Niektoré betónové mosty, ktoré v júni poškodila povodeň, chcú sprejazdniť ešte do začiatku zimy. Ide o stavby v Novej Ľubovni, Plavči a Jakubanoch (okres Stará Ľubovňa). Pritom ešte donedávna si kvôli veľkému rozsahu škôd nikto nedovolil odhadnúť, kedy budú v plnej prevádzke. Ďalšie poškodené mosty v Kežmarskom a Staroľubovnianskom okrese však budú musieť s opravou počkať.
STARÁ ĽUBOVŇA. Niekoľkotonové vybrané stavby navrhli odborníci nanovo spevniť. Na ďalšie sa zatiaľ iba pripravujú projekty. Už teraz je jasné, že opravy budú stáť státisíce eur.
O osude ďalších mostov rozhodujú
Ako najlepšie riešenie pri spomínaných mostoch Prešovský samosprávny kraj (PSK) vyhodnotil ich zdvihnutie v miestach, kde sa pod tlakom vody doslova rozlomili.
"Nastúpili firmy, ktoré zabezpečujú ich sanáciu a dvíhanie. Bolo potrebné dobetónovanie základu nosných pilierov. Celá mostná konštrukcia sa dvíha pomocou hydraulických lisov," priblížil špecializované práce Michal Kormaník zo Správy a údržby ciest PSK.
Podľa neho, opravy ďalších zničených mostov v okresoch Kežmarok a Stará Ľubovňa budú musieť počkať. "Zatiaľ sa na ne pripravujú projektové dokumentácie," poznamenal M. Kormaník. Celkovo bolo v dvoch okresoch jedenásť poškodených mostov. Ide napríklad o spojnice v Jurskom, Orlove či Sulíne.
Ako to vyzeralo po povodni v Novej Ľubovni
Kormaník: Stojí to obrovské prostriedky
Od povodní je z opravovaných mostov v prevádzke iba stavba v Plavči. Donedávna spadnutý most je napriek dopravným obmedzeniam funkčný. V Novej Ľubovni a Jakubanoch naďalej využívajú náhradné pontónové mosty. Opravy by mali trvať najneskôr do konca novembra. Pontónové mosty tu však aj potom ponechajú.
"V Novej Ľubovni sme museli most zdvihnúť asi o 50 centimetrov, v Plavči o 80 a v Jakubanoch o 149 centimetrov. Piliere bolo treba spevniť do hĺbky niekoľkých metrov. Všetko to stojí obrovské prostriedky, veď len v Plavči sme museli na prístupovú cestu cez rieku k pilieru použiť asi 1 200 ton lomového kameňa a štrku," dodal M. Kormaník.
Podľa Veroniky Fitzekovej z PSK opravy mostov sú financované z rezervného fondu kraja. "Definitívne náklady však budeme mať k dispozícii až o mesiac, keďže v súčasnosti ešte prebiehajú stavebné práce," povedala. Odhady hovoria, že len oprava jedného mosta by mohla vyjsť aj na sto alebo viac tisícok eur.
Po povodni postavili v Novej Ľubovni pontónový most.
Pontónové mosty ostávajú
Kým popri pontónových mostoch v Novej Ľubovni a Jakubanoch budú funkčné aj betónové, pri Ihľanoch a v Sulíne sa budú musieť spoľahnúť iba na konštrukcie od armády. Najmä v zime si tam budú musieť vodiči dávať väčší pozor.
"Použitie pontónových mostov je bezpečné, samozrejme, za predpokladu zvýšenej opatrnosti," poznamenala V. Fitzeková. Podľa nej spoľahlivosť pontónových mostov kontrolujú pracovníci obcí, ktoré si ich zapožičali.
Slovo odborníka
Zdvíhanie je spoľahlivé
Zdvíhanie spadnutých mostov má na starosti skúsený stavbár Miroslav Timko. Podľa neho je systém podporných konštrukcií, ktorými sa poškodené konštrukcie zdvíhajú, spoľahlivý. "Nie je to nič neobvyklé, je to o príprave. Podstatné je, aby bolo dobre pripravené podložie pod piliermi. Asi 1,5-metrový základ musí byť spojený so starým základom. Aj ten bol teda zabetónovaný, aby bola stabilizovaná podpera. Každá stojka, ktorú tu dáme, prenesie do podložia asi sto ton. Ak sú stojky správne pospájané, ich nosnosť narastá. Potom môžeme mosty pokojne dvíhať," priblížil stavbár.
(rin)
Most Jakubany. Stavbári nastúpia aj tu. Stavbu budú musieť zodvihnúť asi o meter a pol. Foto: rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš