Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
SEZÓNU V AEROKLUBE ODŠTARTUJÚ S NOVÁČIKMI

Budúcich pilotov láka turistika z lietadla

V popradskom Aeroklube sa po niekoľkých rokoch rozhodli oživiť tradíciu bezmotorovej leteckej školy. Klub chcú omladiť, oslovili stredoškolákov. Odvážni chlapci sa na letisku stretnú už začiatkom apríla.

Turistika z lietadla. Martin Jančík (vpredu) hovorí, že krajšiu túru ako vo vzduchu si nevie predstaviť.Turistika z lietadla. Martin Jančík (vpredu) hovorí, že krajšiu túru ako vo vzduchu si nevie predstaviť. (Zdroj: mv)



POPRAD. Popradský Aeroklub s vyše 60-ročnou históriou začal v týchto dňoch omladzovať. Súčasný počet 40 členov sa čoskoro rozšíri o ďalších. Aeroklub otvorí novú sezónu náborom nových odvážlivcov.

Dvadsaťtriročný Jakub Bobovčák ukončil základný výcvik iba pred štyrmi rokmi a po absolvovaní inštruktorského kurzu to bol práve on, koho poverili skúsenejší kolegovia vedením školy bezmotorového lietania. "Rozvešali sme plagáty do všetkých stredných škôl v Poprade. Zamerali sme sa na skupinu 14- až 16-ročných, ale skúsiť to môžu aj starší záujemcovia," povedal Bobovčák.

Prvé stretnutie čaká mladých pilotov už 2. apríla. "Uvidia lietadlá v hangári, prevedieme ich po letisku, zoznámia sa s prevádzkovým poriadkom, a potom sa rozhodnú, či chcú s lietaním naozaj začať," dodal mladý inštruktor.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Lietanie je drahý špás

Aeroklub vlastní v súčasnosti šesť lietadiel a prevádzkuje ďalších 8 strojov od iných majiteľov. Po prvýkrát si ich však novici budú môcť vyskúšať až po zvládnutí teórie. "Žiaci absolvujú 40 hodín teoretických príprav, na ktorých sa budú schádzať každý druhý víkend. Potom budú plniť konkrétne úlohy a po ich zvládnutí ukončia kurz praktickými skúškami," prezradil Bobovčák.

Ako tvrdí, konkrétnu sumu za celý výcvik je ťažké stanoviť, keďže to závisí od úspešnosti každého pilota. "Stojí to asi 1 200 až 1 300 eur. Žiak prechádza úlohami, ktoré musí postupne zvládnuť, inak sa na ďalšiu nedostane. Je teda individuálne, koľko letov absolvuje, a podľa toho sa čiastka posúva," vysvetlil a dodal: "Nečakáme, že nám mladí ľudia budú dávať hotovosť na ruku jednorazovo. Ja osobne som pre nedostatok financií robil výcvik asi tri roky. Ale myslím si, že sú aj drahšie športy."

Skryť Vypnúť reklamu

Alfou a omegou lietania je vetroň

Záujemcov postupne pribúda a Jakub Bobovčák verí, že do apríla ich počet ešte narastie. Dávid Dolinay z Popradu je jedným z nich. Má 14 rokov a letectvo ho zaujíma už odmalička. "Otec lietal ako mladý a chcem to vyskúšať aj ja," prezradil. O výcviku sa dozvedel z internetu a teší sa na to, ako si po prvýkrát sadne do ozajstného lietadla. Dvadsaťdvaročný Martin Jančík z Popradu je tiež absolventom bezmotorovej leteckej školy. Prekvapili ho dobré podmienky na lietanie pre mladých ľudí v tomto meste.

Tatry sú na plachtenie jedinečné

"Lietanie v horách a v našich podmienkach nezažijete nikde inde na Slovensku a ani v Čechách. Do Tatier sa chodia učiť aj skúsení harcovníci," doplnil. Podľa neho je plachtenie na vetroni užitočným základom pre všetky druhy lietania. Plachtári tak majú obrovskú výhodu, ak sa chcú ďalej rozvíjať. "Vetroň vám pomáha zvládať náročné poveternostné podmienky. Ak motorovému lietadlu zlyhá motor a pilot nemá za sebou tento výcvik, je to pre neho o to stresujúcejšia situácia," hovorí Jančík. "Aj pre väčšinu profesionálnych dopravných pilotov je plachtenie hlavným koníčkom, lebo si chcú vychutnať to, čo počas prepravy osôb na obrovských strojoch nikdy nezažijú," doplnil ho Jakub Bobovčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Turistika z lietadla

Po úspešnom ukončení školy a získaní licencie pilota bezmotorového lietadla má každý na výber, ktorým smerom sa bude uberať jeho letecká kariéra. Môže presedlať na iný typ lietadla, prípadne sa stať profesionálnym pilotom. Mnohí však ostávajú verní vetroňom preto, aké nevšedné zážitky pri plachtení vo vzduchu ponúka. "Je to neopísateľné. Hotová turistika zo sedadla lietadla," uzavrel Martin Jančík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 547
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 392
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 874
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 728
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 074
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 056
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 396
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 218
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 055
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kolegovia ho neúspešne oživovali 50 minút.

Norbert Szedlák pomáhal ľuďom 16 rokov.

2 h
V doskách bola aj takáto diera.

Nakoniec ho neuzavrú, vodiči budú musieť jazdiť pomalšie.

3 h
Ilustračné.

Výstrahy platia pre všetky okresy Košického aj Prešovského kraja rôzne.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop