PODTATRANSKÝ REGIÓN. Motoristi, inak povedané ich autá, si túto zimu poriadne vytrpia. Množstvo dier na cestách ich postupne naženie za automechanikmi. Opravy vychádzajú na desiatky, ba stovky eur.
Zničené disky nedávno poriadne znechutili aj Mareka N. z okresu Stará Ľubovňa. "Dieru, do ktorej som vletel, som ani poriadne nevidel. Tušil som, že je zle. Oprava ma vyšla na takmer dvesto eur. Zaplatil som si to sám, nemal som ani chuť spisovať sťažnosti žiadnemu správcovi," povedal.
Podľa mechanikov, bežné autá nie sú konštruované na súčasné podmienky ciest plných dier. "Poškodzujú sa nápravy, disky, pneumatiky, viac namáhané sú aj brzdy. Utrpí aj geometria vozidla, odchádza riadenie," pomenoval základné poškodenia Ján Palgut z autoservisu v Starej Ľubovni.
Rovnaké škody potvrdil aj jeho kolega z autoservisu v Kežmarku. "Pri jazde po výtlkoch sa rozchodí geometria, lámu sa ramená. Nehovoriac o tlmičoch, diskoch či pneumatikách," poznamenal Radoslav Sloveňák.
Vodič zničil aj tri disky naraz
V servisoch poznajú prípady, keď majiteľ auta už veľmi nemal na výber. "Iba pred pár dňami sme tu mali jednu posunutú nápravu. Ďalší vodič zas vletel do diery, kde rozbil olejovú vaňu. Najhoršie na tom je, že práve výtlky môžu byť aj príčinami nehôd," zhodnotil R. Sloveňák.
V jednom z popradských servisov nám zase povedali, že istý chlapík sa rozhodol svoje staršie auto dať rovno do šrotu. Príčinou bola zlomená náprava. "Mali sme vodiča, ktorý si poškodil tri disky naraz," pridal J. Palgut.
Nie každý môže ísť do servisu hneď
Náklady na opravu áut sa podľa servisov rôznia. Záleží na type vozidla i na značke poškodeného dielu. "V každom prípade staré a hlavne poškodené súčiastky musí vodič vymeniť. Inak riskuje bezpečnosť," poznamenal Peter Reznický z ďalšej kežmarskej prevádzky.
"Ak si aj niekto dá auto do poriadku čím skôr, nie je vylúčené, že pri súčasnom stave ciest sa poškodenie objaví aj o pár mesiacov. Aj nový materiál totiž dostáva zabrať," skonštatoval J. Palgut.
V servisoch však nepotvrdili, že by v tomto období pociťovali extrémny nápor zákazníkov. "Nevyhnutné prípady sa odkladať nedajú, ľudia preto musia prísť. Niektorí majitelia však opravu odkladajú na neskoršie," potvrdil R. Sloveňák.
Najčastejším dôvodom odkladu opráv sú financie.
Sťažností je vraj minimum
Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest, sťažnosti vodičov na výtlky kompetentní príliš nepociťujú. V tomto prípade ide o cesty prvej triedy. "Tých je len pár, vodiči sa sťažujú všeobecne na cesty," povedala Iveta Fedorová. Hovorkyňa nás napriek žiadosti o počtoch hlásení poistných udalostí, ktoré sa udiali kvôli výtlkom, neinformovala.
Písomné sťažnosti na zlé cesty druhej a tretej triedy neevidujú v oblastiach Poprad, Kežmarok a Stará Ľubovňa. "Ale riešime štyri poistné udalosti z titulu domnelých výtlkov," uviedla Veronika Fitzeková z Prešovského samosprávneho kraja. Ten spravuje vozovky druhej a tretej triedy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš