POPRAD. Popradský Aeroklub s vyše 60-ročnou históriou začal v týchto dňoch omladzovať. Súčasný počet 40 členov sa čoskoro rozšíri o ďalších. Aeroklub otvorí novú sezónu náborom nových odvážlivcov.
Dvadsaťtriročný Jakub Bobovčák ukončil základný výcvik iba pred štyrmi rokmi a po absolvovaní inštruktorského kurzu to bol práve on, koho poverili skúsenejší kolegovia vedením školy bezmotorového lietania. "Rozvešali sme plagáty do všetkých stredných škôl v Poprade. Zamerali sme sa na skupinu 14- až 16-ročných, ale skúsiť to môžu aj starší záujemcovia," povedal Bobovčák.
Prvé stretnutie čaká mladých pilotov už 2. apríla. "Uvidia lietadlá v hangári, prevedieme ich po letisku, zoznámia sa s prevádzkovým poriadkom, a potom sa rozhodnú, či chcú s lietaním naozaj začať," dodal mladý inštruktor.
Lietanie je drahý špás
Aeroklub vlastní v súčasnosti šesť lietadiel a prevádzkuje ďalších 8 strojov od iných majiteľov. Po prvýkrát si ich však novici budú môcť vyskúšať až po zvládnutí teórie. "Žiaci absolvujú 40 hodín teoretických príprav, na ktorých sa budú schádzať každý druhý víkend. Potom budú plniť konkrétne úlohy a po ich zvládnutí ukončia kurz praktickými skúškami," prezradil Bobovčák.
Ako tvrdí, konkrétnu sumu za celý výcvik je ťažké stanoviť, keďže to závisí od úspešnosti každého pilota. "Stojí to asi 1 200 až 1 300 eur. Žiak prechádza úlohami, ktoré musí postupne zvládnuť, inak sa na ďalšiu nedostane. Je teda individuálne, koľko letov absolvuje, a podľa toho sa čiastka posúva," vysvetlil a dodal: "Nečakáme, že nám mladí ľudia budú dávať hotovosť na ruku jednorazovo. Ja osobne som pre nedostatok financií robil výcvik asi tri roky. Ale myslím si, že sú aj drahšie športy."
Alfou a omegou lietania je vetroň
Záujemcov postupne pribúda a Jakub Bobovčák verí, že do apríla ich počet ešte narastie. Dávid Dolinay z Popradu je jedným z nich. Má 14 rokov a letectvo ho zaujíma už odmalička. "Otec lietal ako mladý a chcem to vyskúšať aj ja," prezradil. O výcviku sa dozvedel z internetu a teší sa na to, ako si po prvýkrát sadne do ozajstného lietadla. Dvadsaťdvaročný Martin Jančík z Popradu je tiež absolventom bezmotorovej leteckej školy. Prekvapili ho dobré podmienky na lietanie pre mladých ľudí v tomto meste.
Tatry sú na plachtenie jedinečné
"Lietanie v horách a v našich podmienkach nezažijete nikde inde na Slovensku a ani v Čechách. Do Tatier sa chodia učiť aj skúsení harcovníci," doplnil. Podľa neho je plachtenie na vetroni užitočným základom pre všetky druhy lietania. Plachtári tak majú obrovskú výhodu, ak sa chcú ďalej rozvíjať. "Vetroň vám pomáha zvládať náročné poveternostné podmienky. Ak motorovému lietadlu zlyhá motor a pilot nemá za sebou tento výcvik, je to pre neho o to stresujúcejšia situácia," hovorí Jančík. "Aj pre väčšinu profesionálnych dopravných pilotov je plachtenie hlavným koníčkom, lebo si chcú vychutnať to, čo počas prepravy osôb na obrovských strojoch nikdy nezažijú," doplnil ho Jakub Bobovčák.
Turistika z lietadla
Po úspešnom ukončení školy a získaní licencie pilota bezmotorového lietadla má každý na výber, ktorým smerom sa bude uberať jeho letecká kariéra. Môže presedlať na iný typ lietadla, prípadne sa stať profesionálnym pilotom. Mnohí však ostávajú verní vetroňom preto, aké nevšedné zážitky pri plachtení vo vzduchu ponúka. "Je to neopísateľné. Hotová turistika zo sedadla lietadla," uzavrel Martin Jančík.
Autor: mv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš