POPRAD/REGIÓN. Náš zákon nestanovuje presný dátum, kedy treba obuť zimné pneumatiky. Hovorí len o podmienkach na ceste. "Ak je vonku už päť stupňov a menej, už to je samotný dôvod na výmenu. Na sneh čakať netreba," hovorí Vladimír Baláž z autoservisu vo Veľkej Lomnici.
Ide o to, že letná guma je oproti zimnej tvrdšia, v chlade stvrdne ešte viac. "Dôsledkom je zmenšenie brzdnej dráhy, menšia priliehavosť a teda nižšia bezpečnosť," vysvetľuje Baláž. Naopak, zimná mäkšia pneumatika k asfaltu prilieha viac, a tým zvyšuje bezpečnosť jazdy.
Olovká
Dôsledkom výmeny zimných plášťov je aj vyššia spotreba. "Na zimných pneumatikách treba rátať s litrom paliva na sto kilometrov navyše. Prvoradá je ale bezpečnosť," dodal Baláž.
Pri výmene plášťov je veľmi dôležité každú pneumatiku vyvážiť. "Ani nový plášť nie je vyrobený úplne rovnomerne. Prístroj nerovnosti zmeria, tam, kde treba, potom automechanik pridá, nabije olovko," spresnil Baláž. Mechanici majú k dispozícii olovká od 5 do 60 gramov. Na osobné autá zvyčajne ťažšie ako 30 gramov netreba.
Ceny sa nehýbali dlhšie
Ceny za prezutie sa pohybujú od 15 eur vo vzdialených dedinských pneuservisoch. V mestách sa cena začína pri 20 eurách, môže vyskočiť v priemere k 30 eurám.
"Závisí od diskov, hliníkové sú drahšie. Vyvažuje sa tam iným mosadzným závažím, závažia sa nepribíjajú, ale musia lepiť. To spôsobuje vyššiu cenu," vysvetľuje Ján Knižka z pneuservisu v Novej Lesnej. Osobne najväčší nápor čaká v najbližších dňoch. "Rady zatiaľ ešte neboli," dodal včera Knižka.
Podľa majiteľa popradského pneuservisu Petra Bukovinu ceny za prezutie sú rovnaké už osem rokov. "Spôsobuje to tvrdá konkurencia v tomto biznise," povedal. Ten sa skôr bojí, že v budúcom roku možno hrozí zdraženie samotných plášťov. Podľa niektorých ľudí z biznisu to má spôsobiť zlá úroda kaučuku v tomto roku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš