Korzár logo Korzár Spiš

Popradské letisko má problém s pristávacou dráhou

Zastavenie prevádzky hrozí popradskému letisku, ak sa mu v nasledujúcich rokoch nepodarí opraviť pristávaciu dráhu.

Minister dopravy neprišiel na popradské letisko so žiadnym plánom.Minister dopravy neprišiel na popradské letisko so žiadnym plánom. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára

Predbežné odhady hovoria o potrebe 43 miliónov eur. Minister dopravy Ján Figeľ ako šéf väčšinového, 98-percentného vlastníka letiska dnes nedokázal uviesť presnejší plán, kde nájsť peniaze.

POPRAD. O zlom stave dráhy sa hovorí už dlhšie. "Na opravu dráhy letiska bude treba vyše miliardy korún, aby sa vôbec mohlo lietať," povedal ešte v roku 2008 primátor Popradu Anton Danko (nez.). Poprad je menšinovým, 1,67-percentným akcionárom letiska.

Odvtedy sa veľa nezmenilo. Podľa jedného zamestnanca letiska problémom je povrch. "Asfalt sa drobí. To je potenciálne veľmi nebezpečné, lebo jeho čiastočky sa môžu dostať do motora. Najmä nové typy lietadiel majú motory veľmi nízko," povedal zamestnanec, ktorý si želal ostať v anonymite.

Ďalším problémom je, že na dráhe pre jej stav nemôžu pristávať veľmi ťažké lietadlá, aby ju ešte viac nezničili. "Niekedy nejde len o celkovú hmotnosť. Ak má super ťažké lietadlo napríklad 16 kolies, hmotnosť sa rozloží. Ak však menej, to už je problém," povedal zamestnanec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nevie sa, dokedy vydrží

"Dráha spĺňa všetky bezpečnostné podmienky pre prílet a odlet lietadiel," upokojuje pasažierov riaditeľka popradského letiska Ivana Herkeľová. Tie pravidelne kontroluje letecký úrad. Letisko však priznáva, že bez opravy dráhy nebude môcť byť večne. Na opravy každoročne dá okolo 100-tisíc eur.

Predbežné odhady hovoria, že dráha môže bez opravy ešte vydržať 5 až 7 rokov. Tento čas a sumu potrebných investícií má podľa riaditeľky upresniť odborný posudok. Posledné verejne známe čísla uvádzala dôvodová správa pre poslancov mesta Poprad, keď sa mesto zbavilo časti akcií v prospech štátu. Podľa nej vzletová a pristávacia dráha potrebuje na opravu 43,2 milióna eur. Pojazdová dráha, ktorá vzletovú spája s budovou letiska, potrebuje ďalších 7 miliónov.

Pristávacia dráha je v Poprade dlhá 2,6 kilometra a široká 45 metrov. Pojazdová je dlhá 19,5 metra, čo je podľa niektorých nedostatočné. Medzinárodné normy odporúčajú 25.

SkryťVypnúť reklamu

Sliepka či vajce?

Po prevode akcií miest Poprad, Vysoké Tatry a Prešovskej župy je väčšinovým 97,61-percentným akcionárom ministerstvo dopravy. Naň ako majiteľa logicky smeruje otázka, kde a ako nájsť tieto miliónové sumy. Najvyšší šéf ministerstva Ján Figeľ včera v Poprade nevedel predstaviť presný plán, ako vyriešiť problém pristávacej dráhy v Poprade. Povedal, že riešenie treba hľadať v zväčšovaní výkonov letiska, a to rozvojom aktívneho a pasívneho cestovného ruchu. Podľa Figeľa by k charterovým letom mali pribudnúť i pravidelné letecké linky.

Riaditeľka letiska Herkeľová má konkrétnejšiu predstavu. Možnosť vidí v eurofondoch. "Výzvy na takéto účely možno očakávať," povedala.

Šéf Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Peter Belinský nevylučuje ani PPP projekty. "Mnohí tento problém prirovnávajú k otázke, či bolo prvé vajce, alebo sliepka. Letiská hovoria majiteľom hotelov: 'Rozviňte cestovný ruch, ľudia začnú lietať.' Tí zase letiskám: 'Začnite lietať, opravte dráhy, potom sa rozvinie cestovný ruch,'" povedal Belinský.

Podľa neho cestovný ruch vo Vysokých Tatrách a na Spiši sa bez fungujúceho a moderného letiska nepohne ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorí sa aj o predaji

Modernizácia popradského letiska je potrebná aj podľa poradcu premiérky pre dopravu Ondreja Mateja (SDKÚ). „Toto letisko má v sebe jeden z najväčších potenciálov. Ak však nemá štát prostriedky na jeho rozvoj, potom sa prikláňam k jeho privatizácii,“ hovorí Matej.

Ministerstvo dopravy má v najbližšej dobe predložiť na rokovanie vlády koncepciu slovenského letectva, kde má predstaviť návrh riešenia problematiky regionálnych letísk. Ministerstvo v dokumente navrhuje odštátnenie všetkých regionálnych letísk, čo znamená, že rezort by svoje akcie bezplatne prepísal na samospráva.

V prípade popradského letiska drží ministerstvo dopravy v rukách takmer 98-percent akcií. Matej však nevylučuje, že navrhovaná koncepcia sa ešte môže zmeniť. „Treba analyzovať obe možnosti a rozhodnúť sa pre tú, ktorá je ekonomicky výhodnejšia pre štát,“ povedal.

Adam Valček

Poznámka

Figeľ si v Poprade zalietal, veľa toho nepovedal

Prísť sa pozrieť do Popradu a zalietať si na vrtuľníku, ako to dnes urobil minister Figeľ je pekné. Veď aj pre takéto potešenia je človek ministrom, nielen aby od rána do polnoci v kuse chudák vysedával v kancelárii a riešil problémy.

Ak už však z Bratislavy do Popradu meria cestu, mohol k dlho známemu, veľkému a konkrétnemu problému pristávacej dráhy povedať viac. Odpovedať vágnymi vetami, aké sú Tatry krásne, ako tu treba prilákať turistov, a tak rozhýbať letisko, je na ministra dopravy žalostne málo. Najmä ak tieto vágnosti opakuje nudným uspávacím štýlom dlhých desať minút a za nič na svete nepovie nič konkrétne. Aj úprimné, ešte nevieme, sa niekedy cení oveľa viac ako nešikovné a nepríjemné vyhýbanie sa odpovedi.

Asi málokto z ekonomicky racionálne uvažujúcich ľudí si želá, aby štát teraz začal platiť opravy letiskových dráh. Bože uchovaj! Ak však už ministerstvo letisko vlastní, má pomôcť nájsť spôsob, ako peniaze zohnať. Ľudí, prostriedky a vplyv na to má. A potom nech si minister aj pokojne lieta, koľko len chce.

Tomáš Tišťan

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 133
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 963
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 642
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 829
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 275
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu