Vynaliezaví zlodeji kradnú na železničných staniciach všetko, čo sa dá, a predávajú to v prevádzkach zberných surovín. Za dva mesiace na desaťkilometrovej trase Nálepkovo – Hnilec až jedenásťkrát ukradli kábel vedúci popri koľajniciach.
SPIŠ. Ako uviedol zástupca okresného policajného riaditeľa v Spišskej Novej Vsi Pavol Labuda, v poslednom čase evidujú až jedenásť krádeží káblov. Štyri z nich už objasnili. Zlodejmi sú obyvatelia zo sociálne slabých vrstiev vo veku od 14 do 18 rokov.
Láka ich meď
Krádeže transformátorov sú záležitosťou niekoľkých minút. Zlodeji si vyhliadnu tiché miesta a pod rúškom tmy palicou vylomia skrinku na stĺpe, na ktorej je elektrické osvetlenie. Potom už len ukradnú medené komponenty, ktoré predajú.
„Evidujeme takéto krádeže v Markušovciach, Tepličke nad Hornádom, v Spišskej Novej Vsi,“ vymenoval P. Labuda.
Škody sa pohybujú na úrovni niekoľkých tisícok eur. „V Markušovciach páchateľ ukradol sedemnásť oddeľovacích ochranných transformátorov umiestnených v rozvodných plastových skrinkách s istením zo stožiarov elektrického osvetlenia. Škoda je 6 800 eur,“ opísal iba jeden z prípadov P. Labuda.
Kovy rozsekajú
Veľkým lákadlom bol v uplynulých týždňoch pre zlodejov traťový kábel medzi Nálepkovom a Hnilcom. Dlhoprstí išli po medi a hliníku, ktorý bol v kábli.
„Našťastie, doprava nebola priamo ohrozená. Išlo o takzvaný komunikačný kábel medzi dvomi železničnými stanicami,“ uviedol vedúci oddelenia Železničnej polície PZ v Spišskej Novej Vsi Marek Černický.
Policajti už majú podozrivých zlodejov, prípad je v štádiu vyšetrovania. Ako dodal M. Černický, v týchto prípadoch sa im neosvedčila spolupráca s prevádzkami zberných surovín: „Pracovníci by totiž ťažko rozoznali, či ide o kradnuté kovy. Zlodeji meď či hliník sekajú na čo najmenšie kúsky.“
Nahradia meď plastmi?
Podľa polície by majiteľ transformátorov, ktorým je spoločnosť ŽSR, mala lákavú meď nahradiť iným materiálom. „Rokujeme s nimi o tejto možnosti,“ dodal P. Labuda.
„Bohužiaľ, musíme konštatovať, že kradnutie sa stalo celonárodným športom a nemáme región, kde by sa krádeže nevyskytovali. V prvej desiatke sú lokality – oblasť Záhoria, Markušovce, Krompachy, Lipany, Čierna nad Tisou, Maťovce, Plešivec, úsek trate Medzibrod - Červená Skala. ŽSR je štátny podnik financovaný zo štátneho rozpočtu a z toho vyplýva, že všetky spôsobené škody na majetku ŽSR idú z vreciek daňových poplatníkov. Na Slovensku sa kradne takmer všetko, no predovšetkým kovový materiál, a to farebný kov z elektrických zariadení, upevňovadlá, časti výhybiek, zábradlia, podlahy na mostoch, v menšej miere drevený materiál ako napríklad podvaly, drevo z výrubov,“ uviedla Zuzana Chalupová z Generálneho riaditeľstva ŽSR.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš