Na volebnú kampaň minuli stovky, ale aj tisícky eur. Na to, aby oslovili voličov, však nevyužívali žiadne novinky, ale stavili na tradičné metódy. V šiestich spišských mestách - Spišská Nová Ves, Levoča, Gelnica, Krompachy, Spišské Podhradie a Spišské Vlachy - ostali v primátorských kreslách kandidáti, ktorí boli pri moci aj predošlé volebné obdobie.
SPIŠ. Korzár sa zaujímal, koľko eur stála víťazov volebná kampaň a aké nástroje použili na to, aby voliči krúžkovali na hlasovacom lístku práve ich meno.
Primátor minul 9-tisíc eur
Najviac peňazí v rámci šiestich spišských miest išlo na volebnú kampaň v Spišskej Novej Vsi. Komunálne voľby jednoznačne vyhral Smer-SD. Primátor Ján Volný a poslanci minuli spoločne 18-tisíc eur.
"Každý kandidát na poslanca zaplatil priemerne 500 eur. Nechali sme to na slobodnej voľbe. Každý mohol prispieť aj vyššou či nižšou sumou. Ako kandidát na primátora som uhradil približne päťdesiat percent z týchto nákladov," povedal pre Korzár J. Volný.
Čo sa týka samotnej kampane, primátor stavil hlavne na informovanosť voličov. "Naša kampaň bola vyslovene pozitívna. Informovali sme ľudí, čo sme už urobili a čo urobiť plánujeme. Prvýkrát sme mohli ponúknuť aj náš odpočet," dodal J. Volný.
Podobne ako v ostatných spišských mestách aj novoveský primátor využíval hlavne bilbordy či veľkoplošné letáky.
Vilkovský dal zo svojho 10-tisíc
Levočský primátor Miroslav Vilkovský (Smer-SD) spolu s poslancami minul na volebnú kampaň 15-tisíc eur. "Zo svojich zdrojov som investoval 10-tisíc eur. Sumu 5-tisíc eur hradili kandidáti na poslancov, plus boli to aj stranícke peniaze," upresnil M. Vilkovský.
Kampaň si zvolili kombinovanú. "Išlo o tradičný spôsob formou bilbordov a plagátov, ale oslovovali sme voličov aj cez facebook," dodal M. Vilkovský.
Kampaň lacnejšia ako dovolenka
Gelnická primátorka Anna Nemčíková (KDH) na našu otázku reagovala písomne: "Moja celá predvolebná kampaň prebehla bez ohovárania, intríg a osočovania, na rozdiel od mojich protikandidátov, chcem podotknúť, nie všetkých piatich. A čo sa týka financií, celá kampaň ma nestála viac ako jedna dobrá dovolenka."
Stavili na klasiku
Primátorka Krompách Iveta Rušinová (nez.) stavila hlavne na plagáty a volebné letáky, ktoré doručila Krompašanom priamo do poštových schránok. "Okrem toho, stretla som sa s Krompašanmi na mítingu," povedala. Dodala, že volebná kampaň ju vyšla do 2 500 eur, sčasti jej pomohli náklady pokryť sponzori.
Jej kolega v Spišských Vlachoch Ľubomír Fifík (nez.) minul na oslovovanie voličov tisíc eur. Financoval si všetko sám: "Prezentoval som sa na mítingu, Vlašania mali k dispozícii letáky s mojím volebným programom," opísal vlašský primátor, ako aj on stavil na osvedčenú klasiku.
Jozef Bača (KDH) je primátorom v Spišskom Podhradí. Na volebnú kampaň minul viac ako 600 eur. Okrem mítingu doručil obyvateľom mesta do domácnosti volebné letáky: "Bilbordy som nemal, v takom malom meste by sme ich nemali ani kde umiestniť."
Z kampane sa stáva reklama
Politológ Miroslav Kusý tvrdí, že volebná kampaň sa v posledných rokoch už podobá na reklamu. "Kampaň pre politikov, dokonca aj pre tých komunálnych, neraz pripravujú profesionálne agentúry. Politici neváhajú investovať aj veľké peniaze. Tým, ktorí vyhrajú, sa peniaze vrátia aj v podobe primátorských platov. Z predvolebnej kampane sa stal už biznis. Niektorí politici nehľadia na záujmy občanov, prvoradé je pre nich predať sa. Lenže aj voliči sú z roka na rok náročnejší. Tí prostejší sa dajú opiť rožkom, tí skúsenejší však očakávajú konkrétne vízie, sľuby a prezentácie," uviedol M. Kusý.
Anketa
Sledovali ste volebnú kampaň?
Marek Depta: "Nesledoval som, nezaujímam sa o politiku, ani o tú komunálnu, pretože si myslím, že nič neovplyvním."
Slavko Svitana: "Nechodievam voliť, pretože by som kvôli voľbám musel cestovať domov a poväčšine mi vyjde aj tak pracovná zmena. Volebnú kampaň nesledujem, pretože sa mi zdá nezaujímavá. Volebné letáky mi dodnes ležia doma na stole, ani som ich nečítal."
Juraj Molčan: "Kútikom oka som pozeral na bilbordy, ale neovplyvnili ma. Imidž politikov ma nezaujíma. Sledujem skôr to, čo robia. Letáky nečítam, pretože viem, že politici tam sľubujú to, čo splniť nemôžu."
Ján Klapáč: "Pozeral som síce na bilbordy, ale myslím si, že sú to vyhodené peniaze. Zaujímalo ma, či kandidáti majú skúsenosti v mestskom zastupiteľstve alebo aj v krajskom meradle. Podľa mňa volebná kampaň na celom území bola nevýrazná."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš