Šéfovia odťahových služieb pod Tatrami sa bránia, že práce majú rovnako v lete i v zime.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. Radoslav Žemba z popradskej odťahovky Radóservice si zaspomínal na jeden z najsilnejších momentov, ktorý zažil za svoju prax pred viacerými rokmi, no dodnes mu utkvel v pamäti: "Jeden muž chcel autom spáchať samovraždu a namiesto toho zabil svojho vlastného syna. Bojovali sme o život nevinného chlapca a jeho otec na nás kričal, nech sa vykašleme na jeho syna a radšej pomôžeme jemu. On mal však iba tržné rany. Vtedy to bola riadna sila."
Pracovník odťahovky sa so svojím kolegom v práci strieda. Pri telefóne bol k dispozícii Žemba neraz aj na Štedrý večer. Stalo sa, že ho k nehode vytiahli tesne po štedrovečernej večeri. "Počas večere som si telefón vypol, no hneď potom som musel utekať od rodiny preč. Ľudia však musia brať ohľad aj na nás," dodal Radoslav.
Na nedostatok práce sa nesťažujú
Napriek tomu, že viacerým vodičom robia zasnežené a zľadovatelé cesty poriadne vrásky na čele a neraz so svojimi tátošmi skončia v poli, ľudia z odťahoviek svorne tvrdia, že práce majú v čase snehovej kalamity porovnateľne s letom.
"Výjazdov máme v lete aj v zime zhruba rovnako. Počas dovoleniek často vypomáhame našim turistom na dlhších trasách, napríklad v Chorvátsku," vysvetlil Žemba.
Kalamita im vraj zisky nenaháňa
Podľa Žembu v kalamitnom týždni pod Tatrami na prelome novembra a decembra denne riešili približne tri autá. Tvrdí, že v zime ich firma nijako zvlášť neprofituje. "Často musíme robiť kompromisy práve v sumách. Niekedy ideme s cenou rapídne dolu. Ľudia si zapadnutia riešia občas aj svojpomocne, lanom," dodal.
Jeho kolega z popradskej odťahovky Tatry SOS Martin Golein si nemyslí, že práve zima by im naháňala zisky. "V zime som niekedy na 30-kilometrovom odťahu aj dve hodiny, v lete to urobím za polhodinku. Najviac práce je u nás už tradične v lete a zime, vtedy je to zhruba na rovnako. Útlm nastáva na jar a na jeseň," doplnil Golein.
V kalamitnom týždni, keď pod Tatry dorazil prvý sneh, ich odťahovka riešila zhruba 30 zásahov. Z policajných štatistík a náhodne vybraných dní v lete a zime je počet nehôd porovnateľný. Keď sa pod Tatrami roztrhlo vrece s bielou perinou, za tri dni sa v okrese Poprad a Kežmarok stalo štrnásť nehôd. Za tri dni v druhom júlovom týždni havarovalo v tých istých okresoch desať áut.
Ceny za odtiahnutie
Od Martina Goleina sme sa dozvedeli, že pri havárii so zákonnou poistkou robia odtiahnutie zdarma. Hovorí, že len máloktorý vodič vie, že ak si platí havarijnú poistku a má poruchu na vozidle, odtiahnutie má taktiež grátis. "Podľa môjho odhadu to využíva možno len tretina motoristov," upresnil Golein.
Muž z odťahovky Radóservice nám povedal, že najviac práce mávajú na starej ceste smerom na Svit, rovnako tak aj na starej ceste na obec Hôrka, smerom na Košice. Šéf z Tatry SOS tvrdí, že najnehodovejšie úseky sú po dobudovaní diaľnice bezpečnejšie, avšak stále dominujú trasy Hôrka - Švábovce, Svit - Tatranská Štrba, Kežmarok - Huncovce. V zime je problémová aj oblasť medzi Vysokými Tatrami a Ždiarom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš