Rekordne vysoké ceny benzínov a nafty si pod Tatrami všimli všetci vodiči, ktorí tankujú. Ich odkaz znie - robiť sa nedá takmer nič, ale ak sa niečo predsa len dá, treba to skúsiť. Ceny robia škrt cez rozpočet aj podnikateľom. Predajcovia áut zase hovoria, že na zákaznícke chute krátkodobé zmeny cien vplyv nemajú.
POPRAD. Peter Bombala hovorí, že súčasné ceny palív sú hrozné: "Menej jazdiť sa však jednoducho nedá." To, k čomu sa uchýlil, je zmena auta. "Používam teraz viac turbodiesel. Na ňom za 50 eur prejdem 800 kilometrov na rozdiel od druhého auta na benzín, kde za 45 eur prejdem 500 kilometrov," spresnil.
Šťastie na dve autá má aj kežmarský podnikateľ Slavomír Výrosko. "Na dlhšie trasy používam nafťák, na kratšie benziňák. Obe motory majú svoje výhody a nevýhody, na dlhšie cesty sa však viac oplatí nafta," povedal.
Dôchodca Pavol Orolín si pomáha iróniou: "Čakám, kým cena bude 1,50. Bude sa nám ľahšie počítať a budeme spokojní."
Podľa odborníkov hlavná príčina zvyšovania ceny spočíva v raste cien ropy na svetových trhoch. Nádejnou správou je, že podľa benzínového portála natankuj.sme.sk by mali ceny ropy v najbližších dňoch stagnovať alebo dokonca mierne klesnúť.
Obsluha: Šomrú, upokojujeme
Pri náraste cien má starosť navyše aj obsluha čerpačiek. Slavomíra z popradskej čerpacej stanice hovorí, že mnohí vodiči šomrú a pri platení trúsia kritické komentáre. "Snažíme sa ich upokojiť. Hovoríme im, že to nie sme my, kto môže za vývoj cien," povedala.
Pokladníčka na čerpacej stanici vo Veľkej Lomnici tvrdí, že ceny na rast či pokles tržieb vplyv nemajú. "Skôr sú to iné faktory, ako sezóna a podobne. Nikto sa o cenách nevyjadruje pochvalne, ale mnohým sa už nechce ani šomrať. Niektorým to však pomôže, tých si vypočujem," povedala.
Lazišťan: Na krátkodobé zmeny nereagujú
Podľa predajcov áut rekordné ceny palív nemajú vplyv na nákupné správanie ľudí. Predajca francúzskych áut M. Lazišťan hovorí, že počas 12 rokov ešte nezaznamenal, že by zákazníci menili chute na základe vývoja cien na čerpacích staniciach. "Ide o dlhodobý trend, že niektorí zákazníci uprednostňujú úsporné motory," povedal.
Branislav Diabelko zo spoločnosti AutoKlub odporúča hybridné autá: "Tie sú úplne najúspornejšie. Či mesto alebo diaľnica, spotreba ide pod 3,9 litra na sto kilometrov. Ľudí od nich však zatiaľ odrádzajú ceny, keďže takéto auto stojí okolo 21-tisíc eur."
Hybrid pracuje na princípe kombinácie benzínového a elektrického motora. Elektrický sa nabije, keď auto brzdí. Ak nestačí, vtedy nastupuje pri vyššej rýchlosti, najmä mimo mesta, benzín.
Že by ľudia teraz húfne chceli kupovať len dieselové motory, to vyvracia aj predajca nemeckých áut Juraj Sopko. "Aby sa drahšie diesle vyplatili, vodič musí ročne najazdiť viac ako 20- či 30-tisíc kilometrov," povedal.
Podľa Sopka rozdiel medzi spotrebou nafťákov a motorov na benzín už nie je taký výrazný ako kedysi. "Niekedy rozdiel medzi 7,5 a 5,5 litra na sto kilometrov bol naozaj veľký. Avšak aj pri benzínoch prichádzajú technologické novinky, ktoré spotrebu stlačili k terajšej 5,7 litra. Minulý rok vo vývoji motorov išlo o top udalosť roka," povedal Sopko.
Spotreba najmodernejších nafťákov podľa Sopka sa teraz pohybuje okolo 4,5 litra, takže rozdiel oproti benzínu je menší ako v minulosti.
Fakty
Čo robiť
Dlhoročný profesionál v nákladnej preprave, dnes taxikár Martin Sabo hovorí, že treba jazdiť úsporne. Na otázku, ako sa to robí, ponúka dobrú radu: "Jazdím tak, aby som nemusel používať brzdu častejšie, ako je nevyhnutné." To znamená, že pred semaformi nezrýchľuje, do zákruty ide bez plynu, a nie so zrýchlením, na plyn zatlačí, až keď zo zákruty vychádza. Jednoducho nevytáča zbytočne motor. Odborníci ho pri dlhšom státí, hoci aj v kolóne, odporúčajú vypnúť. To sa oplatí urobiť, ak stojíme dlhšie ako jednu minútu. Odkedy v motoroch nie je kráľom karburátor, ale vstrekovanie, aj vyhodenie rýchlosti do neutrálu podľa niektorých stráca zmysel.
Zbytočná záťaž auta nepotrebnými vecami, nedostatočne nahustené pneumatiky, zbytočne zapnutá klimatizácia, zanesený vzduchový filter sú ďalšie faktory zvyšujúce spotrebu, o ktorých by mal vedieť každý vodič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš