa nakúpite za 15 eur.
Porovnávali sme aj sumy za školské tašky pre prváčikov. V papiernictve sme našli najlacnejší batoh za 23,48 eura a najdrahší za 105. V popradskom nákupnom centre sa ceny za tašky pohybovali od 19,99 eura do 89,90 eura.
Dozvedeli sme sa, že mnoho našincov chodí nakupovať napríklad oblečenie pre svojich školákov aj do Poľska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš