PODTATRANSKÝ REGIÓN. Ministerstvo vnútra sprísňuje zákon o cestnej premávke. „Ak bude mať vodič problémy s alkoholom, počítame so zavedením vyšetrenia u psychiatra,“ povedal rezortný hovorca Gábor Grendel.
Policajti budú môcť poslať vodiča aj k dopravnému psychológovi. Novela zákona je pripravená, konečné slovo budú mať poslanci Národnej rady.
Arogancia a neohľaduplnosť
Čo na to vodiči pod Tatrami? „Arogantní šoféri sú na každom rohu,“ povedal nám Róbert Toporcer. Podľa neho je zlý psychický stav ľudí za volantom časovanou bombou.
Sedemdesiatročnému dôchodcovi Jozefovi Vešelényimu sa už stalo, že mu vodič ukazoval, že je na hlavu: „Zvyknú aj trúbiť, čo človeka dokáže poriadne rozhodiť. Najmä mladí majú silné autá, sú veľkí frajeri a ich jazda je agresívna. “
Nebezpečenstvo hrozí aj v autoškole
Inštruktor autoškoly Ladislav Dunčko nám prezradil, že podľa vyhlášky sú síce vodiči povinní brať ohľad na výcvikové a začiatočnícke autá, prax je však úplne iná.
Jeho žiačka Lenka Leskovianská zažila poriadny adrenalín: „Pri cúvaní sa mi stalo, že sa mi tam vopchal iný šofér. Keby nebolo inštruktora, bola by nehoda.“
Za 95 % nehôd môže ľudský faktor
Podľa klinickej psychologičky Márie Gažiovej sú často vinníkmi nehôd vodiči osobných áut: „A práve táto skupina nie je povinná podrobiť sa psychologickému vyšetreniu.“
Gažiová tvrdí, že až 95 % nehôd má na svedomí ľudský faktor: „Problémom sú emocionálne labilní ľudia, ľudia so zlou životosprávou, ktorí ponocujú, zle sa stravujú, nehýbu sa. Za volantom sú však aj ľudia, ktorí majú na prvý pohľad dobré IQ, ale majú plytkú pozornosť, slabší reakčný čas a väčšie výkyvy vo výkonnosti. Takých je 30 %.“
Rizikoví sú aj mladí vodiči. „Dovolia si rýchlu jazdu, sú menej kritickí. Majú menej životných skúsenosti a nevedia predvídať, čo sa môže stať,“ vysvetlila Gažiová. Iba päť percent kolízií spôsobujú technické príčiny na aute.
Povinné psychotesty zatiaľ nezavádzajú
Psychologička by navrhovala psychologické vyšetrenie aj pre vodičov osobných áut. Okrem toho by bolo podľa nej dobré vyučovať v autoškolách základy a zásady psychohygieny a životosprávy. S niečím takým ale ministerstvo vnútra nateraz neráta. „V súčasnosti neuvažujeme o plošnom zavedení psychotestov pre všetkých uchádzačov o vodičský preukaz,“ uzavrel hovorca Grendel.
Vedeli ste?
Povinné psychologické vyšetreniaPsychologickému vyšetreniu sú povinní podrobiť sa budúci šoféri nákladiakov či autobusov. Každé dva roky musia prejsť psychologickým vyšetrením profesionálni kamionisti, taxikári, električkári či autobusári. Každých päť rokov aj vodiči nad 65 rokov.
Fakty
Nehody v číslach
Polícia eviduje od začiatku roka k 25. apríluna území SR 4 471 dopravných nehôd. Zomrelo pri nich 84 ľudí, ťažko sa zranilo 256 a ľahko sa zranilo 1 523 osôb.
Tieto ukazovatele sú historicky najnižšie od roku 1993. Pre porovnanie, v roku 2010 v tom istom období polícia zaznamenala 6 505 dopravných nehôd, pri ktorých vyhaslo 86 životov, 347 ľudí sa ťažko zranilo a 1 751 ľahko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš