Takmer 200-tisíc eur minú v tomto roku na opravy ciest a chodníkov v meste Spišská Nová Ves. Vlani mali na tento účel k dispozícii nižšiu sumu, len 127-tisíc. Na druhej strane, mesto nemá v rozpočte vyčlenené žiadne peniaze na rozsiahle investície do komunikácií. V praxi to znamená, že na mestských cestách budú len opravovať výtlky. Zatiaľ však ide iba o návrh rozpočtu, konečné slovo budú mať poslanci na zajtrajšom rokovaní mestského zastupiteľstva.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Ako pre Korzár uviedol vedúci odboru výstavby, územného plánovania a dopravy na Mestskom úrade v Spišskej Novej Vsi Jozef Gonda, s opravami začnú na prelome apríla a mája.
Viac minuli aj na zimnú údržbu
Niektoré úseky ciest museli v meste opravovať už v januári. "Hoci sme v minulosti nezvykli opravovať cesty v zime, tentokrát si to vyžiadala situácia. Využili sme špeciálnu technológiu, ktorú je možné aplikovať v zimnom období," vysvetlil J. Gonda. Išlo o frekventované cesty hlavne na dopravnom okruhu, ktorý má dĺžku skoro sedem kilometrov.
Mestu dala zabrať aj samotná zimná údržba. Cesty a chodníky ničia okrem iného aj prudké výkyvy počasia a bohatá nádielka snehu. "Predvlani sme mali v rozpočte sumu 30-tisíc eur, teraz je to 100-tisíc. Iba v novembri a v decembri sme minuli na zimnú údržbu 67-tisíc," dodal J. Gonda. V rámci zimnej údržby napríklad pluhujú cesty, vyvážajú sneh, posypávajú prístupové komunikácie.
Najhoršie je na tom Tarča
Čo sa týka ciest, najhoršie je na tom pravdepodobne Tarča. Ide o najstaršie mestské sídlisko, stavalo sa za čias, keď ešte ľudia neboli motorizovaní v takej miere ako dnes. "Je tu málo parkovacích miest. Aj cesty boli v minulosti riešené dispozične na menej áut," vysvetlil J. Gonda.
Jozef Schrötter býva na Tarči dvadsať rokov. Hovorí, že sídlisko, ktoré sa odjakživa pýšilo bohatou zeleňou, je dnes plné áut. "Niekedy ich tu nebolo až toľko. Dnes je všetko inak. Hlavne cez víkend, keď sem chodievajú aj návštevy, sa niet kde pohnúť," tvrdí 82-ročný dôchodca. On osobne už autom nejazdí, do mesta chodieva málokedy, využíva len chodníky na sídlisku. "Opravovali ich niekedy pred dvoma rokmi, ale hodil by sa nový asfaltový koberec," povedal J. Schrötter.
Cesty sú zlé v meste aj v regióne
Aj Peter Kovalič žije na spomínanom sídlisku. Denne jazdí na aute Volkswagen Polo. Tento motorista tvrdí, že celkovo na Spiši sú cesty vo veľmi zlom stave bez ohľadu na to, či sú to mestské alebo štátne komunikácie. "Ideálnym riešením by bolo, keby v celom meste boli nové asfaltové koberce. Všade je to samá jama. Jazdím síce opatrne, ale aj tak sa každej jame nevyhnem," povedal.
Rudolf Katriňák denne najazdí priemerne sto kilometrov po regióne Spiša. Ako podnikateľ má na starosti servis satelitov: "Bývam v centre mesta, ale všade je to katastrofa. Zlé cesty sú aj na sídlisku Západ alebo sa choďte pozrieť na Mlynskú ulicu. O cestách v regióne ani nehovorím. Myslím si, že také zlé cesty, ako po tejto zime, už dávno neboli."
Mesto spravuje celkovo 102 kilometrov ciest a 200 kilometrov chodníkov. Ako povedal J. Gonda, pri spravovaní komunikácií a v súvislosti s prevádzkou motorových vozidiel na nich vzniká množstvo rôznych problémov. Pre prípad, že vznikne škoda obyvateľom, mesto má svoj majetok poistený.
Na Tarči vládne situácia, ako na stovkách iných slovenských sídlisk. Je tu plno áut. Foto: kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš