Podľa lesníkov na cestách hynie čoraz viac zveri. Možnosti vodičov vyhnúť sa zrážke sú často veľmi obmedzené. Napriek tomu existuje niekoľko rád, ktoré treba poznať. V žiadnom prípade si zranenú srnku nemožno zobrať domov a konzumovať. Ide o trestný čin. Psychológovia zase odporúčajú úpravu značky Pozor, zver!
POPRAD/VYSOKÉ TATRY. "Zabrániť zrážke sa nedalo, ak by som úplne dupol na brzdu, došlo by ku kolízii s autami za mnou," hovorí vodič dodávky, ktorý minulý týždeň pred vjazdom na diaľnicu v Poprade zrazil srnčeka. Podľa dopravných policajtov vo väčšine takýto prípadov je verdikt - vodič nevinný.
Expert: Ploty a koridory
To isté hovorí dopravný expert Jozef Drahovský: "Ak zviera vletí v sekunde zboku, vodič nemá najmenšiu šancu." Sám má za sebou adrenalínový zážitok, ktorý podľa svojich slov vedľa auta rozdýchaval pol hodiny. "Do cesty mi za sebou náhle vleteli dve srnky tak, že keby som išiel len o niečo rýchlejšie, narazím do prvej, ak pomalšie, narazím do druhej. Tak mi obidve šuchli len zrkadlo a bok," povedal.
Podľa Drahovského popri dodržiavaní dopravných predpisov zníženiu počtu nehôd pomôže najmä oplotenie rizikových úsekov a budovanie koridorov pre zver. "Pri diaľniciach a rýchlostných cestách by to mala byť samozrejmosť. Najlepšie je to urobiť hneď pri výstavbe cesty, lebo vtedy je to najlacnejšie," povedal Drahovský.
Zver tu môže byť nebezpečnejšia na poliach, kde dokáže nabrať rýchlosť, v lese je to o čosi lepšie.
"Veľmi vysoké čísla"
Podľa zoológa Štátnych lesov TANAP-u Jozefa Hyblera uhynutých zvierat pod kolesami áut v poslednom čase značne pribúda. TANAP za posledné ročné sledované obdobie zaznamenal na cestách a koľajniciach 6 kusov uhynutej jelenej, 12 diviačej a 22 kusov srnčej zveri.
"Za takýto čas na takomto území ide o veľmi vysoké čísla. Oproti minulosti je to jednoznačný nárast, pripísať ho možno väčšiemu počtu áut," povedal Hybler. Na cestách hynie aj množstvo líšok, kún či vzácnych vydier.
Nahlásiť, nebrať, nekonzumovať
Hybler upozorňuje, že časť vodičov takú zrážku neohlási, niektorí si dokonca zver zoberú so sebou. "To je však trestný čin. Navyše konzumovať také mäso, či už kvôli podliatiu krvou alebo zapareniu môže byť riziko."
U cicavcov sa nedá vylúčiť ani besnota. Zrazenej zveri sa netreba dotýkať, odstránenie musia vykonať odborníci. Ak je prekážkou na ceste, treba ju posunúť na krajnicu.
Sledovanie očí, trúbka, smerovky
Najrizikovejší čas, keď treba aj po značke Pozor, zver! zbystriť pozornosť, je ráno a večer. "Vtedy zvieratá idú na pašu. A potom v rámci roka sú najhoršie mesiace máj, jún, júl, august. Naopak, v decembri a januári pohyb zvierat ustáva," povedal Hybler.
Diviak chodí z lesa na polia, kde je repka, zemiaky či obilie. Pritom môže vbehnúť pod auto. "Jelenia zver je o čosi opatrnejšia, vyplašiť ju však môže vlk, rys, vtedy v panike hrozí zrážka," spresňuje Hybler.
Najviac treba dávať pozor na srnčiu zver, čo potvrdzujú aj čísla uhynutí. "Táto zver je veľký panikár, spanikári na hocijaký podnet, často koná úplne nelogicky, napríklad v spomínanej panike miesto odskoku vbehne rovno pod auto."
Hybler tu odporúča v tme všímať si svietiace oči zvierat. "Ak ich človek zbadá, treba spomaliť až úplne zastať, za ušetrené peniaze za opravu auta táto strata času určite stojí. Na odplašenie treba použiť trúbu, ale i blikajúce výstražné smerovky," odporúča zoológ.
Názory
Experti odporúčajú asymetrickú značku
Je pri tomto probléme vôbec účinná dopravná značka Pozor, zver? Podľa J. Drahovského upozorňuje vodičov na zvýšenie pozornosti, môže teda pomôcť. Drahovský tu upozorňuje na nedávnu štúdiu, ktorá hovorí, že nastavenie značky u nás je o niečo menej účinné.
"Nejde o zásadný a radikálny rozdiel, ale psychológovia zistili, že na vodičov značka účinnejšie pôsobí, ak jeleň do cesty vbieha." U nás, ak je značka umiestnená na ľavej strane vozovky, jeleň z cesty už vybieha. "V zahraničí ju majú asymetrickú, tak, že vbieha na obidvoch stranách cesty," spresňuje Drahovský. Preto odporúča asymetrickú úpravu aj v slovenskom zákone.
Experti ministerstva vnútra sa zatiaľ k našim otázkam, či by bolo dobré zmeniť ustanovenie zákona o značke zo symetrickej na asymetrickú, nevyjadrili. Šéf rezortu Daniel Lipšic o zmene povedal, že ak by pomohla, nie je proti.
(toti)
Aj to sa stalo
Medveď sa ukazuje ako odolný
V TANAP-e dochádza aj k zrážkam s medveďom. Ako ukazujú posledné prípady, tieto šelmy sa ukazujú ako veľmi odolné. Jednu takúto zrážku z okna bytu videla Andrea Salátová z Horného Smokovca.
"Maco po svojej návšteve kontajnera vybehol na cestu. Chytil auto jednej panej, ktorá ho vliekla nejakú dĺžku. Išla však pomaly. Maco sa po omráčení otrepal a odišiel do lesa," povedala Andrea.
Zaujímavé sú podľa Andrey ryhy po pazúroch, ktoré maco zanechal v asfalte, ako ho tlačilo auto. Vodička bola z udalosti na chvíľu v šoku. Možno viac ako samotný medveď.
(toti)
Pred zrážkou. Maco maškrtil v kontajneri, netušil, že ho o cvíľu čaká stret s autom. FOTO: Andrea Salátová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš