STARÁ ĽUBOVŇA. Železnice tvrdia, že definitívu o rušení konkrétnych tratí zatiaľ nepoznajú. Konečný verdikt by mal byť známy až po tom, ako sa celá problematika dostane na rokovanie vlády. Malo by sa tak stať do konca tohto mesiaca.
"Chápeme, že železniciam ide o šetrenie. Možno keby uvažovali o tom, aby prepojili spoje priamo od Popradu, cez Starú Ľubovňu, Plaveč až do Prešova. Tiež sa nám zdá, že medzi jednotlivými spojmi chýba nadväznosť. Ak majú ľudia niekde postávať a čakať na ďalší spoj, tak nemajú motiváciu cestovať. Verím, že ak by sa to viac skúmalo, tá vyťaženosť vlakov by bola väčšia," povedal Štefan Murcko (HZDS), starosta Plavča.
Starostovia sa stretli, riešili ďalší postup
Pri plánovanom rušení vlakov by sa z Plavča mohla stať takpovediac koncová obec. "Sme tým rozčarovaní a znepokojení. Železnica bola vždy spájaná s našou obcou. Doteraz je stanica v Plavči dôležitým bodom pre mnohých ľudí z okolia," poznamenal Š. Murcko.
Kvôli avizovaným problémom sa okrem starostu Plavča zišli na jednom mieste aj jeho kolegovia z okolitých obcí. Aj za účasti prednostky Obvodného úradu v Starej Ľubovni Zity Pleštinskej spísali vlastné argumenty i pripomienky. Tie zaslali ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi. Ten v piatok síce odpísal, ale v liste nešlo o žiadne konkrétne odpovede s faktmi.
Železnice vraj skúmali vyťaženosť vlastnou metodikou
Podľa nedávno zverejnenej mapky ohrozených tratí predstavuje vyťaženosť úseku Stará Ľubovňa - Plaveč v priemere deväť cestujúcich denne. Presne však nevedno, za akých podmienok a kedy sa vyťaženosť sledovala. Objavili sa totiž pochybnosti, že pracovníci železníc si zámerne vybrali dni, keď sa menej cestuje. "Existuje na to presný postup s určenou metodikou," odpovedal Alexander Buzinkay zo Železničnej spoločnosti Slovensko.
Podľa niektorých starostov však so samosprávami nikto nepreberal dôvody plánovaného rušenia spojov. Ak by si vraj železnice spočítali vyťaženosť v čase špičky, tá by bola omnoho vyššia. K rušeniu spojov by tak mohlo trebárs dôjsť v časoch, keď sú málo využívané. Zrušiť "celé trate" si neželá nik z dotknutých.
Možno prídu na rad aj petície
Vo viacerých obciach sa začína nahlas hovoriť o petíciách proti rušeniu spojov. Samosprávy v okrese tvrdia, že svoje argumenty by najradšej predložili kompetentným zo železníc. Tvrdia ale, že sa nemajú na koho fyzicky obrátiť. "Nie je možné, aby napríklad zástupcovia z nášho manažmentu chodili fyzicky za každým starostom osobne," reagoval A. Buzinkay. Podľa neho celú vec budú naďalej pripomienkovať vyššie územné celky a samosprávy. "Konečné výstupy sa dostanú na rokovanie vlády. Malo by tak byť do konca mesiaca," dodal hovorca spoločnosti.
Podľa našich informácií, prednostka Zita Pleštinská chce v súvislosti s problémom predsa len iniciovať ďalšie stretnutie. V spoločnosti starostov chce prizvať zástupcu železníc. Všetko tak ostáva aj naďalej otvorené.
Stanica Plaveč. Kedysi vraj na nej pracovalo až tristo ľudí. Vždy bola dôležitým dopravným uzlom. Foto: Peter Rindoš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš